شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
محصولات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی باید در دانشگاه‌ها عرضه شود

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو ممتاز گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی گفت: محصولات این شورا باید بتواند در دانشگاه‌ها حضور پیدا کند و استادان رشته‌های مختلف علوم انسانی از حاصل زحمات این مجموعه عظیم منتفع شوند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو ممتاز گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره نقاط قوت علمکرد 22 ساله این شورا گفت: از نقاط قوت این است که شورا سعی کرده از تمام استادان در نقاط مختلف کشور استفاده کند. حتی نوعی توزیع جغرافیایی هم مورد نظر بوده است. از دانشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز، یزد، شهید چمران اهواز و دانشگاه چابهار و کرمان مد نظر بوده است یعنی تا استادان شهرستانی احساس نکنند که آنها در این کار علمی به بازی گرفته نشده‌اند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که از استادانی استفاده شده که نگاه و روحیه نقد به آثار دانشگاهی دارند. نکته دیگر اینکه علاوه بر نقد، متون نقد رشته را هم در دستور کارمان قرار داده‌ایم. البته به بازنگری در رشته اقتصاد منتهی شد. کارشناسی آن هم در کارگروه اقتصاد شورای تحول علوم انسانی به ثمر رسید و به دانشگاه‌ها هم ابلاغ شد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: نکته مثبت دیگر اینکه جلساتی که برگزار می‌شود به دلیل اینکه ماهانه و با استادان شهرستانی است و حدود 4 تا 6 ساعت طول می‌کشد، ماهانه و منظم است و به تعبیری استفاده درست از وقت می‌شود. همچنین علاوه بر نقد، یک گفت‌و‌گوی اندیشه‌ورزانه در بین اعضا درباره موضوعات مطرح در اقتصاد به بحث گذاشته می‌شود که می‌توان از این گروه به یک اتاق فکر یاد کرد.

این مدرس اقتصاد اضافه کرد: همان‌طور که می‌دانید در غرب ما شاهد مکاتبی هستیم اما در ایران فاقد مکاتب هستیم. امیدواریم این‌گونه قدم‌ها ما را به ایجاد یک جریان فکری در مباحث اقتصادی برساند.

مصباحی‌مقدم با اشاره به نقاط ضعف عملکرد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی عنوان کرد: می‌توان از کمبود منابع مالی برای پروژه‌های پژوهشی به عنوان یکی از این نقاط ضعف نام برد. از سوی دیگر این‌گونه نبوده که از حدود 22 سال پیش که برخی از استادان جذب شده‌اند همه حساب شده جذب شده باشند. البته ما در طول زمان این روند را ترمیم کرده‌ایم و رو به بهتر شدن شرایط پیش رفته‌ایم و از استادان دارای روحیه نقد بیشتر استفاده کرده‌ایم.

وی در این باره توضیح داد: نقد هم دونوع است؛ یکی نقد درون پارادایم و دیگری نقد خود پارادایم فکری که خوشبختانه ما هر دونوع نقد را داریم. بعضی از استادان شاید منحصراً نقد درون پارادایم را بتوانند انجام بدهند اما خوشبختانه برخی از استادان ما نقد خود پارادایم را هم مبنا قرار می‌دهند.

این پژوهشگر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که شورا بیش از هر چیزی دیگری اکنون به چه چیزی نیازمند است گفت: محصولات این شورا باید بتواند در دانشگاه‌ها حضور پیدا کند و استادان رشته‌های مختلف علوم انسانی از حاصل زحمات این مجموعه عظیم منتفع شوند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها