مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز درباره آمادهسازی پروندههای کاری نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان بیانیهای منتشر کرد.
1. در مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز طرحی پژوهشی به انجام رسیده است که در آن کلیه آثار در زمینه رمان و داستان نوجوان، کتابهای تصویری تألیفی، کتابهای بازنگاری (آثار تصویری بازآفرینی و بازنویسی)، شعر کودک و نوجوان و مقالههای منتشر شده در سالهای 1357 تا 1390 بررسی و منتخب این آثار رتبهبندی و برگزیده شدهاند.
2. در فرایند انجام این پژوهش گروههای پژوهشی مرکز ملاکهای نقد و بررسی آثار را در هر یک از موارد یادشده تدوین و در انتخابهای خویش به کار گرفتهاند.
3. مرکز مطالعات تا کنون در دو جشنواره کتابهای تصویری تألیفی (1395) و کتابهای بازنگاری (1397) با بررسی بیش از 3 دهه فعالیت (از 1357 تا 1390) در زمینههای نویسندگی، تصویرگری، مدیریت هنری و نشر، برگزیدگان را به خانواده محترم ادبیات کودک کشور معرفی کرده است. این انتخابها بر اساس ملاکهای پیشگفته صورت گرفته است.
4. ملاکهای مرکز برای بررسی کتابهای تصویری در نشستی که از سوی انجمن تصویرگران ایران (1396) برگزار شد ارائه گردیده است. همچنین مبانی نظری ملاکهای یادشده در مقالهای که از سوی گروه کتابهای تصویری مرکز منتشر شده (مجله مطالعات ادبیات کودک، شماره 11) آمده است. این ملاکها به زودی در وبگاه مرکز مطالعات نیز منتشر خواهد شد.
5. ملاکهای بررسی آثار بازنگاری نیز به زودی در مجله مطالعات ادبیات کودک منتشر میشود و در وبگاه مرکز نیز اعلام خواهد شد. نوع نگاه مرکز مطالعات به وضعیت ادبیات کودک کشور و همچنین به طور مشخص درباره رمان نوجوان ایران و کتابهای تصویری ایرانی در نشریات و مجموعههای معتبر جهانی ادبیات کودک منتشر شده است.
مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز با دعوت از همه صاحبنظران برای نقد ملاکها و تمام آثار منتشرشده خود، امیدوار است فضای نقد و دیالوگ در ادبیات کودک ایران روزبهروز گشادهتر شود. ادبیات کودک معرفتی چندصدایی است و بنابر این طبیعی است که دستاندرکاران این معرفت نیز (چه خالقان آثار و چه منتقدان و نظریهپردازان) صداهای ویژه خود را داشته باشند و با احترام به آداب دیالوگ در همه زمینهها به بحث و گفتوگو بپردازند و از این رهگذر زمینه پیشرفت هرچه بیشتر ادبیات کودک ایران در عرصههای ملی و جهانی را فراهم آورند.
نظر شما