دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
زن‌های رمانم به دنبال انتخاب کردن هستند نه انتخاب شدن!

رکسانا حمیدی می‌گوید: درگیری‌های ذهنی من بیشتر مسائل اجتماعی و زنان است. زن‌هایی که مشابه آن‌ها را در ادبیات امروز نمی‌بینیم و به دنبال انتخاب کردن هستند نه انتخاب شدن، دغدغه من برای روایت است.

رکسانا حمیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تازه‌ترین اثر خود، رمان «حوالی خیابان سی‌تیر» گفت: حوادث این رمان در بستر جامعه امروز اتفاق می‌افتد و اجتماع امروز ایران را نشان می‌دهد. این رمان همراه با روایت‌های ذهنی سه راوی به صورت سیال ذهن روایت می‌شود که تکه‌هایی از شخصیت‌های موجود در اجتماع هستند. شخصیت‌های زن این رمان صداهای فروخورده جامعه هستند. کاراکترهای موجود در این رمان به نحوی به هم گره می‌خورند و داستان به صورت پازلی روایت می‌شود و خواننده تصویر کلی ماجرا را از زبان دیگران می‌فهمد.
 
نویسنده مجموعه داستان « منهای سی‌ودو‌حرف» درباره شخصیت‌پردازی این رمان عنوان کرد: در این رمان بیشتر با کاراکترهای میترا و محسن درگیر هستیم و با ذهنیت این دو کاراکتر آشنا می‌شویم. دو کاراکتر دیگر نقش مکمل این دو را بازی می‌کنند و بخشی از وجود این دو را به خواننده می‌نمایانند. این رمان داستان زندگی زن‌های امروز است که در دهه30 زندگی خود هستند و خواننده با بحران‌های فردی و اجتماعی و گره‌های زندگی آن‌ها مواجه می‌شود. ماجراهای زندگی حرفه‌ای این زنان هم در محیط کار به خوبی نشان داده می‌شود.

حمیدی درباره هدف خود از نگارش این رمان توضیح داد: یکی از درون‌مایه‌های کار، بحث حرف‌زدن است. شروع داستان با میتراست و حرف زدن او. میترا حتا دلیل حرف زدن خود را هم می‌گوید. حرف زدن به نظر من به عنوان یک راهکار و برون‌رفت از درگیری‌های درونی و شیوه درمان زخم‌های کهنه است. تجربه‌های آدم‌های این رمان شبیه آدم‌های امروز است اما شیوه برخورد آن‌ها با مسائل به صورت متعارف نیست. این رمان بر اساس ایده‌هایی که دوست داشتم و کمتر درباره‌اش نوشته بودم،‌ انگاشتم. این رمان داستان آدم‌هایی است که می‌خواهند در جامعه تاثیرگذار باشند.





این نویسنده درباره اشتراکات این رمان با مجموعه‌ داستان قبلی خود گفت: در هر دو آن‌ها یک تم اجتماعی وجود دارد و درگیری‌های ذهنی من بیشتر مسائل اجتماعی و زنان است. زن‌هایی که مشابه آن‌ها را در ادبیات امروز نمی‌بینیم دغدغه من برای روایت است. زن‌های جسور، زن‌های نخواستن‌ها که تن به زندگی متعارف و کلیشه‌ای سنتی نمی‌دهند. زن‌هایی که به دنبال انتخاب کردن هستند نه انتخاب شدن. داستان‌های مجموعه من مانند عکس تکی هستند از ماجراهایی که می‌تواند در صورت بسط‌یافتن تبدیل به رمان شود و تم‌های مشترکی با رمان «حوالی خیابان سی تیر» دارد.

رکسانا حمیدی درباره فرم روایی رمان «حوالی خیابان سی تیر» توضیح داد:  من آدم فرم‌بازی نیستم. هر نوع روایت فرم خاص خودش را می‌طلبد. رمان من با این قالب بیشتر جواب می‌داد و شاید برای بعضی‌ها فهم‌اش آسان باشد و برای بعضی‌ها سخت. من خودم به عنوان یک خواننده دوست دارم که یک رمان یا یک داستان مرا از واقعیتی که در آن هستم بِکَند و وارد واقعیت خود کند.
«حوالی خیابان سی تیر» یک رئالیسم مدرن است و برای هر مخاطبی فارغ از سن و جنس تجربه‌های یک نسل را به اشتراک می‌گذارد.

گفتنی است، رکسانا حمیدی داستان‌نویسی را از سال 1373 آغاز کرده است. اولین داستان او در مجله دانشگاه شهیدبهشتی منتشر شده و از سال 1379 به بعد  آثارش در نشریاتی مانند کلک و ... به چاپ رسیده است. اولین مجموعه داستان وی «منهای سی‌ودو حرف» نام دارد که سال  1385 در شمارگان 3000 نسخه از سوی انتشارات سرور کیان در تهران منتشر شده است. 

این رمان در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 15000 تومان به تازگی از سوی انشارات افراز منتشر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها