دبیر جشنواره «من دوستدار کتابم» در گفتوگو با ایبنا تاکید کرد:
«من دوستدار کتابم» مخاطبان را به مشتریان پایدار کتاب تبدیل میکند
دبیر جشنواره «من دوستدار کتابم» ضمن تشریح ویژگیهای جشنواره و با انتقاد از ترویج تولید محتوای سطحی در فضای مجازی تاکید کرد که جشنواره من دوستدار کتابم برای حفظ جایگاه کتاب در فضای مجازی محتوای عمیق را تولید میکند.
وی افزود: جشنواره «من دوستدار کتابم» با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با همکاری کتاب پلاس و با حمایت مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایجاد شده است.
به گفته این فعال حوزه نشر، مخاطبان میتوانند با خرید کتابها از ناشران مشارکتکننده در این جشنواره از خدمات و امکانات و امتیازات بسیاری بهرهمند شوند. ارزش ریالی که به خریدار واقعی کتاب در این جشنواره تعلق میگیرد بیش از ارزش ریالی یارانهای است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب بن کتاب به هر فرد متقاضی خرید کتاب میدهد. هرچندکه ممکن است به خرید کتاب هم منجر نشود.
سعیدیکیا ادامه داد: این جشنواره فرصت قابل توجهی را برای ناشران فراهم میآورد تا با توجه به جذابیتهای جشنواره با مشتریان خود یک ارتباط سیستمی بر قرار کنند؛ بنابراین بعد از جشنواره و طول سال، مشتریان نمایشگاهی را به مشتریان پایدار و وفادار تبدیل کنند. اطلاعات مشتریان در پنل هر ناشر مشارکتکننده، ثبت میشود و بعد از نمایشگاه اطلاعات از طریق سامانه جشنواره در دسترس ناشران قرار خواهد گرفت.
موسس سامانه «کتابپلاس» با اشاره به ایده سفیر کتاب ذیل «جشنواره من دوستدار کتابم» افزود: ناشران میتوانند با سفیران کتاب خود در ارتباط باشند و آنها را از یک سو در ترویج کتاب یاری و از سوی دیگر به تولید محتوای مبتنی بر کتاب تشویق و ترغیب کنند.
مدیرمسئول انتشارات آها ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که بیش از 90 درصد محتوای تولیدی در ایران در دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام منتشر میشود. مجموع این محتوا سطحی است؛ علاوه براین نزدیکترین منبع به محتوای فاخر و عمیق فارسی کتاب است. اگر بتوانیم با حفظ جایگاه کتاب محتوای فارسی تولید کنیم میتوان بازاریابی محتوایی برای کتاب ایجاد کرد تا محتوای فارسی عمق و ریشه بیشتری در فضای مجازی پیدا خواهد کرد.
این فعال حوزه نشر گفت تولید محتوای فاخر از سوی وزارت ارشاد در حال اجراست و مروجین کتاب داوطلبانه در حال فعالیت هستند. قصد متولیان «جشنواره من دوستدار کتابم» برقراری ارتباط محتوای فاخر با اقتصاد نشر است. سفیران کتاب میتوانند به غنایی محتوای الکترونیکی کتاب در فضای مجازی کمک کنند؛ بنابراین میتوان انتظار داشت که افزایش فروش کتاب و انتقال پیام کتاب را شاهد باشیم. پلتفرم سفیران کتاب در جشنواره من دوستدار کتابم رونمایی میشود. علاقمندان به کتاب میتوانند از طریق سایت کتابپلاس به ثبتنام اقدام کنند.
سعیدیکیا با اشاره به تیلغات وسیع جشنواره در دانشگاهها بیان کرد: براساس تبلیغات گسترده در دانشگاهها، خوابگاههای دانشجویی دانشجویان را به حضور و خرید کتاب از نمایشگاه کتاب تهران تشویق کردهایم. دانشجویان بعد از نمایشگاه میتوانند با مخطاب دیگر یا همکتابی خود ارتباط برقرار کنند. بهعبارت دیگر، افرادی که یک کتاب خریدهاند میتوانند تجربههای خود از مطالعه به اشتراک بگذارند و از ناشر امتیاز دریافت کنند البته این شامل کتابهایی است که برچسب کتاب پلاس را دارد.
به گفته این عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، گفت: ناشران بسیاری ازجمله ققنوس، فاطمی و رسا، مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تیمورزاده، مجد، کتاب دانشگاهی، میزان و کتاب دانشگاهی به جشنواره پیوستهاند. پیشبینی میشود تا پایان ناشران دیگری نیز به جشنواره بپیوندند.
سعیدیکیا ادامه داد: مخاطبان عضو سامانه «کتاب پلاس» با خرید از ناشران عضو جشنواره با دریافت برچسب جشنواره میتوانند با ورود به سامانه کتابپلاس برچسب جشنواره خود را ثبت کنند و کدهای تخفیف و امتیازات خود را از 30 موسسه و شرکت معتبر دریافت کنند.
مدیرمسئول انتشارات آها افزود: امتیازات بعد از جشنواره نیز در سامانه کتاب پلاس برای خریداران کتابی که از ناشران عضو کتاب پلاس تهیه میکنند وجود دارد. بنابراین کتابهای کپی و غیرقانونی از کتابهای اصلی مشخص میشود.
سعیدیکیا مولف کتاب کارآفرینی و مدرس دانشگاه بیان کرد: «کتابپلاس» استارتآپ حوزه کتاب است که قصد ندارد جایگزین کتاب شود؛ بلکه به شرایط فعلی چرخه نشر با ابزار فناوری کمک میکند و امیدواریم با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بتوانیم فعالیت بزرگتری را برای کمک به اقتصاد نشر و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برداریم.
نظر شما