چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
کتابخانه پایگاه اصلی «مدرسه جهادی خواندن» است

کاظم رستمی، ضمن تشریح مراحل آزمایشی طرح «مدرسه جهادی خواندن» در منطقه بشاگرد گفت: در این طرح به آموزش معلمان و والدین نیز توجه شده است.

کاظم رستمی، مسئول اجرایی طرح «مدرسه جهادی خواندن» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره شکل‌گیری این طرح بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی، پیش از اجرای «مدرسه جهادی خواندن» طرح «مدارس خواندن» ویژه کتابدار‌های مناطق محروم را با هدف پرداختن به موضوع کتابخوانی، آموزش خواندن و ترویج کتابخوانی اجرایی شد.
 
وی با بیان این مطلب که پایگاه اصلی طرح مدرسه جهادی خواندن کتابخانه است ادامه داد: اجرایی شدن طرح‌های خواندن به روحیه جهادی نیاز دارد، بنابراین دومین طرح با افزوده شدن واژه جهادی به «مدرسه جهادی خواندن» شکل گرفت. مخاطبان اصلی این طرح، اعضاء کتابخانه‌های مناطق محروم هستند.
 
رستمی در تشریح شکل‌‌گیری طرح «مدرسه جهادی خواندن» افزود: ایده این طرح نخستین‌بار از سوی امین متولیان؛ معاون پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی مطرح شد. توجه به کتابخوانی اعضا کودک و نوجوان کتابخانه‌‌های محروم، اصلی‌ترین هدف این ایده را شکل می‌دهد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: بعد از تکمیل ایده و برگزاری جلسات هم‌اندیشی به این نتیجه رسیدیم که تعریف مناطق محروم، فقط به بُعد جغرافیایی محدود نیست، به‌عبارت دیگر امکان وجود مناطق محروم حتی در کلان‌ شهر‌ها نیز وجود دارد.
 
وی گفت: مناطق محروم در سطح پایین‌تری از متوسط جامعه قرار دارند. ما معتقدیم که ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی مباحث اقتصادی است و آسیب‌های اجتماعی زنجیره‌وار به یکدیگر متصل‌اند.  
 
رستمی با اشاره به رویکرد‌های اصلی «مدرسه جهادی خواندن» گفت: استعداد‌یابی را به‌عنوان اصلی‌ترین رویکرد مورد توجه قرار دادیم؛ بنابراین مقرر شد براساس اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی، سلسه‌ کارگا‌‌‌ه‌های آموزشی با هدف شناسایی استعداد‌ نویسندگی و مباحث حوزه خواندن ویژه اعضا کودک و نوجوان برگزار شود.
 
این فعال فرهنگی افزود: دومین رویکرد اصلی این طرح، توانمند‌سازی و پشتیبانی دومین رویکرد این طرح است. جامعه هدف دومین رویکرد فقط دانش‌آموزان عضو کتابخانه نیسنند بلکه آموزش والدین و معلمان را هدف قرار داده‌ایم به‌عنوان مثال همزمان با کارگاه آموزشی دانش‌آموزان کارگاه ویژه برای معلمان بشارگردی نیز برگزار کردیم.
 
به گفته وی، آموزش تخصصی به معلمان و والدین به معنای پیگیری اهداف «مدرسه جهادی خواندن» است.  
 
رستمی، با اشاره به اجرای آزمایشی طرح «مدرسه جهادی خواندن» بیان کرد: با پیشنهاد معاون پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی منطقه، بشاگرد برای اجرای آزمایشی این طرح انتخاب شد. بشاگرد در منطقه جغرافیایی کوهستانی وسیع شمال غربی استان هرمزگان واقع شده است. کرمان، هرمزگان و سیستان بشاگرد را محصور کرده‌اند.
        
به گفته این فعال فرهنگی تاسیس مدارس شبانه‌روزی، موجب شده تا همه معلمان این منطقه اهل بشاگرد باشند. تاسیس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران از دیگر نتایج فعالیت‌های فرهنگی خمینی‌شهر است.   
    
وی ادام داد: سال گذشته به همت کمیته امداد بشاگرد و نیرو‌های جهادی، کتابخانه عمومی مرحوم حاج عبدالله والی در خمینی‌شهر تاسیس شد. هرچند کتابخانه کوچکی است اما نزدیک به دوهزار نفر عضو دارد و بیشتر اعضای این کتابخانه کودک و نوجوان هستند. فروردین‌ماه سال جاری نخستین قدم برای تعیین کارگا‌ه‌ها برداشته شد.
 
این شاعر با بیان این مطلب که در ادامه از استادان حوزه‌های مختلف از‌جمله ادبیات و شعر و روزنامه‌نگاری دعوت شد، بیان کرد: با انتشار فراخوان و گفت‌و‌گو با معلمان، دانش‌آموزان مستعد شناسایی شدند. علی‌رضا قزوه، جواد محقق، محدثی خراسانی، حمید رضا داداشی، سلطان‌شاهی، ضرابی معین اردستانی مجدی استیری، سید‌حسین موسوی‌نیا، حامد محقق به دعوت ما پاسخ دادند.

وی افزود: فاطمه غلام‌زاده راحله حاجی‌نیا و فروغ مولایی از مربیان نویسندگی و خلاقیت کانون پرورش فکری استان هرمزگان نیز برای اموزش دانش‌آموزان دبستانی به گروه پیوستند.‌  

به گفته وی، در حال حاضر در مرحله جمع‌بندی نتایج برگزاری کارگاه‌ها هستیم و مقرر شده تابستان نیز گام دوم شناسایی دانش‌آموزان مستعد برداشته می‌شود. سال تحصیلی آینده نیز استعدادیبای مجدد انجام می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها