پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
شاخص بهتر موفقیت صنعت انتشارات/ تجربه قدم زدن در فرانکفورت

ریچارد چارکین به عنوان مدیر باسابقه انتشارات در کشور انگلیس از تجربه قدم زدن در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و شاخص‌های موفقیت ناشران در حوزه چاپ کتاب می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، ریچارد چارکین سال‌ها به عنوان مدیر اجرایی انتشارات معتبر انگلیسی از جمله انتشارات دانشگاه آکسفورد و گروه انتشاراتی الزاویر ناشر کتاب‌های پزشکی فعالیت کرده است. چارکین در سال 2015 به عنوان رئیس اتحادیه بین‌المللی ناشران (IPA) واقع در کشور انگلیس انتخاب شد. چارکین در یادداشت زیر درباره معیارهای موفقیت ناشران بحث می‌کند و اینکه موفقیت یک ناشر به هیچ عنوان به میزان فروش نقدی بستگی ندارد.
 
قدم زدن در سالن‌ها و راهرو‌های نمایشگاه کتاب معتبری مثل نمایشگاه فرانکفورت همیشه تجربه خوبی بوده است. وقتی ناشران را با حجم و ابعاد مختلف می‌بینید متوجه خیلی چیزها می‌شوید. همیشه اعتقاد داشتم که حجم و بعد یک صنعت به خصوص حوزه چاپ و نشر نمی‌تواند ملاکی برای موفقیت آن صنعت باشد. با توجه به همه مشکلات موجود در این صنعت باید این سوال را از خودتان بپرسید که چرا یک فرد سرمایه‌دار حاضر است یک انتشارات ورشکسته را خریداری کند.
 
به عبارتی در صنعت نشر و چاپ اعتبار ناشر مهمتر از مقدار پولی است که هر ماه به جیب می‌زند. فرد سرمایه‌دار باید دیوانه باشد که پول خود را صرف خرید یک انتشارات ورشکسته می‌کند ولی آن فرد به خوبی می‌داند که در این صنعت اسم مهمتر از پول است. پس ناشران باید به این مسئله توجه کنند که معیار موفقیت در فروش کتاب کیفیت تولید و عرضه آن است که آینده کاری‌اش را رقم خواهد شد.
 
وقتی از نویسنده درباره موفقیت فروش یک کتاب بپرسید اولین جواب تعداد نسخه‌های فروش رفته یا چاپ شده خواهد بود ولی در سطح کلان یعنی انتشارات نمی‌توان تعداد کتاب‌های فروخته شده را معیار موفقیت دانست چون هزینه‌های مربوط به تهیه یک کتاب با توجه به شرایط متفاوت است. حتی تعداد کتاب‌های فروخته شده با شرایط مطلوب و هزینه‌های تولید پایین نیز نمی‌تواند معیار خوبی باشد.
 
 
شاخص اصلی موفقیت یک ناشر در ارزش خالص و سودی است که از فروش کتاب‌ها کسب می‌کند. تعداد کتاب فروخته شده توسط خرده‌فروشی‌ها به افراد حقیقی شاخص خوبی برای موفقیت فروش یک کتاب است ولی مهم اینجاست که کسانی که کتاب را می‌خرند دفعه بعدی کتاب بعدی همین ناشر را بخرند. به عبارتی شاید بتوانید کتابی را با تعداد نسخه‌های بالا به مشتری بفروشید ولی اگر بتوانید یک کتاب دیگر توسط همین انتشارات به همان مشتری بفروشید، موفق هستید. به عبارتی اعتبار در فروش کتاب مهمتر از پول نقد است.
 
شاید خیلی‌ها در صنعت نشر و چاپ کتاب واژه سود را با دیگر صنایع اشتباه بگیرند. مشکل استفاده از این واژه به عنوان شاخص و معیار موفقیت در نوع کار ناشران است. باید دید هزینه‌های مربوط به نویسنده و چاپ کتاب چگونه محاسبه می‌شود. به نظر من ارزش نام یک انتشاراتی از هرچیزی مهمتر است و ناشری که سود نقدی خود را برای بالا بردن نام خود خرج کند، در یک دوره کوتاه یا بلند موفق‌تر از همکار خود خواهد بود که تنها به فروش بالای نسخه‌های یک کتاب خاص دل بسته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها