شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
ویراستاران نیز از حقوق دیگر اهالی نشر بهره‌مند شوند

فتح‌الله فروغی با اشاره به وضعیت ویراستاران و لزوم اتحاد صنفی آ‌ن‌ها گفت: ویراستاران طیفی از حوزه نشر هستند که در حوزه کتاب زحمات زیادی می‌کشند اما دیده نمی‌شوند و مطالبه ما این است که آن‌ها نیز از حقوق پدیدآورندگان مانند دیگر اهالی نشر بهره‌مند شوند.

فتح‌الله فروغی؛ عضو هیات رییسه انجمن صنفی ویراستاران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اهمیت صنفی فعالان ویراستان گفت: یکی از خواسته‌های اصلی ما این است که ویراستاران نیز از حقوق پدیدآورندگان بهره‌مند شوند، در واقع ویراستاران طیفی هستند که همواره برای حوزه کتاب زحمت می‌کشند اما دیده نمی‌شود.

وی افزود: در بسیاری از موارد حقوق ویراستاران دیده نمی‌شود ما انتظار داریم آن‌ها نیز مانند پدیدآورندگان از بیمه اهل قلم بهره‌مند شوند، همچنین مزایا و حمایت‌های پدیدآورندگان برای این طیف نیز در نظر گرفته شود.
 
فروغی با اشاره به رایزنی‌هایی در این زمینه، گفت: قبل از سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مدیرعامل خانه کتاب گفت‌وگو کردیم و وضعیت حرفه‌ای ویراستاران را توضیح دادیم و خواستار توجه به این قشر از فعالان صنعت نشر شدیم، البته پیش از آن نامه‌نگاری‌هایی نیز با معاونت فرهنگی داشتیم اما به این دوره از نمایشگاه نرسید.

خزانه‌دار انجمن صنفی ویراستاران با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای حل مشکلات این گروه، گفت: قرار شده شیوه‌نامه و آیین‌نامه‌ای تنظیم و مشخص شود بایستگی‌های یک ویراستار توسط انجمن صنفی ویراستاران به خانه کتاب اعلام شود.

وی با بیان اینکه ویراستاری یک مفهوم عام است، عنوان کرد: باید مشخص کنیم علاوه بر آمار تعداد کتاب‌هایی که یک ویراستار در طول سال انجام می‌دهد، بایستگی‌های دیگر نیز تعیین شود و این گروه از دست‌اندرکاران حوزه با تایید خانه کتاب از نظم‌ بهتری بهره‌مند شوند.
 
فروغی یادآور شد: این اقدام به نوعی کمک به جامعه ویراستاران به شمار می‌آید تا بتوانند از حق و حقوق خود بهره‌مند شوند و مراجع دولتی بتوانند به عنوان اهل قلم حمایت‌هایی از این گروه انجام دهند.
 
نخستین تلاش‌ها
فروغی در بخش دیگر صحبت‌های خود به اقداماتی که پیش از این در حوزه تشکیل انجمن یا تشکل صنفی برای ویراستاری انجام شده بود، گفت: اولین اقدامات برای راه‌اندازی یک تشکل صنفی در حوزه ویراستاری سی سال قبل شکل گرفت و کوشش‌هایی را پیشکسوتان این حوزه انجام دادند اما به ثمر ننشست.
 
وی ادامه داد: در این میان افرادی که در این حوزه مشغول هستند همواره علاقه به راه‌اندازی یک تشکل صنفی داشتند و در نمایشگاه کتاب بیست و هشتم، نشستی در کمیته علمی _ فرهنگی نمایشگاه برگزار و هسته اولیه تشکیل انجمن صنفی ویراستاران شکل گرفت و تعدادی از فعالان این حوزه ماموریت پیدا کردند تا انجمنی را ثبت کنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی ویراستاران با اشاره به فعالیت ویراستاران، توضیح داد: ویراستاران کارفرما نیستند و‌آن‌ها به نوعی مجری هستند در این میان ناشران کارفرما هستند و به همین دلیل این انجمن نمی‌توانست یک انجمن کارفرمایی باشد و قرار شد انجمن صنفی کارگری طبق تعاریف تامین اجتماعی باشد.
 
فروغی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تشکیل انجمن، گفت: این انجمن مجوز خود را از وزارت کار و رفاه اجتماعی گرفت و هیات موسسه عضوگیری کرد، الان هم حدود یک سال و نیم است که از شروع فعالیت انجمن صنفی ویراستاران می‌گذرد و اعضا باید کار عملی در حوزه ویرایش کرده باشند و با مراجعه به انجمن صنفی عضو می‌شوند و بر اساس اساسنامه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

وی همچنین درباره فعالیت تشکل دیگری در حوزه ویراستاران توضیح داد: انجمن فرهنگی ویراستاران نیز تقریبا همزمان با ما مجوز فعالیت گرفتند و  مشغول فعالیت هستند اما انجمنی که از سوی وزارت کار تایید شده و جایگاه و پایگاه دارد،‌انجمن صنفی است.
 
فروغی درباره تعامل و رایزنی برای تجمیع دو انجمن برای پیگیری مطالبات ویراستاران گفت: پیش از این گفتگوهایی بین دو انجمن صورت گرفته ولی هنوز به تجمیع نرسیدیم اما مطالبات صنفی مشخص است، طبیعی است امروز که این حرکت در سال‌های اول است پیگیری حقوق آن‌ها نسبت به دیگر اهالی نشر عقب‌تر است.
 
به گفته وی، با تنظیم آیین‌نامه انجمن، اقدامات برای حمایت‌های کلی از ویراستاران آغاز می‌شود و تفاوتی ندارد که ویراستاران عضو چه تشکل یا مجموعه‌ای هستند، زیرا ممکن است که آن‌ها عضو هیچ کدام از انجمن‌ها نباشند و مهم این است که بتوانند از حقوق قانونی و حمایت‌های خود بهره‌مند شوند.

انجمن صنفی ویراستاران حدود 80 عضو رسمی دارد و 10 عضو افتخاری شامل پیشکسوتان این حوزه نیز در انجمن عضویت دارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها