پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
هیچ کتاب آسمانی به اندازه قرآن درباره علم و تفکر سخن نگفته است

علی‌اکبر ولایتی در آئین افتتاحیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، بیان کرد: هیچ کتاب آسمانی نیست که به اندازه قرآن، درباره علم، تفکر و تعقل سخن گفته باشد. در قرآن 80 بار درباره علم و مشتقات آن، بیش از 10 بار درباره صاحبان خرد و بارها درباره ارزش علم و خرد و تعقل کلمات و آیاتی آمده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین افتتاحیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، عصر امروز (پنجشنبه 30 فروردین ماه) با حضور حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، آیت‌الله احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار رحیم صفوی، مشاور رهبری در امور نظامی و جمعی دیگر از مسئولان نهادها و اهالی قرآن در مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، افتتاح شد.

حجت‌الاسلام محمدی در این آئین گفت: این دوره با حضور قاریان، حافظان و قرآن‌پژوهانی از 84 کشور از قاره‌های مختلف دنیا از 30 فروردین‌ تا 6 اردیبهشت برگزار می‌شود. 370 مهمان از کشورهای مختلف با گویش‌ها و نژادهای گوناگون، زیر پرچم قرآن با همدلی و وحدت در کنارهم قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: همزمان با مسابقات بزرگسالان آقایان، مسابقات طلاب در رشته‌های حفظ، قرائت، تفسیر و خطابه قرآنی در حوزه علمیه قم، مسابقات دانشجویان مسلمان در رشته‌های حفظ و قرائت در مشهد، مسابقات بانوان در رشته حفظ و مسابقات روشندلان در رشته‌های حفظ و قرائت در تهران برگزار می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، بیان کرد: امیدواریم خداوند به برکت قرآن به همه ما توفیق دهد با شعار «یک کتاب یک امت» در ترویج و تبلیغ معارف قرآن کریم قدم برداریم. به گفته امام راحل، مقصد اصلی ما قرآن است و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری نیز همین سیره و منش را دارند.

قسم به کتاب و قلم در قرآن

علی‌اکبر ولایتی نیز در  بخش دیگری از  آئین افتتاحیه مسابقات بین‌المللی قرآن، درباره مسأله قرآن و تمدن اسلامی، گفت: هیچ کتاب آسمانی نیست که به اندازه قرآن کریم، درباره علم، تفکر و تعقل سخن گفته باشد. در قرآن 80 بار درباره علم و مشتقات آن، بیش از 10 بار درباره صاحبان خرد و بارها درباره ارزش علم و خرد و تعقل کلمات و عباراتی آمده است. به گفته پیامبر (ص)، نشستن در محضر علم و دانش آموختن جایگاهی بسیار رفیع دارد. در آیات مختلف، درباره ارجحیت علم و علم در برابر جهل آمده است. در قرآن کریم به قلم و کتاب، قسم یاد شده است.

وی افزود: از ابتدای تاریخ اسلام، هرجا اسلام قدرت داشت، علم هم پیشرفت کرده و هر زمان اسلام ضعیف بوده، علم هم رشدی نداشته است. بالعکس در مسیحیت، از زمان اوج اقتدار مسیحیت و حکومت یک‌هزار ساله کلیسا، به‌عنوان تاریک‌ترین دوره تاریخ آن‌ها یاد می‌شود. مسلمانان وقتی وارد آندلس شدند در کتابخانه آنجا یک‌هزار جلد در شرح و تحشیه تورات و انجیل وجود داشت، ولی در سال 1942 میلادی که آخرین امیر مسلمان شکست خورد و به مراکش رفت، آن کتابخانه دارای یک میلیون کتاب بود. کتابخانه‌های متعددی در طول تاریخ اسلام در کشورهای مختلف ایجاد شد که کتاب‌های آن‌ها به چند ده میلیون جلد می‌رسد. در گذشته مقایسه بین حکومت‌ها، براساس تعدا علما و دانشمندان و کتاب‌هایی بوده که نوشته می‌شد.

مشاور رهبری در امور بین‌الملل، اظهار کرد: براساس منابع معتبر، در دوره صفویه بیش از یک‌هزار شاعر حضور داشتند. یکی از محققان روس اخیرا کتابی نوشته که در آن یک‌هزار  و یک ریاضی‌دان مسلمان را شناسایی کرده که دارای کتاب نیز بودند. تعداد 14 هزار کتاب پزشکی از دوران تمدن اسلامی بجا مانده که «قانون» ابن‌سینا در رأس آن‌هاست که 600 سال در دانشگاه‌های شرق و غرب عالم، مطرح و مرجع بود.

ولایتی گفت: زمانی که استعمار بر کشورهای اسلامی حاکم شد، ضعف حکومت‌های اسلامی، موجب ضعف تمدن اسلامی گردید. در ابتدای سلطه فرهنگی غرب، در کشورهای اسلامی تصور می‌شد که با تمسک بر فرهنگ غربی می‌توان رشد کرد، ولی این تفکر نتیجه‌ای نداشت و هیچ کشور اسلامی را نمی‌شناسیم که با تقلید از غرب رشد کرده باشد. هر امت باید برای توسعه و پیشرفت به فرهنگ بومی خود توسل جوید.

وی افزود: در کشور ترکیه از سال 1923 حروف الفبا لاتین شد و ملتشان از هزار سال فرهنگ اسلامی محروم ماندند. در حالی‌که چینی‌ها بیش از چهار هزار علامت برای الفبا دارند و زبان آن‌ها مانند سدی در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانه است. ژاپن هم با 700 شکل الفبایی توانسته هویت فرهنگی خود را حفظ و پیشرفت کند. بالاخره مسلمان‌ها به این تفکر رسیدند که از غرب چیزی حاصل نمی‌شود و لذا جرقه‌های بیداری اسلامی زده شد و ادامه پیدا کرد. حاصل بیداری اسلامی این است که امروز می‌بینیم مردم کشورهای مسلمان به اسلام رجعت کرده‌اند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، ادامه داد: هدف ما ایجاد اتحاد و همدلی بین کشورهای اسلامی اعم از شیعه و سنی است.

قرآن منشأ قدرت ما برای مقابله با فتنه‌ها است

علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما نیز در این آئین در سخنانی ، بیان کرد: خدا را شاکریم که جمهوری اسلامی و ملت ما، ملتی مسلمان است و منشأ بقای کشور اسلامی و قدرت مسلمانان، قرآن کریم است.
«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‌ءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ» و بنا بر این آیه، قدرت نظامی مسلمان همواره باید قوی باشد تا دشمنان به سمت آن‌ها حرکت نکنند و مسلمانان در امنیت و آرامش باشند.


وی افزود: این روزها شاهد هستیم که دنیا پر از فتنه‌ها است و تا آنجا که تاریخ را می‌شناسم، اعتقاد دارم در این برهه شیطان بیش از هر زمانی برای تخریب بشریت و انسانیت و فاصله انداختن انسان‌ها از دین، رسوخ کرده‌ و آنهم به دلیل تکنولوژی‌ها بوده که بدست دشمن است. همه مسمانان و مؤمنان باید با اتکا به قرآن و اسلام، جلوی این فتنه‌های شیطانی و تهاجم شیطان به بشریت را بگیرند؛ قرآن منشأ قدرت ما برای مقابله با فتنه‌ها است.

رئیس رسانه ملی گفت: وقتی بنا بر روایات، فتنه‌ها مانند ابرهای سیاه ما را فرا گرفت، باید به قرآن برای مواجهه با فتنه‌ها برویم و بتوانیم در مقابل آن‌ها سدی ایجاد کنیم و مقاومت کنیم. قرآن رسانه‌ای است که هر کس در معرض انوار الهی آن باشد، تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، همه ما قرآنیان و آن‌هایی که با قرآن زیست می‌کنند باید خود رسانه باشند، هر فردی که اهل قرآن است، باید اهل رسانه و آگاه‌کننده مردم باشد.

علی‌عسکری اظهار کرد: امیدواریم مسلمانان با وحدت و نیروی مقاومت بتوانند در برابر استکبار و صهیونیسم ایستادگی کنند و هر روز شاهد اقتدار اسلام باشیم. امیدواریم در روان ما نور اسلام شعله‌ور باشد و هر روز شاهد رونق بیش از پیش اسلام در جامعه و خانواده باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها