مدیرکل پژوهشهای اسلامی سازمان صدا و سیما، گفت: ترویج اخلاق در تولیدات صداوسیما از جمله دغدغههای این سازمان است و برای پیاده شدن این ارزش باید ابتدا مسئولان امر، خود، اخلاق را رعایت کنند.
ظریفیان علت بسیاری از ناکامیها را، بیتوجهی به امر پژوهش اعلام کرد و افزود: صداوسیما در حدود ۲۵ سال فعالیت، انتشار بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب، مجلات مختلف، تأسیس اولین کتابخانه دین و رسانه، تأسیس بانک اطلاعات کارشناس علوم اسلامی انسانی و ارائه مشاوره به فیلم و سریالها و نیز برگزاری نشستهای علمی و تخصصی در حوزه دین و رسانه را در کارنامه خود دارد.
مدیرکل پژوهشهای اسلامی سازمان صداوسیما، در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین همایش اخلاق و رسانه بیان کرد: این همایش چهارشنبه هفته گذشته (21 آذرماه) با همکاری بیش از 50 مرکز حوزوی، رسانهای و دانشگاهی و با حضور استادان، صاحبنظران، دانشجویان، طلاب و پژوهشگران در تهران برگزار شد.
دبیر علمی نخستین همایش اخلاق و رسانه، با اشاره به استقبال خوب پژوهشگران از این همایش تصریح کرد: در ابتدای این همایش بیش از 300 چکیده مقاله در ۳۰ محور به دبیرخانه همایش ارسال شد که با پالایش و ارزیابی در نهایت ۱۵۰ مقاله علمی دریافت شد.
ظریفیان در ادامه با بیان اینکه پس از اصلاح مقالههای رسیده، تمامی آنان را در یک مجموعه کتاب منتشر میکنیم، گفت: در این مراسم از صاحبان ۸ مقاله برتر تجلیل و از مؤلفان و مترجمان ۶ اثر نیز تقدیر به عمل آمد و در پایان مراسم نیز از 6 کتاب رونمایی شد.
مدیرکل پژوهشهای اسلامی سازمان صداوسیما با بیان اینکه این همایش بر محوریت اخلاق در رسانه و رسانه اخلاقی بوده است، ادامه داد: تاثیرگذاری روزافزون رسانهها بر ابعاد گوناگون جامعه به ویژه در حوزه اخلاق سبب شد تا در این همایش بر محوریت اخلاق در رسانه و رسانه اخلاقی توجه ویژهای شود.
دبیر علمی نخستین همایش اخلاق و رسانه، برگزاری این همایش را حرکتی مهم و تعیین کننده برای تولید دانش نظری در حوزه دین و رسانه اعلام کرد و گفت: حوزه اخلاق و رسانه حوزهای است که ورود علمی کمتری به آن صورت گرفته است و ادبیات علمی کمتری هم دارد، لذا یکی از اهداف این همایش رسیدن به تولید دانش نظری و ادبیات بنیادین در این حوزه بود تا در آینده، محققان مبتنی بر این تکاپوی علمی، مسیر را توسعه، ارتقا و تکمیل کنند.
ظریفیان به دیگر اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و افزود: تکمیل شاخصهای اخلاق حرفهای، ایجاد فهم مشترک از اخلاق حرفهای، ایجاد زیربنا برای تولید نظریه رسانهای، نقد و بررسی نظریههای موجود و ارائه راهبردها برای رسیدن به رسانه اخلاقی از جمله اهداف برگزاری همایش اخلاق و رسانه بود.
مدیرکل پژوهشهای اسلامی سازمان صداوسیما، با اشاره به رویکرهای همایش گفت: رویکرد این همایش مبتنی بر معرفتشناسی، ارزششناسی و روششناسی، دینشناسی و هستیشناسی بوده است.
دبیر علمی نخستین همایش اخلاق و رسانه، با بیان اینکه رسانه اخلاقی پایبند به ارزشهای اخلاقی و پاسدار ارزشهای اسلامی جامعه است، تصریح کرد: حوزه رسانه دارای بخشها و پارامترهای فراوانی چون گویندگی، فیلمنامهنویسی، خبر، تدوین، اجرا و بخشهای دیگر است که باید اخلاق رسانه در این بخشها فعال باشد.
ظریفیان گفت: ترویج اخلاق در تولیدهای صداوسیما از جمله دغدغههای این سازمان است و برای پیاده شدن این ارزش باید ابتدا مسئولان امر، خود، اخلاق را رعایت کنند.
نظر شما