چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
کتاب «بازاریابی» به کتابفروشی‌ها رسید

کتاب «بازاریابی» نوشته مهدی پاشایی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کتاب «بازاریابی» نوشته مهدی پاشایی از سوی انتشارات یاس نبی روانه بازار نشر شده است.
 
مديريت بازاريابی، پیشینه بازاریابی، کارکرد بازاریابی، ارکان بازاریابی، تفاوت بازاریابی با تبلیغات، تفاوت بازاریابی با فروش، انواع بازاریابی، تأثیر تکنولوژی در بازاریابی، نسل‌های بازاریابی، بازاریابی شبکه‌ای، شركت‌های سنتي، شركت بازاریابی شبکه‌ای، اهداف بازاریابی شبکه‌ای و ... از عناوین فصول اصلی این کتاب است.
 
به اعتقاد مولف این اثر، بازاریابی که امروزه به یک بحث اساسی در حوزه خرید و فروش کالا بدل شده است، بحثی درباره مشتریان و بازار است. یک شرکت برای آن که موفق باشد، باید اهداف خود را بر روی آرزوهای مشتری و الزامات بازار تنظیم کند. بنابراین بازاریابی از این منظر یک ابزار مدیریتی است.

به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت که بازاریابی آمیزه‌ای از محصولات نوآورانه، ارزیابی آرا، حضور بروشوری، حضور اینترنتی، داشتن مجلات مخصوص مشتریان، داشتن برنامه‌های خبری و قیمت‌های منطقی است. برای معرفی مناسب یک شرکت لازم است اهداف، محصولات، نگرش‌ها و کنش‌های همه بخش‌های شرکت در هماهنگی با یکدیگر باشند. 

به گفته پاشایی، در این حوزه، مباحث گوناگونی مطرح شده است که در نهایت به توضیح رابطه تولیدکننده و مصرف‌کننده ختم می‌شود، اما آنچه امروزه در اولویت قرار دارد، شیوه نوین بازاریابی است که از انواع قدیمی‌تر خود پیشی گرفته و با نام بازاریابی شبکه‌ای یا بازاریابی چند سطحی مطرح است. 

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «بازاريابى امروزه به معنای تأمين نيازهاى مشترى است. شرکت‌هاى امروزى با رقابت شديد و فزاينده‌اى روبه‌رو هستند و پاداش از آن شرکتى خواهد بود که بتواند به بهترين نحو ممکن، خواست‌هاى مشترى را درک و بالاترين منفعت را براى مشتريان هدف خود تأمين کند. در محدوده بازار، اين مهارت‌هاى بازاريابى است که شرکت‌هاى حرفه‌اى را از شرکت‌هاى غيرحرفه‌اى تفکيک مى‌کند.

بازاريابى به عنوان فرآيندى مديريتى ـ اجتماعى تعريف مى‌شود که به وسيله آن افراد و گروه‌ها از طريق توليد و مبادله کالا با يکديگر، به امر تأمين نيازها و خواسته‌هاى خود اقدام مى‌کنند. براى روشن شدن اين تعريف بايد ابتدا اصطلاحات مهم نياز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار را بررسى کرد.

نيازهاى انسان، يکى از مفاهيم اساسى بازاريابى است. احساس محروميت همان نياز است. انسان داراى نيازهاى پيچيده‌اى است. اين نيازها شامل نيازهاى فيزيکى يا نياز به غذا، پوشاک، گرما و سرما، امنيت و... نيازهاى اجتماعي، نظير نياز به احساس تعلّق و محبت و نيازهاى شخصي، مانند دانستن و اظهار وجود هستند.

خواسته شکلى است که نيازهاى انسان تحت تأثير فرهنگ و شخصيت انفرادى به خود مى‌گيرد. خواسته‌ها برحسب امکاناتى که تأمين‌کننده نيازها هستند، تعريف مى‌شوند. وقتى جامعه‌اى متحول مى‌گردد، خواسته‌هاى اعضاى آن نيز توسعه مى‌يابد. وقتى مردم در معرض امکانات بيشتر و مورد علاقه خود قرار مى‌گيرند، توليدکنندگان نيز اقدام به توليد کالاها و خدماتى مى‌کنند که خواسته‌هاى جديد را پاسخ گويند.» 

کتاب «بازاریابی» نوشته مهدی پاشایی با شمارگان هزار نسخه در 48 صفحه به بهای 5 هزار تومان از سوی انتشارات یاس نبی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها