ابراهیم حسنبیگی در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد
بیتوجهی نویسندگان جوان به خلق آثار دفاع مقدس برای کودکان
ابراهیم حسنبیگی، نویسنده کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس، با اشاره به پایین بودن کمیت و کیفیت آثار دفاع مقدسی در حوزه کودک و نوجوان گفت: فقط تعدادی نویسنده قدیمی و پیشکسوت هستند که هنوز داستانهایی در حوزه دفاعمقدس برای بچهها مینویسند و نسل جدید نویسندگان چندان به این حوزه نمیپردازند.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در زمینه جنگ و دفاع مقدس آثار خوبی برای بزرگسالان داریم که میتوانیم از آنها برای نوجوانان الگو و سوژه بگیریم، گفت: به لحاظ کیفی و کمی اصلا شرایط خوبی در زمینه تولید آثار دفاعمقدسی برای کودکان و نوجوانان نداریم. فقط تعدادی نویسنده قدیمی و پیشکسوت هستند که هنوز آثاری در حوزه دفاعمقدس برای نوجوانان و کودکان مینویسند و نسل جدید نویسندگان چندان به این حوزه نمیپردازند.
خالق «سورنا» افزود: البته این مساله شاید به این دلیل باشد که نویسندگان جوان، خاطرات زیادی از آن دوران ندارند و به همین دلیل نسبت به تولید اینگونه آثار توجه زیادی نشان نمیدهند. اما باید به آنها یادآور شد که اینگونه موضوعات مغفول ماندهاند.
به گفته حسنبیگی، اگر نویسندگان جوان به حوزه دفاع مقدس و جنگ بپردازند، میتوانیم آینده خوبی را برای ادبیات دفاع مقدس پیشبینی کنیم. اما چون این اتفاق نمیافتد آینده ادبیات دفاع مقدس نگرانکننده است.
بستر لازم برای تولید آثار دفاع مقدس وجود ندارد
این نویسنده در ادامه کیفیت و کمیت آثاری که تابه حال در حوزه دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان منتشر شده را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: بحث موضوعشناسی در حوزه دفاع مقدس مطرح است و با توجه به اینکه هر موضوعی که در حوزه دفاعمقدس برای بزرگسالان کار میکنیم مانند جنگ، خشونت، کشتار، شکنجه و ... را نمیتوانیم برای کودکان و نوجوانان استفاده کنیم اما نباید این مسأله ما را محدود کند که کمتر به حوزه کودک و نوجوان بپردازیم چرا که راههای مختلفی داریم که میتوانیم خصومت دشمن را در 8 سال دفاع مقدس به کودکان و نوجوانان نشان دهیم و صرفا نیاز به استفاده از موضوعاتی مانند شکنجه و خشونت نیست.
به گفته حسنبیگی، باید بستری وجود داشته باشد که بتوانیم بذری در آن بکاریم و پرورش دهیم اما متاسفانه این بستری در حوزه دفاع مقدس در جامعه ما وجود ندارد. به صورت خودبهخود و خودجوش بستری در دهه 60 در ایران به وجود آمد و یکسری نویسندگان ادبیات دفاع مقدس را ایجاد کردند اما الان از آن بستر دور شدهایم و کیفیت و کمیت آثار در حوزه نوجوان اصلا رضایتبخش نیست.
ضرورت تبلیغات برای دیدهشدن آثار دفاع مقدس
نویسنده «روایتی ساده از ماجرایی پیچیده» همچنین به نقش تبلیغات در دیده شدن آثار اشاره کرد و گفت: اگر آثار خوبی هم منتشر شود تبلیغات و اطلاعرسانی خوبی صورت نمیگیرد و مردم نمیدانند که این کتابها منتشر شدهاند. یکی از این بسترهای موثر در تبلیغات صدا و سیماست. وقتی کتابی را در برنامههایش مطرح میکنند مردم آن را میبینند و میخرند و میخوانند مانند «جام جهانی در جوادیه» اثر داود امیریان که چون تبلیغات خوبی روی آن انجام شد از کتابهای پرفروش بود. درباره بقیه آثار خوب هم باید اینگونه تبلیغاتی صورت گیرد. اما تبلیغات در رسانهها حلقه مفقوده ادبیات ماست.
ابراهیم حسنبیگی، نویسنده کودک ونوجوان در سال 1336 در گرگان متولد شد و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است. از جمله آثار وی میتوان به «محمد(ص)»، «گلستان در آتش»، «جشن گندم»، «اسب سفید خالدار»، «تا به آفتاب»، «غنچه بر قالی»، «سالهای سختی بود»، «روایتی ساده از ماجرایی پیچیده»، «اشکانه»، «آفتاب مهربانی» و «رشتههای ماندگار» اشاره کرد.
نظر شما