حجتالاسلام و المسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزای کتاب ایران (ایبنا) در قم، در خصوص اهداف حضور پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: یکی از مکانهایی که میتوانیم با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و تولیدات خود را در معرض دید آنها قرار دهیم، همین نمایشگاهها است.
لکزایی با اشاره به حضور پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نمایشگاههای بینالمللی کتاب گفت: در دو، سه سال اخیر سعی کردهایم که در نمایشگاههای خارج از ایران هم وارد شویم، مخصوصاً آثار عربی را در نمایشگاههای کشورهای عربی در معرض دید مخاطبان قرار دهیم؛ به عنوان مثال، دو سال است که در نمایشگاه بینالمللی کتاب تونس حضور پیدا میکنیم و همچنین برای اولین بار در نمایشگاه بینالمللی بیروت و کابل شرکت کردیم و حدود چهار سال است که سعی میکنیم در نمایشگاههای عراق شرکت کنیم اما تا حد مطلوب خیلی فاصله داریم.
با 200 اثر به نمایشگاه کتاب تهران آمدهایم
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به حضور پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در نمایشگاهها، محدودیت فضایی است که در اختیارمان قرار میگیرد؛ امسال در غرفه نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران 200 اثر این پژوهشگاه را توانستهایم عرضه کنیم و این در حالی است که پژوهشگاه تاکنون 1200 اثر منتشر کرده است.
لکزایی در خصوص لزوم اطلاع مخاطبان از تولیدات آثار بیان کرد: سعی کردهایم که از طریق نشر دیجیتال هم خود را به مخاطب نزدیکتر کنیم و مخاطب بتواند آسانتر و با هزینه کمتری به آثار دسترسی داشته باشد، اما همچنان یکی از مشکلات تولیدات ما این است که بسیاری از این تولیدات به دست مخاطب نمیرسد و بسیاری از اوقات مخاطبان مطلع نمیشوند که چنین آثاری منتشر شده است، اما وقتی که از تولید این آثار مطلع میشوند، آثار بسیار مورد استقبال قرار میگیرد.
پژوهشهای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مسأله محور است
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه برخی از انتشاراتیها در سالهای اخیر دچار ورشکستگی شدهاند، گفت: آثار این مرکز، آثار منحصر به فردی است، لذا بازار نشر ما در سالهای اخیر پیوسته رو به رشد بوده است و به گونهای نبوده که بگوئیم به عقب برگشته باشیم، چراکه انتشارات این پژوهشگاه متکی به پژوهش است و چون پژوهشها در زمینههای جدید و مورد نیاز انجام میشود، معمولاً مسأله محور است و مراجعه کننده خاص خود را دارد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تخصصی بودن انتشارات این مرکز را مورد توجه قرار داد و افزود: بیشتر آثار پژوهشگاه مخاطب تخصصی دارد و طبیعتاً با یک ناشر عمومی متفاوت است، لذا آثار عمومی اندکی دارد که از جمله آن میتوان به دائرهالمعارف قرآن برای نوجوانان و یا آثار در مورد سبک زندگی اشاره کرد.
لکزایی در پایان بخش دیجیتال را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: سعی کردهایم که با توجه به گرانی کاغذ و مشکلاتی که در بخش دسترسی به مخاطب داریم، نشر دیجیتال را توسعه دهیم، چراکه از سویی بخش دیجیتال برای مخاطب و همچنین برای تولید کننده فوقالعاده کمهزینه است و از سوی دیگر کتاب دیجیتال به راحتی در دسترس همه جهانیان قرار میگیرد.
نظر شما