مطلبی که خواندید بخشی از مقدمه کتاب «داستانهای ترسناک» از مجموعه «ادبیات خفن» از آثار مایکل کاکس است که با عنوانهای «داستانهای ترسناک» و «داستانهای ارواح و اشباح» با ترجمه آرزو احمی از سوی انتشارات پیدایش منتشر شده و هر کدام از این کتابها شامل ۱۰ داستان است.
آرزو احمی درباره چگونگی ترجمه این آثار به ایبنا گفت: من دو جلد از مجموعه ادبیات خفن را به پیشنهاد نشر پیدایش ترجمه کردم و قبل از آن با مایکل کاکس آشنایی نداشتم. من به این نوع از کتاب مصور خیلی علاقهمندم، چه اثر این نویسنده باشد، چه کار نویسندگان دیگر.
این مترجم در ادامه به تاثیر ژانر ترس و وحشت بر نوجوانان اشاره کرد و گفت: درواقع آشنایی من با ژانر ترس و وحشت از مجموعه تاریخ ترسناک بود که همیشه از مجموعههای مورد علاقهام است. به نظرمن این نوع روایت تاریخ و ادبیات خیلی جذاب است، نه تنها برای نوجوانان بلکه برای بزرگسالان هم جذابیت دارد.
وی افزود: ما در ایران عادت داریم این دست موضوعات را بیش از حد جدی بگیریم، برهمین اساس است که برخورد طنز با آثار نویسندگانی مثل ادگار آلن پو یا کانن دویل برای خوانندگان تازگی و جذابیت دارد.
به گفته احمی، این نوع کتابها فقط شوخی با آثار مشهور ادبی نیستند بلکه اطلاعات مفید و جالب زیادی درباره این آثار و دورانی به خواننده میدهندکه درآن نوشته شدهاند. این کتابها در نگاه نخست برای سرگرمی نوشته شدهاند و به همین دلیل شاید فرد از دیدن حجم اطلاعات آموزندهای که در آنها آمده تعجب کند.
نوجوانان در «داستانهای ترسناک» با بزرگترین هیولاهای همه قرون و اعصار آشنا میشوند و متوجه میشوند در میان هزاران داستان ترسناک مانند «سگ باسکرویل»، «دراکولا» و «گودال و آونگ» کدام داستان ترسناکتر است و در جایگاه شماره یک قرار دارد.
همچنین در «داستانهای ارواح و اشباح» نیز با پرطرفدارترین داستانهای ارواح و اشباح همه قرون و اعصار آشنا میشوند. در داستان «دزدان جسد» در سفری در نیمهشب همراه دکتر فتز به گورستان میروند تا ببینند چرا به هم زدن آرامش مردگان میتواند به برهم خوردن آرامش خودشان بینجامد. در «پست شبانه» سوار دلیجان ارواح میشوند و در «پیچ» با بچههای هولناک و دوستان اهریمنیشان آشنا میشوند.
انتشارات پیدایش «داستانهای ترسناک» را در ۲۳۲ صفحه با قیمت ۲۸هزار تومان و «داستانهای ارواح و اشباح» را در ۲۳۶ صفحه با بهای ۲۸ هزار تومان با شمارگان هزار نسخه منتشر کرده است.
نظر شما