پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
ترویج اخلاق در تولیدات صدا و سیما دغدغه این سازمان است

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما، گفت: ترویج اخلاق در تولیدات صداوسیما از جمله دغدغه‌های این سازمان است و برای پیاده شدن این ارزش باید ابتدا مسئولان امر، خود، اخلاق را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، محمدحسین ظریفیان مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما، چهارشنبه (28 آذرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه در قم برگزار شد، با بیان اینکه زیرساخت هر حرکت عالمانه‌ای پژوهش است، اظهار داشت: هفته پژوهش فرصت ارزشمندی است که ساحت پژوهش را بشناسیم، بشناسانیم و آن را آسیب‌شناسی و ارزیابی کنیم.

ظریفیان علت بسیاری از ناکامی‌ها را، بی‌توجهی به امر پژوهش اعلام کرد و افزود: صداوسیما در حدود ۲۵ سال فعالیت، انتشار بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب، مجلات مختلف، تأسیس اولین کتابخانه دین و رسانه، تأسیس بانک اطلاعات کارشناس علوم اسلامی انسانی و ارائه مشاوره به فیلم و سریال‌ها و نیز برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در حوزه‌ دین و رسانه را در کارنامه خود دارد.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صداوسیما، در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین همایش اخلاق و رسانه بیان کرد: این همایش چهارشنبه هفته گذشته (21 آذرماه) با همکاری بیش از 50 مرکز حوزوی، رسانه‌ای و دانشگاهی و با حضور استادان، صاحب‌نظران، دانشجویان، طلاب و پژوهشگران در تهران برگزار شد.

دبیر علمی نخستین همایش اخلاق و رسانه، با اشاره به استقبال خوب پژوهشگران از این همایش تصریح کرد: در ابتدای این همایش بیش از 300 چکیده مقاله در ۳۰ محور به دبیرخانه همایش ارسال شد که با پالایش و ارزیابی در نهایت ۱۵۰ مقاله علمی دریافت شد.

ظریفیان در ادامه با بیان اینکه پس از اصلاح مقاله‌های رسیده، تمامی آنان را در یک مجموعه کتاب منتشر می‌کنیم، گفت: در این مراسم از صاحبان ۸ مقاله برتر تجلیل و از مؤلفان و مترجمان ۶ اثر نیز تقدیر به عمل آمد و در پایان مراسم نیز از 6 کتاب رونمایی شد.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صداوسیما با بیان اینکه این همایش بر محوریت اخلاق در رسانه و رسانه اخلاقی بوده است، ادامه داد: تاثیرگذاری روزافزون رسانه‌ها بر ابعاد گوناگون جامعه به ویژه در حوزه اخلاق سبب شد تا در این همایش بر محوریت اخلاق در رسانه و رسانه اخلاقی توجه ویژه‌ای شود.

دبیر علمی نخستین همایش اخلاق و رسانه، برگزاری این همایش را حرکتی مهم و تعیین کننده برای تولید دانش نظری در حوزه دین و رسانه اعلام کرد و گفت: حوزه اخلاق و رسانه حوزه‌ای است که ورود علمی کمتری به آن صورت گرفته است و ادبیات علمی کمتری هم دارد، لذا یکی از اهداف این همایش رسیدن به تولید دانش نظری و ادبیات بنیادین در این حوزه بود تا در آینده، محققان مبتنی بر این تکاپوی علمی، مسیر را توسعه، ارتقا و تکمیل کنند.

ظریفیان به دیگر اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و افزود: تکمیل شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای، ایجاد فهم مشترک از اخلاق حرفه‌ای، ایجاد زیربنا برای تولید نظریه رسانه‌ای، نقد و بررسی نظریه‌های موجود و ارائه راهبردها برای رسیدن به رسانه اخلاقی از جمله اهداف برگزاری همایش اخلاق و رسانه بود.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صداوسیما، با اشاره به رویکرهای همایش گفت: رویکرد این همایش مبتنی بر معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی و روش‌شناسی، دین‌شناسی و هستی‌شناسی بوده است.

دبیر علمی نخستین همایش اخلاق و رسانه، با بیان اینکه رسانه اخلاقی پایبند به ارزش‌های اخلاقی و پاسدار ارزش‌های اسلامی جامعه است، تصریح کرد: حوزه رسانه دارای بخش‌ها و پارامترهای فراوانی چون گویندگی، فیلم‌نامه‌نویسی، خبر، تدوین، اجرا و بخش‌های دیگر است که باید اخلاق رسانه در این بخش‌ها فعال باشد.
 
ظریفیان گفت: ترویج اخلاق در تولیدهای صداوسیما از جمله دغدغه‌های این سازمان است و برای پیاده شدن این ارزش باید ابتدا مسئولان امر، خود، اخلاق را رعایت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها