مدیر داخلی نشر ققنوس با انتقاد از برخی ترفندهای مبتنی بر دروغ، تبلیغ در صفحات مجازی و همینطور فصل انتشار و رونمایی از کتاب را در افزایش احتمال پرفروش شدن کتابها موثر دانست.
وی افزود: مثلا تبلیغات تا حدودی در افزایش فروش کتاب موثر است اما همه ابعاد کار به تبلیغ محدود نمیشود.
بسیاری از شیوههای تبلیغ ممکن نیست
حسینزادگان درباره تاثیر تبلیغ کتاب ادامه داد: با توجه به شمارگان پایین کتابها و همچنین حاشیه سود پایین تولید کتاب، بسیاری از شیوههای فعلی تبلیغ برای کتاب امکانپذیر نیست. بنابراین باید به سمتوسویی حرکت کنیم که از وجود مخاطب مطمئن هستیم.
مدیر داخلی نشر ققنوس، رسانه را یکی از پایگاههای موثر تبلیغ و معرفی کتاب ارزیابی کرد و درباره قابلیتهای فضای مجازی برای تبلیغ کتاب گفت: برای پرفروش شدن کتاب میتوان با صاحبان صفحههای فرهنگی در فضای مجازی همکاری کرد. یکی از مزایای همکاری با این افراد، قیمت مناسب تبلیغ و معرفی کتاب است. قیمت معرفی کتاب در صفحات فرهنگی در مقایسه با صفحات غیرتخصصی کمتر است.
حسینزادگان با اشاره به حضور نشر ققنوس در فضای مجازی برای تبلیغ کتاب بیان کرد: با ادارهکنندگان صفحههای مجازی فعال در حوزههای فرهنگ ازجمله کتاب، تئاتر و سینما در ارتباط هستیم؛ افرادی که هرچند مخاطبان زیادی ندارند اما در پیگیری محتوای فضای مجازی هدفمند هستند.
وی افزود: همکاری با این فعالان موردی است؛ بهعنوان مثال با توجه به ظرفیت کتاب، بهویژه در حوزه عمومی، تصمیم میگیریم در فضای مجازی معرفی شود. مسلما کتاب تخصصی در حوزههای مختلف انتخاب مناسبی برای تبلیغ حتی در فضای مجازی نیست.
مدیر داخلی نشر ققنوس، درباره هزینه تبلیغ کتاب در فضای مجازی مانند اینستاگرام بیان کرد: قیمت تبلیغ کتاب در صفحات مختلف متفاوت است. میانگین قیمت، برای تبلیغ کتاب در این فضا از 60 هزار تومان تا 250هزار تومان متغیر است. علاوهبر این تعیین نرخ معرفی و تبلیغ در این فضا از دنبالکنندگان صفحهها نیز تاثیر میگیرد.
فصلهای سال در پرفروش شدن کتابها تاثیر دارد
حسینزادگان با اشاره به دیگر عوامل موثر در پُرفروش کردن کتاب افزود: مولفههای متنوعی در پرفروش کردن کتاب موثر است، بهعنوان مثال اینکه کتاب در چه فصلی از سال منتشر و عرضه شود نیز در افزیش فروش احتمالی آن تاثیر دارد. مسلما رونمایی از رمانی همزمان با اوایل تابستان در پرفروش شدن کتاب تاثیرگذار است.
وی با تاکید بر اینکه نمیتوان راهی را برای پرفروش شدن کتاب در ایران ارائه کرد، گفت: چه کتابی را پُرفروش تعریف میکنیم؟ کتابی که در عرض یک ماه تا سه ماه، بیش از پنجهزار نسخه آن فروخته شود. بهعنوان مثال، ققنوس طی سالهای فعالیت دوهزار عنوان کتاب منتشر کرده است اما فقط 10 عنوان را میتوان در ردیف کتابهای پرفروش قرار داد.
پرفروش شدن با چاشنی دروغ!
این فعال حوزه نشر با بیان این مطلب که بسیاری از آمارهای اعلامی در حوزه نشر معتبر نیست، ادامه داد: بهعنوان مثال اعلام میکنیم «ملت عشق» پُرفروش است، چراکه طی یکماه 30 هزار نسخه از آن فروش میرود و یا کتاب «سمفونی مردگان» که سالانه 40 تا 50 هزار نسخه میفروشد، پرفروش است. اما متاسفانه برخی ناشران با ترفندهایی، کتاب را پُرفروش معرفی میکنند.
حسینزادگان روش برخی ناشران در آمارسازی کتابهای پرفروش را کلاه گذاشتن برسر مخاطب توصیف کرد و گفت: برخی ناشران درحالیکه فقط 40 تا 50 نسخه از کتاب 300 یا 500 نسخهای فروش رفته به چاپ مجدد کتاب اقدام و کتاب را پرفروش اعلام میکنند؛ بنابراین به نظر میرسد شاهد بازی با اعداد هستیم.
وی این شیوه را برای فعالان مد و فشن کاربردی دانست و ادامه داد: این شیوه تبلیغ برای حوزه کتاب نامناسب است.
مدیر داخلی نشر ققنوس درباره اینکه چه عواملی موجب میشود تا نتوان به روش و یا روشهایی برای پُرفروش کردن کتاب رسید، بیان کرد: بازار پیشبینی نشده کتاب موجب شده تا نتوان روشهای پرفروش کردن را پیشبینی کرد. علاوهبراین متاسفانه حجم مخاطبان بازار نشر مشخص نیست.
نظر شما