جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
یوتیوبی‌ها؛ پدیده جدید بازار کتاب استرالیا

در سال‌های اخیر در بازار کتاب استرالیا ناشران به استخدام افرادی می‌پردازند که کار آن‌ها انتشار ویدیوهایی برای معرفی کتاب‌هاست. بعضی از این افراد هزاران نفر مخاطب دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ای بی سی، کاتریونا فینی دانشجوی دانشگاه سیدنی به صورت پاره وقت هم به عنوان بازاریاب کتاب در انتشاراتی‌های مختلف این شهر کار می‌کند ولی چند سالی است که چیز دیگری او را مشهور کرده است. او از سال 2011 اولین بازاریابی اینترنتی خود را در شبکه اجتماعی یوتیوب آغاز کرد و الان این دختر 23ساله نزدیک به 181هزار مخاطب فعال دارد. هر روز پست‌های ویدیویی فینی برای مخاطبانش شامل معرفی و نقد کتاب به صورت آنلاین است که پدیده‌ای جدید در کشور استرالیا به راه انداخته که فروشگاه‌های کتاب نامش را منتقدان یوتیوپی گذاشته‌اند.
 
معرفی کتاب و بازاریابی یوتیوبی به تبعیت از کاتریونا امروزه در شهر سیدنی و کشور استرالیا به یک شغل جدید تبدیل شده است. کاتریونا با نام مستعار جغد قرمز کوچولوی کتاب هر روز به معرفی کتاب می‌پردازد و هزاران نفر هر روز برای اینکه بدانند چه کتاب یا رمان جدیدی وارد بازار کتاب شده به صفحه شخصی کاتریونا سر می‌زنند و به جرات می‌شود گفت او به اندازه هنرپیشه‌های سینمایی مشهور و محبوب شده است.
 
اخیراً کاتریونا علاوه بر معرفی کتاب ویدیوهایی از سفرها و گشت‌زنی‌هایش در کتابفروشی‌های شهر سیدنی و بازدید از کتاب‌های دست دوم منتشر می‌کند که بیشتر از ویدیو‌های رسمی انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌ها بازدید دارد. او اعتقاد دارد برای اینکه کتابی را معرفی کنید باید به مخاطب مزه خواندن با لذت کتاب‌ها را بچشانید.
 

تاثیر ویدیوهای کاتریونا در بازار کتاب استرالیا در چند سال اخیر آنقدر زیاد بوده که انتشارات معتبری مثل بلومسبری ناشر کتاب‌های هری پاتر را به این شیوه تبلیغ کتاب کشانده است. هرچند فینی در حال حاضر به عنوان عضور رسمی و مبلغ کتاب‌های بلومسبری کار می‌کند ولی این منتقد یا معرفی کننده ویدیویی کتاب‌ها می‌گوید اصلاً استقلال خودش را از دست نخواهد داد.
 
 وی اعتقاد دارد آینده بازاریابی کتاب چیزی شبیه کاری است که او انجام می‌دهد. باید این مسئله را قبول کرد که شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک بخش اصلی زندگی مردم در سراسر جهان شده‌اند و هر کس بهتر بتواند از این شبکه‌ها استفاده کند موفق‌تر خواهد بود.
 

فینی می‌گوید اصلاً خودم را در جایگاه یک منتقد کتاب نمی‌بینم ولی انتشار یک ویدیو یا یک صحبت ساده درباره یک کتاب نیازی به اطلاعات و دانش تخصصی ندارد. کافی است نظرتان را راجع به یک کتاب بخصوص به مخاطبان بگویید و آنها خودشان تصمیم خواهند گرفت که کتاب را بخرند یا نخرند. در یوتیوب تاثیر معرفی کتاب بیشتر از روزنامه یا مجلات است پس در اینجا تنها نظر خود را بگویید و نیازی به متقاعد کردن مخاطب نخواهید داشت.
 
تاثیر کار فینی و همکارانش در یوتیوب باعث شده ژانر جدیدی به فعالیت کار انتشاراتی‌های این کشور اضافه شود و حتی در سال‌های اخیر افراد متخصص برای این کار استخدام شوند که به طور تمام وقت به انتشار پست‌های مشابهی در شبکه‌های اجتماعی مشغول هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها