سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
ضعف در کتابخوانی موجب ضعف در نوشتن می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کتاب‌خوانی موجب گسترش دایره لغات افراد می‌شود و ضعف در خواندن کتاب، ضعف در نوشتار را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، محسن نوکاریزی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیأت مدیره انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی در گارگاه آموزشی راهکارهای ارتقای خلاقانه کتاب‌خوانی و بررسی آثار آن بر رفتار شهروندی که در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد، با تأکید بر اینکه جامعه در اثر کتاب‌خوانی به رشد و تعالی خواهد رسید، گفت: فرهنگ خوب زیستن و اخلاق‌مداری در اثر ارتقای سرانه مطالعه میسر می‌شود؛ بر این اساس، نفع کتاب‌خوانی علاوه بر شخص کتاب‌خوان به دیگران نیز می‌رسد.

وی فلسفه وجودی کتابخانه‌های عمومی را خدمت به مردم عنوان کرد و افزود: نقش کتابداران در ارتقای سرانه کتاب‌خوانی چشمگیر است؛ از این رو، کتابداران علاوه براینکه باید هنر خواندن را بیاموزند، لازم است هنر کتاب‌نخوانی را نیز بدانند؛ چرا که هر کتابی ارزش خواندن ندارد.

دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، آموزش فن مطالعه را یکی از ابزارهای مهم ایجاد انگیزه برای کتاب‌خوانی برشمرد و تأکید کرد: کتاب خواندن باید در قالب یکی از تفریحات به کودکان آموزش داده شود؛ لذا خانواده‌ها در انتخاب کتاب‌هایی مطابق با میل کودکان باید اهتمام داشته باشند، زیرا اگر این انتخاب به درستی صورت نگیرد، موجب بی‌رغبتی کودکان خواهد شد؛ از این رو انتخاب کتاب مناسب برای کودکان بر اساس سطح تحصیلات و علاقه‌مندی آنان بسیار مهم است.

عضو هیأت مدیره انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اینکه والدین باید با افزایش مطالعات خود درخانواده موجب تشویق سایر افراد خانوده به این امر مهم شوند، درباره توسعه فضاهای مجازی و اشتیاق مردم به بهره‌برداری علمی از این فضا، تصریح کرد: اطلاعات موجود در فضای مجازی دوره‌ای و موقت بوده و از عمق چندانی برخوردار نیست؛ از این رو برای درک عمیق و برداشت‌های گسترده علمی لازم است کتاب کاغذی مطالعه شود، چرا که خواندن کتاب موجب گسترش دایره لغات افراد می‌شود و ضعف در خواندن کتاب، ضعف نوشتاری را به همراه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها