طبق اخباری که پیش از شروع نمایشگاه منتشر شد، مرکز رسانههای دیجیتال در نمایشگاه سیویکم حضور نخواهد داشت. حال این سوال مطرح شد که تکلیف ناشران الکترونیک در نمایشگاه امسال چه میشود؟ اخبار منتشر شده حاکی از آن بود که برخی از ناشران این حوزه با تشکیل کمیتهای به پشتوانه مرکز رسانههای دیجیتال درخواست غرفه و شرکت در نمایشگاه سیویکم را دادهاند و بنابر تصمیماتی که شورای سیاستگذاری نمایشگاه درباره برپایی غرفه ناشران دیجیتالی گرفتند یک سالن زیر چادر به ناشران الکترونیک اختصاص داده شد.
لازم به ذکر است که کمیته ناشران دیجیتال درخواست برپایی غرفه در بخش ناشران عمومی را داده بودند که به گفته سیدمهرداد سیدعلیخانی، رئیس سالن ناشران دیجیتال سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به علت تاخیر در ارائه این درخواست و رزرو شدن زودهنگام بخش ناشران عمومی مسئولان برگزاری نمایشگاه سیویکم با برپایی غرفه در بخش عمومی موافقت نکردند؛ به همین دلیل این ناشران در یک سالن مجزا ضلع شمالی شبستان و نزدیک به مترو رسالت جانمایی شدند.
این امر بهانهای شد تا در روزهای آغازین سیویکیمن نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سری به سالن نشر دیجیتال بزنیم و با برخی ناشران این حوزه گفتوگو کنیم. در ابتدا با حسین ابراهیمآبادی؛ رییس مرکز نشر دانشگاهی در حین بازدید از سالن نشر دیجیتال گفتوگو کردیم.
ابراهیمآبادی درباره حضور نشر دیجیتال در نمایشگاه سیویکم به خبرنگار ایبنا گفت: جانمایی سالن و نحوه دسترسی آن در نمایشگاه سیویکم بهگونهای است که در مسیر عبور و مرور بازدیدکنندگان قرار گرفته و این امر میتواند میزان بازدید از این سالن را بالا ببرد.
وی گفت: به نظر من نشر الکترونیک باید پیشانی نمایشگاه کتاب باشد و این اتفاقی است که در آینده رخ خواهد داد. ضمن اینکه نهادهای حرفهایتری باید در حوزه نشرالکترونیک گام بردارند.
دانشگاهیان حامی نشر الکترونیک باشند
ابراهیمآبادی با اشاره حمایتی که دانشگاهها و یا وزارت علوم میتوانند از نشر الکترونیک کنند گفت: امروزه در سراسر دنیا مدرسه و دانشگاه در حوزه نشر الکترونیک پیشتاز هستند و در واقع صاحبان اصلی این نشر به حساب میآیند. بنابراین نشر الکترونیک به حمایت دانشگاهیان و ناشران مکتوب دانشگاهی نیاز دارد.
رییس مرکز نشر دانشگاهی افزود: باید تدابیری اندیشید که در نمایشگاههای سالهای آینده سازمانهایی مانند آموزشوپرورش، دانشگاهها و ارگانهای فعال در عرصه دانش و پژوهشگاهها بخشی از فعالیت خود را به نشر دیجیتال اختصاص دهند. چه بخواهیم و چه نخواهیم بخش عظیمی از صنعت نشر در آیندهای نزدیک در اختیار نشر الکترونیک قرار خواهد گرفت.
به گفته ابراهیمآبادی تلفیق بخش نشرالکترونیکی دانشگاهها با نشر دیجیتال در نمایشگاه میتواند امری سودمند باشد. در واقع ناشران دانشگاهی میتوانند تاثیر عمیقی بر شناساندن ناشران الکترونیک داشته باشند.
ناشران مکتوب نشر دیجیتال را رغیب خود میدانند
در ادامه علیرضا فطانت مدیر شرکت آروین پویانما ناشر محصولات کودک در نشر دیجیتال گفت: در دورههایی که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شده بود جانمایی نشر دیجیتال چندان مطلوب نبود و اغلب ناشران رضایت کافی نداشتند چراکه سالن رسانههای دیجیتال در یک مکانی دور از نظر عموم بازدیدکنندگان جانمایی شده بود.
وی افزود: اگر اطلاعرسانی درباره نشر دیجیتال در نمایشگاه کتاب قویتر عمل کند قطعا میتوانیم در نمایشگاه کتاب روند روبهرشدی را داشته باشیم. با توجه به اینکه نشر دیجیتال هم زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، برخی ناشران مکتوب نگرش مهربانانهای نسبت به نشر دیجیتال ندارند.
این فعال در عرصه نشر دیجیتال گفت: برگزاری نمایشگاه سیویکم در مصلا اتفاق خوبی برای نشر دیجیتال به شمار میآید و برای ناشران این حوزه امری امیدبخش بود چراکه دو سال گدشته در شهرآفتاب شرایط نشر دیجیتال از نظر جانمایی چندان مساعد نبود.
وی با اشاره به بنهای تخفیفی و امکانات نمایشگاهی گفت: تاخیر زمانی که در راه اندازی بنهای تخفیفی به وجود آمد باعث شد تا برخی مراجعهکنندگان نتوانند از بنهای خود استفاده کنند خوشبختانه در نمایشگاه امسال سالن ناشران دیجیتال در مسیر تردد افراد واقع شده است که این امر میتواند به افزایش آمار بازدیدکنندگان نسبت به سالهای گذشته بیانجامد..
نظر شما