شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
چرا به قراداد‌های ورزشی بیشتر از قرادادهای نشر توجه می‌شود

مهدی رمضانی گفت: نهاد در حال تلاش برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و جشنواره‌های مختلف نهاد، میدانی برای سنجش فعالیت‌های نهاد است.

مهدی رمضانی؛‌ معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) بیان کرد: بررسی میزان تاثیر جشنواره کتابخوانی رضوی بر سرانه مطالعه هر ساله انجام شده و بعد از پایان هشتمین دوره نیز انجام خواهد شد.
 
وی با تاکید بر تاثیر جشنواره کتابخوانی رضوی بر میزان کتابخوانی افزود: یک نکته درباره جشنواره کتابخوانی رضوی واضح و مبرهن است و آن مشارکت 800 هزار نفر در این رویداد فرهنگی است.
 
رمضانی ادامه داد: براساس بررسی‌‌‌ها، انحراف و عدد‌سازی در این رویداد، کمتر از 3 درصد است. این میزان انحراف با توجه به ابعاد و گستردگی جشنواره، طبیعی است بنابراین بی‌تردید جشنواره در افزایش سرانه مطالعه و درگیر شدن مردم با کتاب موثر و البته بی‌سابقه است.
 
به گفته وی، جشنواره کتاب را می‌توان تقویت کرد، حتی اگر بخش مکتوب را درنظر نگیریم نزدیک به 300 هزار نفر در بخش الکترونیک مشارکت داشته‌اند.
 
معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اگر تعداد کاربران اینترنت در ایران را که بنابر گزارش‌ها شامل 50 درصد جمعیت می‌‌شوند، درگیر بخش الکترونیک جشنواره بدانیم، به معنای مشارکت 40 میلیون نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی است.
 
به گفته این مقام مسئول، به درستی به موضوع ترویج فرهنگ کتاب‌‌خوانی پرداخته نشده است.
 
رمضانی درباره نگاه صرفا کمّی به تاثیر جشنواره کتابخوانی رضوی بر سرانه مطالعه با توجه به افزایش حمایت‌های فصلی برای خرید کتاب بیان کرد: خدمات‌دهی به مخاطب از سیاست‌های همیشگی دولت محسوب می‌شود که گاهی موثر و موفق و در دوره‌هایی ناموفق و کم‌تاثیر بوده است.  
 
وی افزود: ضرورت حمایت از مخاطب در تنگنا‌‌های اقتصادی بیشتر احساس می‌شود، چراکه برای بسیاری از خانواده‌ها، کتاب در حاشیه زندگی قرار دارد و حتی اگر اصل باشد، به دلیل ضعف اقتصادی حمایت برای خرید کتاب ضروری است.
        
معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: درباره اینکه چرا کتاب، موضوع و یا دغدغه نیست، بسیار می‌توان صحبت کرد. اما نهاد کتابخانه‌های عمومی تاکید دارد که می‌توان با توجه به ظرفیت اینترنت، کتابخوانی را افزایش داد و اینکه چرا این اتفاق براساس این ظرفیت ایجاد نشده شاید به دلیل ناتوانی متولیان در تغییر ذائقه مردم است.
 
رمضانی با بیان این مطلب که کتاب و کتاب‌خوانی موضوع نیست افزود: اقتصاد نشر، بی‌تردید از اقتصاد سینما بزرگتر‌ است. اما چرا حضور و امضا قرارداد یک نویسنده در انتشارات مهم نیست، اما همکاری ورزشکاران با باشگاه‌های ورزشی یا بازیگران با کارگردان‌ها سوژه می‌شود؟ مگر در حوزه نشر کتاب چهره سرشناس و تاثیر‌گذار اندک است؟
 
وی ادامه داد: چند درصد از مردم برای رفع دغدغه‌هایشان به کتاب مراجعه می‌کنند؟
 
این مقام مسئول درباره میزان موفقیت نهاد کتابخانه‌های عمومی در ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: نهاد در حال تلاش برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و جشنواره‌های مختلف نهاد، میدانی برای سنجش فعالیت‌های نهاد است.

وی افزود:  تلاش می‌کنیم در جهت ترویج حرکت کنیم. فعالیت در این عرصه اندک بوده در حالی‌که راه ظرفیت‌‌ها بسیار است اما اینکه نهاد چقدرموفق عمل کرده را باید دیگران بگویند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها