در سرای اهل قلم برگزار میشود
نقد کتاب «مواجه با داروین؛ نخستین برخوردها با نظریه تکامل در شرق مسیحی و اسلامی»
نشست معرفی و بررسی کتاب «مواجه با داروین؛ نخستین برخوردها با نظریه تکامل در شرق مسیحی و اسلامی» دوشنبه 13 آذرماه در سرای اهل قلم برگزار میشود.
عرفان خسروی، عطا کالیراد و امیرمحمد گمینی در این نشست حضور دارند و درباره کتاب سخنرانی میکنند. علاقهمندان نیز برای حضور در این نشست میتوانند از ساعت 17 تا 19 به سرای اهل قلم واقع در خیابان فلسطین جنوبی کوچه خواجه نصیر شماره دو مراجعه کنند.
مترجم و پژوهشگر این اثر در مقدمه مینویسد: «داستان رویارویی با نظریههای علمی جدید حکایتی خواندنی است و از آن میان لطایف مواجهه با نظریه تکامل شاید از همه شنیدنیتر باشد، به ویژه روایت رویارویی اقشار مختلف سکولار و مذهبی عرب و عجم در سرزمینهای اسلامی از مسیحی و مسلمان؛ چرا که نشاندهنده تاریخ شیوه تفکر اقوامی است که پس از قرنها بحث و مناظرههای نظری، اعم از فرقهای و فلسفی و کلامی و علمی، حالا با چالشی نوین روبهرو شده بودند که به هیچ وجه از جنس چالشهای قبل نبود و میراث عظیم افکار قرون میانه را با شبیخونی پیشبینی نشده تهدید میکرد.
کتاب حاضر در دو بخش به معرفی این مسیر و چگونگی رویاروی نخبگان مسلمان و مسیحی در سرزمینهای اسلامی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی میپردازد: در بخش اول ترجمه کتاب علوم غربی در جهان عرب: ضربۀ داروینگرایی (۱۸۶۰-۱۹۳۰) نوشته پژوهشگر اُردنی، عادل زیادات، عرضه میشود. زیادات پژوهشگر برجسته دانشگاه یرموک، دانشآموخته رشته «مطالعات تاریخی و اجتماعی علم» از دانشگاه مونترال کانادا در سال ۱۹۸۳ است و در پژوهش بیسابقه و ارزشمند خود، تأثیرات علم جدید به ویژه نظریه داروین را در میان جریانهای مختلف فکریِ سرزمینهای عربی هلال حاصلخیز پی میگیرد و ما را با دیدگاههای گروههای مختلف سکولار و مذهبیِ مسیحی و مسلمان آشنا میکند.
وی نشان میدهد چطور مادهگراهایی، چون شبلی شُمیّل، از نظریه تکامل به نفع فلسفه خود سوءاستفاده کردند و چطور بعضی از علمای عرب مسیحی، چون لوییس شیخو، تحت تأثیر همین نگرش با کلیت این نظریه مخالفت میکردند.
در بخش دوم نتیجه پژوهشهای مترجم بر بخشی از آرای محمدرضا اصفهانی، عالم ایرانیتبار حوزه علمیه نجف و قم، عرضه میشود، و اینکه وی چگونه با این نظریه در کتاب نقد فلسفة داروَن روبرو شد و، علیرغم تلاشهای مادهگراها، تلاش کرد جنبههای علمی این نظریه را از حواشی فلسفی آن جدا کند؛ هرچند خودش نیز از القائات دینی رهایی نداشت.»
نظر شما