بسیاری از نویسندگان و ناشران در دنیای دیجیتال امروزی از ابزارهای مختلفی برای معرفی و تبلیغ کتاب خود استفاده میکنند. از مهمترین این ابزارها تصاویر اینفوگرافی است که در بین بسیاری شرکتها رواج پیدا کرده است.
صنعت کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست و بالطبع ناشران نیز برای فروختن کتابهای خود اطلاعات مورد نیاز یک کتاب را میتوانند به صورت اینفوگرافی برای مشتری عرضه کنند ولی این مورد کمتر در بازار کتاب دیده شده است. به عبارتی هنوز ابزار اینفوگرافیک به طور جدی وارد حوزه بازاریابی کتاب نشده است و باید نویسندگان و ناشران بیشتر با این ابزار برای معرفی آثار ادبی خود آشنا شوند. نیت هافلدر مدیر سایت دیجیتال ریدر نکاتی برای تهیه اینفوگرافی در اختیار ناشران و نویسندگان قرار داده است و اعتقاد دارد نویسندگان باید قبل از نوشتن کتاب به فکر ارتباط با مخاطب خود باشند که یکی از بهترین این ابزارها اینفوگرافی از اطلاعات کتاب است. پنج نکته برای تهیه اینفوگرافی کتابها توسط هافلدر توصیه شده است:
1. سعی کنید در تهیه اینفوگرافی اطلاعات جامعی از کتاب یا رمان خود برای مخاطب تهیه کنید. یعنی نه تنها حوادث و شخصیتهای کتاب مهم بوده بلکه مکانها و حتی زمانهای ذکر شده برای معرفی بهتر مفید هستند. مثلاً کتابهای هریپاتر را در نظر بگیرید. در این داستان مکانها هر کدام بخشهای مهمی از داستان هستند که نامشان برای معرفی مهم است.
2. این مسئله اشکال ندارد که کتاب خود را با کتابهای محبوب و نویسندههای مشهور مقایسه کنید. خوانندگان همیشه دنبال خواندن مطالبی هستند که شباهت بیشتری به داستانهای محبوب خود داشته باشد. اگر کتاب شما بخشی از اطلاعات و قالب این کتابها را داشته باشد، بهتر است در معرفی به خواننده از آنها استفاده کنید. اشکالی ندارد اگر در کتاب خود نامی به نارنیا وجود دارد هرچند ارتباطی به کتاب سی.اس. لوئیس نداشته باشد، ولی از همین تشابه اسمی برای مشهور کردن کتاب خود استفاده کنید.
3. داستاننویسها معمولاً برای واقعیت بخشیدن به قصه خود از منابع مختلفی استفاده میکنند که یکی از این منابع متخصصان رشتههای مختلف است. مثلاً نویسندهای که در داستان خود جنگل وجود دارد بهتر است با یک گیاهشناس مشورت کند و در این اینفوگرافیها نیز نتیجه این تحقیقات و مشاورهها بهتر است آورده شود تا خواننده قبل از خواندن داستان شما از این اطلاعات آگاهی پیدا کند.
4. خط زمانی یا سلسله اتفاقات روی داده شده در داستان یکی از نکات بسیار مهم در موفقیت داستان محسوب میشود. نویسنده همانقدر که در رعایت این سلسله مراتب زمانی در داستان خود تلاش میکنید به همان اندازه نیز در تهیه اینفوگرافی دقت به خرج دهید. گاهی اوقات این سلسله زمانی برای خواننده جذابتر از خود داستان است.
5. در اینفوگرافی مشخص کردن گرافیکی اطلاعات یک ضرورت است. اطلاعات ارائه شده برای خواننده را با علامتها و اشکال مشخص کنید. حتی اگر از اشکال پیشرفته گرافیکی نیز استفاده نمیکنید سعی کنید حداقل با علامتهای ساده مشخص کنید چه اطلاعاتی به چه شخصیتی مربوط میشود. به عبارتی خواننده را با یک سری اطلاعات و اشکال بیربط تنها نگذارید.
نظر شما