گفتوگوی ایبنا با یک مربی نشریهنگاری کودکان:
یادگیری کار گروهی مهمترین دستاورد «نشریهنگاری» برای کودکان است
علی خانجانی پژوهشگر و مربی حوزه نشریهنگاری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت: مهمترین دستاورد تربیتی فعالیت نشریهنگاری برای کودکان، آموزش همزیستی و بهرهگیری از توانهای متفاوت آنها در انجام کار گروهی است.
وی بیان کرد: سعی و تلاش برنامهریزان و دستاندرکاران بر این بوده تا این فعالیت را با به روز رسانی حفظ کرده و همواره بهعنوان یک واسطه تربیتی مؤثر مورد بهرهبرداری قرار دهند.
خانجانی پیرامون نشریهنگاری توضیح داد: نشریه نگاری، مناسبترین عرصه برای بروز توانمندیهای تحقیقی و نگارشی کودکان و نوجوانان است که تحت نظارت و هدایت مربیان فرهنگی اجرا میشود.
این فعال حوزه قصهگویی ادامه داد: در این فعالیت سه تا پنج نفر از اعضا که هر کدام گرایشی خاصی در زمینههای ادبی، هنری و پژوهشی دارند، در یک دوره مشخص و در قالب جلساتی منظم، آفرینشهای ادبی هنری و یافتههای پژوهشی خود را پیرامون موضوعات از پیش تعیین شده فراهم آورده و در فضاهای حقیقی یا مجازی نگاشته و منتشر میکنند.
وی اضافه کرد: روزنامه دیواری، روزنامهنگاری و نشریه دیواری تعابیری است که در گذشته به کار برده میشد، اما با توجه به شرایط و قابلیتهایی که به مدد فنآوریهای نوین به وجود آمده، تعبیر «نشریهنگاری» برای این فعالیت مناسبتر از بقیه عناوین است.
وی با اشاره به اینکه، برنامهریزی و اجرای این فعالیت با نکات ظریف و تدابیری خاصی همراه است که ضمانت توفیق و اثربخشی آن را به دنبال دارد، تصریح کرد: تعمد در تعیین تعداد اعضا و گزینش و چینش گرایشهای ادبی هنری و پژوهشی، شرط اصلی در شکلگیری این فعالیت است که نباید مورد غفلت واقع شود.
داور جشنوارههای مختلف قصهگویی گفت: اعضا در طول دورهای که با هم هستند، به ارزشهای تخصصی گروه پی برده و میآموزند که در پهنهی بزرگتر اجتماع باید تخصصهای مختلف کنار هم قرار گرفته و نگرشی توام با احترام به موقعیتهای متفاوت اجتماعی، تخصصگرایی و نگرش سیستمی که همان نشریه زندگی است، شکل گیرد.
این نویسنده درخصوص مقبولیت نشریات ترکیبی و الکترونیکی در بین کودکان و نوجوانان گفت: نشریه الکترونیکی به جهت وابستگیهای خاصی که به فنآوریهای نوین و دنیای مجازی دارد، بیشتر از بقیه قالبها مورد توجه نسل امروز بهویژه نوجوانان است و پویانماییها و افکتهای خاصی که در طراحی صفحات و فایلهای آن به کار رفته و قابلیتهایی که در دسترسی به انواع فایلهای صوتی و تصویری در این نوع نشریه وجود دارد، با پسندهای ذوقی و علمی نوجوانان خیلی نزدیک است و میتواند بهعنوان یک واسطه در جذب و نگهداری این گروه سنی مفید و مؤثر باشد.
خانجانی در مقایسه نشریات ترکیبی با الکترونیکی افزود: نشریات ترکیبی نیز به جهت استفاده از مواد متفاوت، بروز خلاقیت، شکوفایی و استعداد اعضا را به دنبال دارد اما نشریات الکترونیک نیز جذابیت تلاش در دنیای مجازی را جهت میدهند و نمیتوان گفت که کدام بر دیگری مقدم است. همچنین نشریات ساده دیواری که اولین نسل از گروه نشریات هستند، پیشنیاز نشریات ترکیبی، حجمی و الکترونیکی هستند و اعضای مراکز، بهتر است کار خود را با این نوع نشریه شروع و سپس به سراغ انواع دیگر بروند.
وی با بیان اینکه هر نشریه با توجه به شکل و قالب آن، قواعد و مقرراتی دارد که باید در ساخت و ساز مورد توجه قرار گیرد، تأکید کرد: انسجام مطلب، صحت و درستی مطالب ارائه شده، عنایت به اصول زیباشناسی و تنوع مطلب از اصلیترین معیارهای مورد توجه در محتوای نشریات است که در کنار نظم و انضباط گروهی در تشکیل جلسات، مسئولیتپذیری و انجام بهموقع، موجب امتیاز یک نشریه بر دیگری میشود.
این پژوهشگر یادآور شد: انطباق نشریه با اصول و ضوابط آن موجب مقبولیت یک نشریه میشود و نوع نشریه نقش مهمی در مقبولیت آن ندارد.
یادآوری میشود، علی خانجانی نویسنده، پژوهشگر و مدرس است. تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی و دانشگاهی، همکاری در سمت مربی، کارشناس و مدیر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طراحی و نویسندگی برنامه مرتبط با مخاطب کودک و نوجوان در رادیو و تلویزیون، مشارکت در شکلگیری و برپایی نخستین جشنواره قصهگویی و حضور در آن تاکنون، طراحی، تاسیس و مدیریت مرکز پژوهش و ترویج قصههای ایرانی و برپایی کارگاههای آموزش قصهگویی و کتاب 16 جلدی فرهنگ یلداشناسی از جمله فعالیتهای خانجانی محسوب میشوند.
نظر شما