روایت ابراهیم آبادی از بازخوانی چهار دهه علوم اجتماعی در ایران و آثار آن
اگر فربهگی دانشگاه متناسب با فراوردههایش نبوده به دلیل مداخله در آن است
حسین ابراهیم آبادی رئیس مرکز نشر دانشگاهی میگوید: اگر فربهگی دانشگاه متناسب با فراوردههایش نبوده دلیلش دخالت سیاست، قدرت و رانت در دانشگاه است.
او با اشاره به اینکه گسترش آموزش عالی و علوم انسانی قابل دفاع است، افزود: حتی گسترش کمی آن هم از نظر من قابل دفاع است. من جز افرادی هستم که معتقدم به گذشته ظلم میشود یعنی این گسترش آموزش عالی را به پرسش میکشند در حالی که ضرورت زمانی و مکانی ما بود.
او تاکید کرد: بنابراین گسترش آموزش عالی و علوم انسانی حق طبیعی فرزندان این مملکت بوده است شما نمیتوانید این حق را از آنها بگیرید. چون ما دچار کاهش کیفیت شدیم و یا انتظاراتمان برآورده نشده آن آموزش عالی محکوم است این طور نیست بلکه قابل دفاع است و جز افتخارات ایران محسوب میشود اگر خوب حتی این گسترش پاسداری شود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: اما اینکه چرا قابل دفاع است دلایل مختلف دارد. در علوم انسانی بسیاری از تحولات فرهنگی، نگرشی و رفتاری مثبت در جامعه ایران، فارغ از داوری که درباره آن شکل می گیرد کاملا مثبت است و ناشی از تحولات آموزش عالی است یعنی آموزش عالی پیشران توسعه طی 40 یا حتی 50 سال گذشته بوده است.
او در پاسخ به این سوال که اما فربهگی دانشگاه متناسب با فراوردههایش نبوده توضیح داد: آن دلیلش دخالت سیاست، قدرت و رانت در دانشگاه است یعنی همان سریز دخالتها در دانشگاهها اینجا نمود دارد. دانشگاه کار خودش را میکرده و حتی بار سنگینی از مسئولیت ناکارآمدی بخش های مختلف را به دوش کشیده است بنابراین اگر بخشهای سیاسی، احزاب و تشکلها خوب عمل نکردند دانشگاه این بار را به دوش کشیده است. تنوع و اوقات فراغت برای نسل جوان نبوده دانشگاه این را به دوش کشیده است.
به گفته ابراهیم آبادی، در حوزه توسعه اجتماعی و فرهنگ و توسعه فرهنگی باز هم جامعه نقش خود را به دانشگاه واگذار کرده است. حتی خود اشتغال و به تاخیر انداختن آن نقش بزرگی را بر دوش دانشگاه داشته است.
او با بیان اینکه دانشگاه امروز سربلند است و بحث امروزی که درباره دانشگاه میشود سر ریز مشکلاتی بوده که در جانعه آمده و به دانشگاه وارد شده است و درگیر آن شده است یادآور شد: به طور طبیعی هاضمه دانشگاه سالم است.
رئیس مرکز نشر دانشگاهی درباره کارنامه نشر علوم اجتماعی نیز بیان کرد: بحث کارنامه نشر متفاوت است و دلیل مشکلات ما این است که رانت وارد دانشگاه شده و دانشگاه نتوانست با مکانیزمهای طبیعی این مشکل را حل کند و خودش هم درگیر این ماجرا شد.
ابراهیم آبادی گفت: این کمی گرایی که در همه جا رخ داد اعم از جذب هیئت علمی، انواع فعالیتهایی که ما در دانشگاه میبینیم و ... بخشی حتما قابل نقد است و اول کسی که باید این وضعیت را نقد کند خود دانشگاه است و دانشگاه باید در این باره خود انتقادی داشته باشد و دانشگاه و آموزش عالی باید خودش را نقد کند به شرط اینکه این انتقاد در فضای خوبی شکل بگیرد نه اینکه دانشگاه به کنج رانده شود و ضربه بخورد بعد بگویند از خودت دفاع کن!
نظر شما