یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
حمایت از کالای ایرانی، تحقق شعار استقلال است

سیدعباس صالحی، در آئین اختتامیه چهارمین دوره جایزه فیروزه و در تشریح اهمیت کالا‌های فرهگی ایرانی گفت: کالای فرهنگی کالایی است که فرصت ارتباط ما ایرانیان را با جهان فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین اختتامیه چهارمین دوره جایزه فیروزه پیش‌ازظهر امروز یکشنبه(16 دی‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی؛ معاون امورفرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  سیدمحمدحسین سجادی نیری؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز، علی فریدونی؛ دبیر چهارمین دوره جایزه فیروزه و ایوب دهقانکار؛ مشاور معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوستان گفت‌وگو برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار سال جاری و حمایت از کالای ایرانی گفت: باتوجه به اینکه یکی از شعارهای بنیادین انقلاب اسلامی، استقلال بود، حمایت از کالای ایرانی بخش مهم و جوهره هویت مفهومی و تحقق‌بخش استقلال است. کالای ایرانی را می‌توان با دو تفسیر معرفی کرد.
 
وی در تشریح دو دیدگاه درباره تعریف کالای ایرانی ادامه داد: کالای ایرانی کالایی است که در اقلیم ایران تولید می‌شود و حمایت از کالای ایرانی با این نگاه بسیار مهم است. یکی از دلایل مهم حمایت از کالای ایرانی این است که با فضای اشتغال و رونق اقتصادی ارتباط دارد. علاوه بر این حمایت از کالای ایرانی با امنیت ملی مرتبط است.
 
صالحی افزود: تفسیر دیگر در معرفی کالای ایرانی این است که کالای ایرانی، کالایی است که با روح و جان و همچنین کالبد آن توسط ایرانی به دنیا می‌آید. معتقدم روح ایرانی که در هزاره تاریخی آن یک روح ممتد و مستمری است؛ هرچند که در طول تاریخ فراز و نشیب‌ها و گسست‌هایی داشته. وقتی کالای ایرانی را که با روح ایرانی تولید شده بررسی می‌کنیم، چند ویژگی را می‌توان یافت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: روح ایرانی ترکیبی از اتقان، اصالت، صلابت، ظرافت و لطافت است. ملت‌هایی هستند که کالاهایی ظریف اما نه با دوام تولید می‌کنند اما روح ایرانی،‌ روح ترکیب‌ساز صلابت و ظرافت بوده است. در طول تاریخ کالای ایرانی. استوار اما با ظرافت تولید شده است.
 
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید بیان کرد: نمایه دیگر کالای ایرانی ترکیب مادیت و معنویت است. کالای ایرانی در زمین ریشه و سر به آسمان دارد. ترکیب ماده و معنا و خاک و آسمان، روح ایرانی را می‌سازد. این روح در طول تاریخ جریان داشته است. کالای ایرانی هم خاکی است و هم آسمانی؛ هم زمینی است و هم ملکوتی.
 
صالحی ادامه داد: روح ایرانی ترکیب سنت و نوآوری است؛ به اعتبار اینکه در چهارراه تاریخ زیست کرده‌ایم، هم ریشه تاریخی کهن داریم و هم دروازه‌های باز به سمت جهان و این ترکیب روح ایرانی را با سنت و نوآوری درآمیخته است. بنابراین کالای ایرانی در طول تاریخ ترکیب سنت و نوآوری را با هم داشته است.
 
وی ادامه داد: ترکیب دیگر در کالای ایران این است که روح ایرانی با طبیعت نسبت و به نیازهای انسان توجه دارد. از طبیعت می‌گیرد اما از طبیعت نمی‌کاهد. مباحثی زیست‌محیطی در کالای ایرانی جریان دارد. وقتی درباره حمایت از کالای ایرانی صحبت می‌کنیم دو معنای اعم و اخص را درنظر داریم؛ معنای خاص این مفهوم به روح ایرانی کالاهای ایرانی ارتباط پیدا می‌کند و اعتبار مهم‌تر را در نظر می‌دهد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مفاهیم کالای ایرانی فرهنگی وقتی کنار هم قرار می‌گیرند باید به این نکته توجه کنیم که فرهنگ نسبت عام‌تری با هر کالایی دارد. به‌عبارت دیگر هر کالایی نسبتی را با فرهنگ برقرار می‌کند. کالاهای فرهنگی که حامل فرهنگ هستند مانند نوشت‌افزار که حامل فرهنگ است و یا کالاهایی که حامل و محمل هر دو فرهنگی‌اند مانند سینما.
 
صالحی ادامه داد: کالاهای فرهنگی ایرانی در حوزه کالای ایرانی جایگاه خاص‌تری دارد. اگر از حمایت کالاهای ایرانی صحبت می‌کنیم جایگاه فرهنگی ایرانی جایگاه خاص‌تری دارد. چراکه کالای فرهنگی بین سایر کالاها دارای تاثیرات پایدار دارد بنابراین اهمیت استراتژیک دارد. کالای فرهنگی مانند اسباب‌بازی در ذهن کودکان رسوخ می‌کند.
 
وی با تاکید بر اهمیت تاثیرگذاری کالاهای فرهنگی گفت: کالای فرهنگی کالایی است که فرصت ارتباط ما ایرانیان را با جهان فراهم می‌کند. ایران را در جهان با فرهنگ می‌شناسند و کالای فرهنگی خط ارتباط و جاده ابریشم ایران است. اگر می‌خواهیم ایران را مانند گذشته بشناسند کالای فرهنگی نمایه و هویت ایران است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به اقتصاد فرهنگ درباره جایزه فیروزه بیان کرد: جایزه فیروزه فرصت تعامل بیشتر را فراهم می‌آورد. سال نخست این جایزه در سه حوزه برگزار شد، سال دوم بخش پژوهش‌ها و سال‌های بعد بخش‌های دیگری به آن افزوده شد. امسال نیز استارتاپ‌ها نخستین بار در این جایزه حضور داشتند.
 
صالحی افزود: این نوع اتفاقات چند نقطه را دنبال می‌کنند نقطه نخست رصدها و پایش‌هاست به‌عبارت دیگر با جایزه فیروزه فرصت برای نهادهای حاکمیتی و صنفی برای پایش کمی، کیفی و روندی پویش‌ها فراهم می‌شود. هدف رصد شناسایی رخدادها و اتفاقات جدید است.
 
وی گفت: فرصت تعامل بین مولدان و گروه‌های مرتبط با مولدان یکی دیگر از آثار برگزاری جایزه فیروزه است. این تعامل از یک تعامل ساده آغاز می‌شود و می‌تواند به تعامل شبکه‌ای تبدیل شود. با ارتباط با صنف می‌توانیم قدرت عملمان را افزایش دهیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با  تاکید بر نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رفع دغده‌ها در اشغالات فرهنگی بر اهمیت و توجه به مشاغل فرهنگی گفت: تلاش می‌کنیم جریان فرهنگی شغل‌آفرین به رسمیت شناخته شود و بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین در تدوین آئین‌نامه‌های حمایتی و امضای تفاهم‌نامه‌ها با این هدف در سالجاری رو به افزایش است.

وی امضای تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد 2هزار شغل را نمونه‌ای از این تلاش‌ها خواند. امید‌واریم حمایت‌های تسهیلاتی به کمک بیاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها