حمیدرضا شاهآبادی درباره محتوای کتابهای درسی گفت: با توجه به عدم پیوستگی در محتوای کتابهای درسی، انتشار کتابهای مکمل در کنار کتابهای درسی اهمیت زیادی پیدا میکند.
وی افزود: شخصا در دوران معلمی خودم دیدهام برخی بچهها در سال اول ابتدایی حتی از مهارت ورق زدن کتاب برخوردار نیستند و نخستین کتابی که میبینند کتاب درسی است. دقیقا به همین دلیل است که معتقدم بخش مهمی از درک ذهنی کودکان نسبت به کتاب به مفهوم کلی آن در رویارویی با کتاب درسی شکل میگیرد.
شاهآبادی درباره اثرات متفاوت کتابهای درسی گفت: بر این اساس کتاب درسی از وجوه متعددی باید مورد توجه و بازنگری قرار بگیرند. یکی از این وجوه شکل فیزیکی کتاب است که قطعا باید هرچه زیباتر باشد تا از کتاب مفهوم خوشایندی در ذهن کودکان بسازد. با این رویکرد جلدهای رنگی و زیبا و تصاویر و صفحه آرایی جذاب اهمیت زیادی پیدا میکند.
مدیرعامل انتشارات مدرسه ادامه داد: ایجاد جاذبههای بصری و ابتکاری قطعا موجب جذب بیشتر بچهها میشود. مثلا من گاهی فکر میکنم چرا ما در کتابهای درسی خودمان فلیپ بوک یا همان تصاویری که در حاشیه صفحات کتاب قرار میگیرند و با ورق زدن سریع کتاب متحرک به نظر میرسند، نداریم. البته این فقط یک ایده است اما گمان میکنم اجرای آن میتواند هم کتابها را جذاب کند و هم خودش بستری باشد برای ارائه پیامهای آموزشی. علاوه بر این استفاده از فونت و حروف مناسب و خوانا برقراری ارتباط کودکان با کتاب را راحتتر میکند.
وی افزود: وجه دیگر کتابهای درسی محتوای آنها است. قاعدتا متن کتابها باید راحت فهم شوند، پیوستگی موضوعی داشته باشند و فرایند مطالعه آنها به راحتی شکل بگیرد و عمق پیدا کند.
شاهآبادی خاطرنشان کرد: از ویژگی کتابهای درسی در تمام دنیا این است که به عنوان ابزار آموزشی و در کنار مجموعهای از ابزارهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرند و گاهی درک تمام محتوای آنها بدون راهنمایی و تدریس معلم امکان پذیر نیست. به این دلیل گاهی میبینیم که کتابهای درسی در بعضی مواد آموزشی پیوستگی محتوایی ندارند و پراکنده به نظر میرسند.
وی درباره انتشار کتابهای مکمل گفت: گمان میکنم در چنین مواردی انتشار کتابهای مکمل در کنار کتابهای درسی اهمیت زیادی پیدا میکند؛ کتابهایی که راحت خوانده شوند و درک وسیعتر و عمیقتری از محتوای کتابهای درسی ارائه کنند. وجود این کتابها در کنار کتابهای مواد درسی مانند تاریخ ضروریتر به نظر میرسد؛ چرا که در این کتابها معمولا در حجم محدودی از صفحات اطلاعات گستردهای به شکل خیلی خلاصه ارائه میشود و اگر شرح و راهنمایی معلم نباشد برای دانش آموزان جا نمی افتد.
به گفته این نویسنده کتابهای مکمل میتوانند اطلاعات بیشتری را همراه با تحلیل و بررسی دقیقتر ارائه کنند و موجب تقویت یادگیری شوند.
نظر شما