صمیم در بخشی از مقدمه کتاب بیان میکند که تولید و مصرف فرهنگی، مفاهیمی برآمده از تحولاتِ عمیقِ مناسباتِ زندگیِ جمعی در جهان غرب است. کاربست این مفاهیم در زمینهای به غایت متفاوت برای توضیح مناسبات جمعیای که آن هم، چندان با ویژگیهای مناسبات جمعیای که در جایجایِ این کتاب از آن به مناسباتِ جامعوی تعبیر کردهام همخوان نیست، چالشهایی اساسی به وجود میآورد. البته این جملات بدان معنا نیست که من، کاربستِ مفاهیم فوقالذکر را برای مطالعه مناسبات جمعی در اجتماع ایرانی ناممکن میدانم؛ ولی آنچه اهمیت دارد آن است که با در نظر گرفتن چنان پیشفرضی این امکان حاصل خواهد شد که بتوان هر لحظه در مطالعهی تولید و مصرف فرهنگی به وجوهِ به غایت متفاوتِ مناسبات تولیدی و مصرفی در این زمینه اندیشید. این تفاوتها هنگامی که تولید و مصرف فرهنگی درون زمینه دانشگاه ایرانی به موضوعی برای مطالعه تبدیل شود دوچندان خواهد شد چرا که خودِ دانشگاه در ایران، جلوهای «منحصر به فرد» از پدیدهی «دانشگاه مدرن» است.
به زعم مولف کتاب، در فهمِ چیستی و چگونگیِ فرآیند تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه ایرانی، بیش از هر چیز باید به بیرونزدگیهایِ دانشگاه ایرانی در مقایسه با گونه آرمانیِ مدرن آن اندیشید. ادعای نظری ـ تاریخیِ نخستِ این کتاب آن است که دانشگاه، مکانِ ویژهای برای تولید و مصرف فرهنگی در اجتماع ایرانی است.
وی ادامه میدهد: «برای اینکه این وجوهِ منحصر به فردکننده موضوع مورد بررسیام را نشان دهم و از این طریق بنیانهایی منطقی برای اثبات این ادعا بهدست آورم، طرحِ مطالعهای تاریخی- تطبیقی درانداختم تا ابتدا آن گونه آرمانی را که قرار است، ملاکِ تطبیق باشد شناسایی کنم و سپس به بیان تفاوتهای گونه بیرونزده ایرانیاش بپردازم. تطبیق را درون اجتماع ایرانی نیز ادامه دادم تا بیرونزدگیهای کنشِ جمعی در دانشگاه ایرانی با کنشها در دیگر عرصههای اجتماع ایرانی را نیز نشان دهم. در این تحلیلِ دوم بود که، تولید و مصرف فرهنگی به یاری تحلیل تطبیقی و تاریخی من آمد.
به بیان دیگر دریافتم که مهمترین تفاوتِ دانشگاه ایرانی به عنوان عرصهای از کنش جمعی در اجتماع ایرانی با دیگر عرصههای کنش آن است که در آن تولید و مصرف فرهنگیِ ویژهای رُخ میدهد. تولید و مصرف فرهنگی خود، کنشی است که رُخدادش نیازمند شرایط تاریخی ـ اجتماعیِ ویژهای است. به نظر، دانشگاه ایرانی این شرایط ویژه را به دلیلِ نقشِ منحصر به فردِ تاریخیای که از زمان تاسیساش ایفا کرده مهیا نموده است. در این پژوهش سعی کردم نشان دهم، دانشگاه ایرانی، نمونهای منحصر به فرد از مناسباتِ جامعوی در ایران است و اتفاقا به همین دلیل، مکان منحصر به فردی برای تولید و مصرف فرهنگی محسوب میشود.»
طرح کلی کتاب حاضر مبتنی بر پیشفرضها و اهدافی که گفته آمد رسم شد. بر اساس این پیشفرضها و اهداف، پیش از هر کار نویسنده باید به ارائه روایتی تاریخی ـ نظری از چگونگی تبدیل مفاهیم تولید و مصرف به ابزارهایی برای تبیین مناسبات جمعیِ انسانی میپرداخته است. جامعهشناسی شاخهای از دانش است که برای نخستین بار این مفاهیم را برای تحلیلِ کنش جمعیِ انسان به کار برد. اینکه چگونه جامعهشناسی از این مفاهیم برای توضیح زندگیِ انسان در جامعه بهره برد میتوانست در ساختنِ گونه آرمانیِ کنش جمعیای که در آن تولید و مصرف فرهنگی رُخ میدهد یاری رساند.
چیستیِ مفهومِ شهر جدید (در برابر شهرتاریخی)، برای چنین توضیحی حیاتی بود. به همین دلیل در فصل اول، نویسنده بر روی چیستی شهر جدید و تفاوتهای آن با شهر تاریخی متمرکز شده است. تولید و مصرف فرهنگی، ویژگیِ انسانِ اقتصادی یعنی انسانِ شهرهای جدید است. در بیانِ این تفاوتها به آراء و نظریاتِ جامعهشناسان کلاسیک در این بخش بسیار مراجعه شده است. به نظر مولف کتاب، جامعهشناسان کلاسیک اندیشههایی جاودان در فهمِ تمایزهای انسان جدید و انسان قدیم از خود بجای گذاشتهاند. مولف چنین فهمِ نابی را در آراء و اندیشه های کارل مارکس، گئورگ زیمل و ماکس وبر جستجو کرده است.
در انتهای این فصل به این سوال که چرا، تولید و مصرف فرهنگی، ویژگیِ شهری است که در آن مناسباتِ اقتصادی، شکل استانداردِ کنش است و نه مناسباتِ سیاسی پاسخ داده شده است. شهری که چنین است شهری است که در آن منطقِ بازار، منطق تمام کنشهای جمعی انسانی است. حتی کنشهایی که در عرصههای غیر مادیِ حیات انسان جریان دارد. به بیان دیگر صمیم، در انتهای این بخش به این نتیجه رسیده که رخداد تولید و مصرف فرهنگی به مثابه کنش، حتما درونِ مناسباتی صورت میپذیرد که منطق بازار یافتهاند و در آن تمام ارزشهای مصرفی، میلی عجیب به تبدیل به ارزشهای مبادلهای پیدا کردهاند.
در فصل دوم به تحلیل و توضیحِ منطقِ مناسبات جامعوی پرداخته شده تا زمینه برای تعریفِ دانشگاه مدرن به عنوان شکلی از مناسبات جامعوی آماده شود. اینکه چگونه علم در جهانِ جدید تسلیمِ گسترش منطقِ مناسبات جامعوی شد، نکتهای است که در همین بخش به آن اشاره شده است. مولف از طریق چنین اشارهای بیان شده که بورژوازی به مدد ابزارهایی چون بوروکراسی مدرن توانست تمام حوزههای کنشِ جمعی را به تسخیرِ منطقِ عقلانی و اقتصادی درآورد. در انتهای همین بخش به دانشگاه مدرن به مثابهِ فضایی جامعوی پرداخته شده که در آن همه چیز به کالا و سرمایه تبدیل میشود.
فصل سوم، بر دانشگاه ایرانی به عنوان زمینهای منحصر به فرد که در آن تولید و مصرف فرهنگی رُخ میدهد متمرکز است. البته صمیم، پیش از این تمرکز، منطقِ اقتصادیِ کنش در جامعه را با یاری گرفتن از توضیحات کارل مارکس دربارهی فرمولِ عام سرمایه تبیین کرده است. این تبیین برای نشان دادن منحصر به فرد بودن دانشگاه ایرانی که تا حدودی مبتنی بر منطقِ مناسبات جامعوی عمل میکند و لاجرم در آن تولید و مصرف فرهنگی رُخ میدهد لازم بود. در ادامه این بخش، نظریهای تاریخی درباره نسبت دولت ایرانی، بوروکراسی و تاسیس دانشگاه در ایران ارائه شده تا بتوان با کمکِ آن امکانی نظری-مفهومی برای توضیح چیستیِ کنش تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه ایرانی فراهم کرد.
فصلهای چهارم و پنجم کتاب حاضر معرفی و نقد مفاهیم، نظریهها و پژوهشهای موجود در مطالعه تولید و مصرف فرهنگی به طور کلی و تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه ایرانی است. از آنجا که هدفِ کتاب حاضر ارائه چارچوبی مفهومی-روششناختی برای مطالعه تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه ایرانی است مطالب و نقدهای موجود در این دو فصل کمک میکند استراتژیهای مفهومی ـ روششناختی همگن را شناسایی کنم.
در فصل ششم، این استراتژیها ارائه شده است. فصل ششم طرحنامهای تفصیلی برای انجام مطالعهای روی تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه ایرانی نیست بلکه، طرحوارهای از استراتژیهای مفهومی- روششناختیِ همگن است که بنابر ادعای طرحشده، استفاده از آنها کمبودها و چشمپوشیهایی که تاکنون در پژوهشهای موجود بر روی تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه ایرانی رُخ داده است را از میان میبرد. در پسگفتار نیز تلاش شده برخی پرسشهای بنیادین را که میتوان با استفاده از مطالعه بر روی تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه ایرانی در مورد آینده این دانشگاه درافکند طرح شود. پاسخ به این پرسشها از نظر مولف کتاب، پاسخ به سرنوشت دانشگاه ایرانی در آینده پرمخاطرهای است که پیش رویش قرار دارد.
کتاب «تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه ایرانی: درآمدی تاریخی ـ انتقادی» نوشته رضا صمیم با شمارگان هزار نسخه در 248 صفحه به بهای 13 هزار تومان از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناری روانه بازار نشر شده است.
نظر شما