عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات در گفتوگو با ایبنا:
هوش مصنوعی: فضایی که برای جذب عموم مردم به دانش خالی مانده است
محمود البرزی درباره پیشرفت هوش مصنوعی در ایران و تالیف کتاب در این حوزه گفت: با وجود اینکه این علم در سطح دنیا قدمت زیادی ندارد ایران جزو کشورهایی است که در این زمینه تلاشهای رو به جلویی داشته است اما این فضا برای مدارس و به ویژه کودکان در حال حاضر خالی است و ما نیاز داریم تا در این زمینه تالیفات در خوری داشته باشیم.
وی افزود: در حال حاضر در زمینه شبکههای عصبی، کاربرد این علم در بسیاری از رشتهها کتابهای خوبی تالیف شده است. هوش مصنوعی علمی است که فعالیتهای زیادی در ایران در این زمینه در حال انجام است.
البرزی درباره قدمت این رشته علمی در ایران و تدریس آن به شکل آکادمیک گفت: در کل نزدیک به سه دهه این رشته وارد ایران شده است علم جوانی به حساب میآید. ابتدای آن از جنگ جهانی دوم شروع و اولین رایانهها به شکل ایتدایی در آن زمان اختراع شد.
این مولف کتاب در زمینه هوش مصنوعی در ادامه افزود: این فنآوری از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز وفقههایی داشته است. تا اینکه دهه شصت اولین ماشین هوشمند ساخته شد و بعد از آن یک وقفه بیست ساله اتفاق میافتد و در دهه نود میلادی مجددا مشکلات اولیه مرتفع میشود و شبکهای عصبی و هوش مصنوعی در این دهه همگانی میشود.
به گفته البرزی هوش مصنوعی و شبکههای عصبی با توجه به اینکه قدمت زیادی در دنیا ندارد، اما در سالهای اخیر در سراسر جهان رشد بسیاری پیدا کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش اینکه ایران از نظر علمی و محتوایی در هوش مصنوعی آیا هم سطح دنیا پیش میرود یا خیر، گفت: خیر نمیتوان گفت که از نظر علمی همپای دنیا هستیم اما حرکتهای روبهجلو زیادی در این زمینه داشتیم و در حال حاضر روند مثبتی را طی میکنیم و تلاشهای خوبی به ویژه در زمینه رباتیک در حال انجام است.
البرزی با اشاره به تالیف کتاب در این زمینه خاطرنشان کرد: با توجه به کتابهای موجود به کتابهای خوب و با کیفیت از نظر محتوایی احتیاج داریم؛ همچنین در زمینه ترجمه هم این نیاز احساس میشود. لازم به ذکر است که تلاشها رو به جلو است و حرکت مثبتی در این زمینه داریم اما نمیتوان گفت که در رتبه عالی قرار داریم.
نویسنده کتاب یادگیری ماشین درباره بیان محتوایی هوش مصنوعی به زبان عام گفت: با توجه به اینکه هوش مصنوعی در سطح دنیا تا حدود زیادی به زبان عام منتشر شده و به شکلهای گوناگون از طریق رسانهها، فیلم و کتاب بیان میشود. این علم قابلیت زیادی برای اینکه نظر عموم افراد را به آن جلب کند دارد.
وی گفت: بیان و تعریف هوش مصنوعی برای کودکان و نوجوانان در مدارس میتواند یکی از راههای پیشبرد این علم در میان عموم مردم باشد. مسائلی که در هوش مصنوعی بیان میشود مانند منطق فازی یا مسائل ریاضی عمدتا در دانشگاه و به صورت اختصاصی برای محققان این حوزه مطرح میشود که خوشبختانه شرایط خوبی را داریم اما این فضا برای مدارس و به ویژه کودکان در حال حاضر خالی است و ما نیاز داریم تا در این زمینه تالیفات در خوری داشته باشیم.
البرزی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که بیان این علم برای کودکان و در مدارس حتی در کشورهای پیشرو در این زمینه هم چندان جا نیفتاده است و به آن میزانی که این کشورها در حوزه هوش مصنوعی پیشرفت داشتهاند در مدارس و برای سنین کتاب و تولید محتوا کمتری دارند که دلیل آن را میتوان در جوان بودن این علم دانست.
وی گفت: به عقیده من آموزش هوش مصنوعی و آشنایی افراد با این علم باید از سطح مدارس شروع شود و همچنین برای همان سطح هم باید تولید محتوا کرد. این علم عرصه بسیار خوبی است تا مردم به علم علاقهمند شوند.
به گفته البرزی خوشبختانه با فراگیر شدن فضای مجازی در زندگی عموم مردم گسترش و انتشار اخبار در این حوزه راحتتر شده و به راحتی میتوان افراد را به تحولات این حوزه جذب کرد.
البرزی تاکید کرد: به عقیده من اغلب مردم با مباحث هوش مصنوعی درگیر هستند و شناخت حداقلی و آشنایی کلی به واسطه محصولاتی که تولید شده است را دارند. بنابراین تولید محتوا و تالیف کتاب برای عام میتواند به این علاقه بیافزاید و نسبت به این امر خوشبین بود.
نظر شما