نتایج یک مطالعه که در کشور آلمان و روز پنجشنبه گذشته منتشر شده نشان میدهد که آلمانیها بیشتر وقت خود را در اینترنت میگذرانند و نرخ مطالعه در این کشور به شدت رو به کاهش گذاشته است.
این کاهش نرخ مطالعه در بین افراد بین 20 تا 50 سال آلمانی شدیدتر و تا 37 درصد نیز رسیده است؛ چرا این این گروه سنی بیش از 3 ساعت از وقت خود را به اینترنت اختصاص میدهند.
در خلال نظرسنجی که در این مطالعه از بین 25 هزار فرد بزرگسال آلمانی انجام شده آشکار شد که دیگر آن مثل و واقعیت معروف قدیمی که از هر دو نفر آلمانی یک نفر خریدار ثابت کتاب است حقیقت ندارد.
در سال گذشته میلادی تنها 44 درصد از افراد بالای ده سال آلمانی یعنی چیزی حدود 29 میلیون نفر در این کشور کتاب خریده بودند. گرچه عاشقان و خورههای کتاب همچنان مثل سابق به مطالعه و خرید کتاب مشغول هستند.
نتایج این تحقیقات برای کشوری که مهد بزرگترین نمایشگاه کتاب در جهان به شمار میآید و همواره به شهروندان کتابخوان خود افتخار میکرده کمی ناخوشایند به نظر میرسد.
درباره کتابهای الکترونیکی نیز آمارها تا حدی نتایج یکسانی را نشان دادهاند. تعداد مشتریان کتابهای الکترونیکی در سال 2017 نسبت به سال 2016، 8 درصد یعنی حدود 3 میلیون نفر کاهش داشته است. اما تعداد عناوین کتاب خریداری شده توسط هر فرد افزایش داشته است.
الکساندر اسکیپیس، رئیس انجمن بازار بورس کتاب آلمان در بیانیهای که همراه این مطالعه منتشر کرده توضیح داد: «شرکتهای جهانی رسانه مانند نتفلیکس با سریالهای بعضا فاخرشان جانشین کتابها شدهاند.و از طرفی مردم آلمان هم در آرزوی یک زمان و وقت آزاد برای مطالعه هستند و همه گروههای سنی که در تحقیق از آنها نام برده شده دیدگاه و نظر مثبتی نسبت به کتاب دارند.»
اتحادیه کتابفروشان و ناشران آلمانی در واکنش به آمار منتشر شده اعلام کرد که صنعت باید برای معرفی هر چه بیشتر کتاب به عنوان پادزهری برای دنیای دیجیتال و پرجنبو جوش امروز فرصت را غنیمت بشمارد.
نظر شما