اقبالزاده درباره اجرای طرح کتابخوانی در ایام نوروز گفت: باید به دانشآموزان حق انتخاب داده شود که تعطیلاتشان را چگونه بگذرانند. به عقیده من ایجاد علاقه به کتاب و کتابخوانی فرآیندی است که با لزوم خواندن آن در ایام نوروز به دست نمیآید بلکه نتیجه معکوس هم میدهد.
وی افزود: اصولا نظام آموزشی ما و تفکر حاکم بر آن تکلیفمدار است؛ یعنی هرچیزی را به دید تکلیف مینگرد و کمتر حقوق مردم به ویژه دانشآموزان را در امر آموزش و یادیگیری مدنظر قرار میدهد.
اقبالزاده گفت: به عقیده من کتابخواندن برای لذت بردن از مطالعه است و باید جزو امور لذتبخش برای افراد به حساب بیاید که هر فردی به صورت آزادانه آن را انتخاب کند و در آن مشارکت داشته باشد.
به گفته اقبالزاده حذف پیک نوروزی و اجرای طرح کتابخوانی یک تصمیم مقطعی است. در کل در هر زمانی کتابخوانی باید آزادانه باشد و خارج از مسایل درسی و تکالیف مدرسه صورت پذیرد و به نوعی این امر باید در اوقات فراغت دانشآموزان گنجانده شود.
اقبالزاده با اشاره به اینکه باید به دانشآموزان در نحوه گذراندن تعطیلاتشان حق انتخاب داده شود؛ گفت: به عقیده من ایجاد علاقه به کتاب و کتابخوانی فرآیندی است که با لزوم خواندن آن در ایام نوروز به دست نمیآید بلکه نتیجه معکوس هم میدهد.
این نویسنده خاطرنشان کرد: باید به جای یک تصمیم موضعی، یک استراتژی دراز مدت و یک راهبرد برای افزایش کتابخوانی برای دانشآموزان دید نه اینکه فقط یک راهکار را برای یک مدت زمان اندک مدنظر قرار دهیم.
اقبالزاده گفت: وزارت آموزش پرورش ما یک وزارتخانه دانشآموز محور نیست، به همین دلیل اغلب اوقات دانشآموزان از تمام آموزشهای لازم، زده میشوند. اگر کتابخوانی به صورت یک تکلیف برای دانشآموزان دربیاید آنها را از کتاب هم بیزار میکنیم.
وی گفت: این تصمیمگیری میتوانست پختهتر باشد و ایکاش قبل از اعلام آن با نهادهای ذیربط مانند شورای کتاب کودک که دارای 55 سال سابقه و یا با انجمن نویسندگان و انجمن تصویرگران و ناشران مشورت و بعد از آن برای تصمیمگیری و اعلام نهایی آن اقدام میکردند.
نظر شما