عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب با اشاره به بر اینکه نباید فقط به برگزاری نمایشگاه فکر کنیم بر اهمیت بهرهبرداری از فرصت این رویداد فرهنگی برای برقرار تعاملات گسترده با اهالی قلم و مراکز علمی تاکید کرد.
به گفته این چهره فرهنگی با تاکید بر قیمت بالای کتاب در ایران تاکید کرد باید تلاش شود که قیمت تمام شده این کالای فرهنگی کاهش پیدا کند. تلاشهای زیادی برای تحقق این هدف انجام شده اما به راهکاری دست پیدا نکردیم.
حبیبی درباره دیدگاه برخی درباره سرانه پایین مطالعه در ایران گفت: بسیاری معتقدند که سرانه مطالعه در ایران پایین است اما من به این موضوع اعتقاد ندارم. چراکه کتابهای قابلتوجهی به چاپ میرسد؛ بنابراین مردم به روشهای مختلف به کتاب دسترسی پیدا میکنند.
دبیرعلمی سیویکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر روحیه فرهنگی مردم بیان کرد: افتخار میکنم با وجود همه اختلافات و دعواها ملت با فرهنگی داریم.
وی درباره تاثیر سهدوره برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در ترویج فرهنگ کتابخوانی افزود: بحثهای مختلفی یرای برگزاری سالیانه نمایشگاه کتاب در مراکز استانیها بهویژه استانهای دور افتاده و کمتر برخوردار انجام شده که تقویت آنها ضروری است.
حبیبی درباره تاثیر بخش بینالملل نمایشگاه در معرفی آثار نویسندگان ایرانی و ایجاد بازار جهانی کتاب فارسی گفت: برای معرفی آثار نویسندگان ایرانی در بازار جهانی چندان موفق عمل نکردهایم. کشورهای فارسیزبان محدود هستند بنابراین نمیتوان توقع داشت که همه دنیا کتابهای ایرانی را خریداری کنند؛ البته دانشگاهها و مراکز علمی خریدار کتابهای مولفان فارسی هستند.
این عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب با تاکید بر لزوم توجه به بازار منطقهای بهعنوان مقدمه ورود به بازار جهانی ادامه داد: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران فرصتی برای برقراری ارتباط با اهالی نشر کشورهای مختلف است. باید به ایجاد توافقات فرهنگی بین نهادهای فرهنگی با هدف تبادل کتاب، ایجاد زمینه برای رفت و آمد دانشمندان ایرانی و خارجی توجه کنیم.
رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبايی با تاکید بر لزوم توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بیان کرد: نباید فقط به برگزاری 10 روز نمایشگاه فکر کنیم بلکه باید به فرصتهایی که بزرگترین رویداد فرهنگی برای صنعت نشر کشور فراهم میکند توجه کنیم.
تجربه حضور در نمایشگاههای بینالمللی فرانسه را دارم که ازجمله فعالترین رویدادهای فرهنگی دنیا از نظر برقراری ارتباط با نویسندگان و اهالی نشر است. برنامههای نمایشگاه فقط به چند روز برگزاری این رویداد منحصر نبود و تلاش داشتند در طول سال چهرههای موفق حوزههای کتاب سال را شناسایی و برای عقد قرار وارد مذاکره شود.
نظر شما