جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
نشر دانشگاهی نیازمند رابطه سه‌گانه با استادان و دانشجویان است

مسعود پایدار درباره لزوم تشکیل ارتباط محکم میان ناشران دانشگاهی با دانشگاه و دانشجویان گفت: میان ناشران دانشگاهی، استادان و دانشجویان که مخاطبان اصلی هستند باید یک رابطه همه جانبه شکل بگیرد تا نشر دانشگاهی در مسیر حرفه‌ای‌تری گام بردارد.

مسعود پایدار، مدیرمسئول نشر دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ارتباط سه‌گانه ناشران دانشگاهی با مولفان و دانشجویان در سطحی وسیع و گسترده گفت: در اغلب کشورهای پیشرفته این ارتباطات در مقیاسی بسیار گسترده و فراگیر شکل گرفته است و ناشران بزرگ دانشگاهی  ارتباط نزدیکی با دانشگاه‌ها دارند.
 
وی در پاسخ به این سوال که ناشرانی مانند مک‌گروهیل با اختصاص دادن کدی به تمام کتاب‌ها تلاش دارند هر کتاب منحصر به‌فرد باشد، به نظر شما آیا این روند تنها برای جلوگیری از قاچاق کتاب است و آیا می‌توان در ایران با این روش از تکثیر غیرقانونی کتاب جلوگیری کرد، گفت: اختصاص کد به کتاب‌‌ها فرآیندی بوده است که برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان انجام شد. برای جلوگیری از تکثیر غیر‌قانونی کتاب باید اقداماتی وسیع تر از یک کد یا هلوگرام را در نظر گرفت.
 
وی افزود: در واقع در کشورهای پیشرفته قبل از آنکه بخواهند برای جلوگیری از قاچاق کتاب به آن ها کد اختصاص بدهند، اقدامات مهم‌تری انجام داده‌اند. ناشرانی مانند مک‌گروهیل و پیرسون درواقع توانسته‌اند با این کد‌ها ارتباط مثلثی محکمی میان خود و مولفان با مخاطبان به وجود بیاورند.
 
پایدار افزود: در ایران هم این فرایند شکل گرفته است اما در مقیاسی کوچکتر و ناشرانی که خواهان این فرآیند هستند، به جای اختصاص کد به کتاب‌ها از هولوگرام استفاده می‌کنند. درواقع با طراحی اپلیکیشن‌هایی به کم کردن شکاف میان مولفان دانشگاهی، دانشجویان و ناشران می‌‌پردازند.
 
وی افزود: در این بستر است که مخاطبان با خرید کتاب می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن‌ها خدمات دیگری را هم از سوی ناشر دریافت کنند که گسترده‌تر از یک خرید و فروش است. استادان و مولفان دانشگاهی هم می‌توانند در این روابط بسیار مهم و موثر عمل کنند آن‌ها با مخاطبانشان ارتباط مستقیم دارند و مخاطبان می‌توانند با تماس با مولف در قالب همین اپلیکیشن، از میزان فهم و درک خود از کتاب آگاهی یابند؛ اینکه مطلبی که یادگرفته‌اند تا چه حد همان چیزی بوده که مولف مدنظر داشته است.
 
به گفته پایدار؛ کدهای اختصاص داده شده در کتاب‌ها به نوعی راهی است برای برقراری ارتباط منظم و گسترده ناشر، مولف و مخاطبان است.
 
پایدار با اشاره به راه‌حل اصلی گسترده شدن این ارتباط گفت: قبل از هرچیزی در ایران سازمان‌های انتشاراتی باید یک ارتباط محکم و نظام مندی با استادان و دانشگاهیان که مولفان اصلی کتاب‌های دانشگاهی هستند برقرار کنند تا دو نقطه اصلی این رابطه مثلثی شکل بگیرد؛ اما این ارتباط نظام‌مند بین نشردانشگاهی ایران و استادان وجود ندارد. افرادی که تولید فکر یا علم دارند، ارتباط زیادی با فضا و صنعت نشر کشور به ویژه نشر دانشگاهی ندارند. ممکن است هر ناشری با چند استاد در ارتباط باشد که کتاب‌هایی را که ترجمه و تالیف کرده است؛ اما در کل ارتباط ضعیفی بین صنعت نشر و دانشگاه‌ها وجود دارد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها