بعضی از انتشاراتیهای معتبر دنیا در حال بررسی راهکارهایی برای بازاریابی بهتر کتابهای خود هستند که از مهمترین این روشها استفاده از روباتهای گفتوگو با مشتریهای کتاب است.
این روباتها با مخاطب خود گفتوگو میکنند و به طور سیستماتیک کتابهای مورد نظر را به آنها معرفی میکنند. کاربران شبکههای اجتماعی با این روباتها تماس میگیرند و اطلاعات مورد نیاز خود را درباره کتابها از آنها سوال میکنند. بعضی از کارشناسان میگویند این روباتها در حقیقت آینده بازاریابی کتاب هستند و بعضی آنها را تلاش بیهوده و بینتیجه میدانند.
انتشارات مشهور هارپرکالینز سال گذشته روبات اختصاصی خود را به نام «اپیک ریدز» (Epic Reads) را راهاندازی کرد که تا کنون خدمات زیادی در مورد جستجوی کتاب برای مشتریهای این انتشارات انجام داده است. مشتریها حتی میتوانند نوع داستان مورد علاقه خود را به این روباتها سفارش دهند تا در سال آینده نویسندهها روی آن کار کنند.
انتشارات رندوم هاوس نیز در سال 2018 نمونه مشابهی برای خود راه اندازی کرد و ظاهراً ناشران بزرگ آمریکایی همینطور در حال ایجاد روباتهای جستجوی کتاب هستند. روبات متعلق به انتشارات رندوم هاوس یک امکان جدید نیز دارد به طوری که به کاربران کتابهای جدیدی در ارتباط با پیشنهاد آنها ارائه میکند.
اپیک ریدز و سایرین استفاده از شبکههای اجتماعی فیس بوک و کیک استفاده میکند ولی به نظر میرسد جای این روباتها در کتابخوانهای الکترونیک خالی است. هنوز کسی نمیداند که این روباتها تا چه اندازه در آینده صنعت کتاب دخالت خواهند داشت. ممکن است در آینده از سوی کاربران کنار گذاشته شده یا اینکه استقبال دوستداران کتاب موجب پیشرفت آنها شود و حتی در کتابخوانهای الکترونیک نیز استفاده شود.
نظرات