حسن علیشیری، ترانه سرا معتقد است که در همهجای دنیا آثار ادبی پرمخاطبتر از سایر کتابها هستند و در این بین نیز معمولا تیراژ رمان بیشتر از مجموعهداستان و شعر است. او میگوید با همه این تفاسیر باید بپذیریم که مخاطب شعر در سالهای گذشته بهشدت کاهش یافته است و او قبول دارد که مخاطب این حوزه از حد طبیعی نیز کمتر شده است.
وی ادامه داد: من پیش از این دو مجموعه ترانه منتشر کرده بودم؛ اما به دلایلی چند سالی دست به انتشار کتاب جدید نزدم؛ تااینکه «تهران خصوصی من» که مجموع ترانههای جدید و دو کتاب قبلی است راهی بازار نشر شد. در این کتاب به شکل کاملا سلیقهای آثار را آوردهام و ترتیب خاصی وجود ندارد؛ چراکه معمولا در زمان نوشتن ترانهها تاریخ را یادداشت نمیکنم.
جای نقد در حوزه ترانه خالی است
این ترانهسرا در توضیح دلایل انتشار مجموعه آثارش گفت: هدف این بود که آثارم را مکتوب کنم تا فرصت نقد و بررسی آن فراهم شود. متاسفانه یکی از ضعفهای ترانه امروز نبود نقد است که بخشی از آن به دلیل مکتوب نشدن آثار است؛ به همین دلیل وقتی ما به سراغ نقد و بررسی آثار یک ترانهسرا میرویم اطلاعات کاملی نداریم و مجبور میشویم که به جمعآوری آثار از اینترنت رجوع کنیم که به اعتقاد من منبع قابل اعتمادی نیست.
وی افزود: از طرفی ترانهسرایانی مانند من که در بازار ترانه چندان فعال نیستند با انتشار کتاب این فرصت را برای خود فراهم میکنند تا آثارشان مورد بررسی اهالی موسیقی قرار گیرد تا این افراد بتوانند براساس مشاهده آثار، ترانههای مورد علاقه خود را به مخاطب عرضه کنند.
این شاعر با اشاره به فضای کارهای کتاب اظهار کرد: اکثر کارهای کتاب عاشقانه است و همانطور که از نام کتاب معلوم است مخاطب با مراجعه به کتاب با عاشقانههای شهری روبهرو میشود و بیشتر کارها چنین دغدغههایی را دنبال میکنند؛ البته ترانههای اجتماعی نیز در کتاب وجود دارد که تعداد آنها زیاد نیست.
مخاطب شعر از حد طبیعی نیز کمتر است
علیشیری در توضیح دلایل عدم استقبال از کتابهای شعر و ترانه گفت: در همهجای دنیا آثار ادبی پرمخاطبتر از سایر کتابها هستند و در این بین نیز معمولا تیراژ رمان بیشتر از مجموعهداستان و شعر است. با همه این تفاسیر باید بپذیریم که مخاطب شعر در سالهای گذشته بهشدت کاهش یافته است و من نیز این را قبول دارم و معتقدم که مخاطب از حد طبیعی نیز کمتر شده است.
وی افزود: بهدلیل آنکه اتفاق خاصی در حوزه شعر و ترانه رخ نمیدهد کتابهای این حوزه نیز کمتر مورد توجه قرار میگیرند؛ البته در حوزه ترانه و شعر نیز چهرههای شناخته شدهای حضور دارند که مانند نویسندههای مطرح مخاطبان برای خرید کتابهایشان صف میکشند؛ اما متاسفانه تعداد این افراد بسیار کم است و معمولا نیز با محدودیتهایی همراه هستند.
ترانههای اجرایی در بدترین حالت ممکن قرار دارند
این ترانهسرا با اشاره به وضعیت ترانه امروز گفت: وقتی درباره ترانه صحبت میکنیم باید به تفکیک آنچه که در بازار عرضه میشود و آنچه که شاعران و ترانهسرایان مینویسند، بپردازیم؛ چراکه ترانههای اجرایی در بدترین حالت ممکن قرار دارند و هرچه میگذرد اوضاع بدتر میشود. در بازار امروز کلامهای بسیار ضعیفی در قالب ترانه به خورد مخاطب داده میشود و به همین دلیل سلیقه مردم روبهروز در حال بدتر شدن است؛ با این حال در جلسات شعر، محافل و کتابها آثار بسیار خوب و درخشانی را مشاهده میکنیم و به همین دلیل است که میگویم فاصله ترانهسرایان تا موزیک بسیار زیاد شده و بسیار بد است که بازار تا این حد بلاتکلیف است.
تا دلتان بخواهد کار بیکیفیت و بیمحتوا تولید میشود
وی با گلایه از ممیزی ضعیف در حوزه ترانه ادامه داد: به اعتقاد من ممیزی نتوانسته کمکی به بازار ترانه امروز بکند؛ چراکه ما نه به فرم و خلاقیت موردنظر دست پیدا کردهایم و نه کیفیت محتوایی بهبود یافته است. دوستان میگفتند که ما در اداره شعر با محتوا کاری نداریم و تنها ناظر آن هستیم که کار بیکیفیت و خارج از چارچوب تولید نشود؛ اما شما اگر نگاهی به بازار موسیقی بیندازید متوجه میشوید که تا دلتان بخواهد کار بیکیفیت و بیمحتوا عرضه میشود.
مناسبات بازار موسیقی منطقی نیست
علیشیری در بخش پایانی صحبتهای خود در توضیح وضعیت جلسات شعر و ترانه گفت: همیشه در جلسات و کارگاههای شعر و ترانه هدف این بوده است که ترانهسرا را به خواننده وصل کنیم اما میبینیم که در این امر چندان موفق نبودیم؛ چراکه مناسبات بازار موسیقی منطقی نیست و خواننده به شکل صحیح و علمی دست به انتخاب ترانهسرا نمیزند؛ بنابراین در چنین شرایطی باید دلخوش کنیم به تک جرقههای حوزه موسیقی و برخی از خوانندگان و آهنگسازانی که به این موضوع توجه دارند و دست به گزینش و انتخاب میزنند.
نظر شما