استیو جابز درباره آموزش علوم رایانهای به دانشآموزان معتقد بود: «آموزش علوم رایانه به دانشآموزان کمک میکند که با درک مفاهیم پایه رایانش و نحوه کار سیستمهای دیجیتال، مهارت تفکر و خلاقیت خود را ارتقا دهند و از آن برای درک و تغییر دنیا استفاده کنند. ارتقای سواد دیجیتال دانشآموزان، آنها را به شیوهای جدید برای بروز ایدههای خود مجهز میکند و از آنها عضوی فعال و تاثیرگذار در دنیای دیجیتال امروز میسازد.»
«علوم رایانه بدون رایانه»، همانگونه که از نام آن پیداست فعالیتهایی را دربرمیگیرد که با استفاده از ابزارهای بسیار ساده و بدون نیاز به رایانه قابل اجرا هستند. این فعالیتها را میتوان در کلاسهای فوق برنامه مدارس، پژوهشسراهای دانشآموزی، خانههای ریاضیات و سایر مراکز آموزشی اجرا کرد. همچنین دربرگیرنده طیف وسیعی از فعالیتهایی است که اطلاعات اولیه مورد نیاز برای انجام آنها به سادگی تشریح شده است.
به گفته مولفان این کتاب، آنها در طول نگارش آن از تجربههای خود در کلاسهای درس و نیز بازخورد صدها مربی طی دو دهه آموزش، استفاده کردهاند. آنها معتقدند میتوان مفاهیم مهم بسیاری را بدون استفاده از رایانه آموزش داد. در واقع گاهی رایانه موجب حواسپرتی در یادگیری میشود. پس رایانه خود را از پریز بکشید و آماده یادگیری علوم رایانه بدون رایانه شوید.
از این کتاب میتوان در کلاسهای فوقبرنامه و تقویتی، یا حتی در کلاس درسهای معمولی استفاده کرد. «علوم رایانه بدون رایانه» یکی از جامعترین منابعی است که تاکنون به منظور آموزش مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی در شش بخش طراحی شده و شامل دستورالعملهای اجرای 21 فعالیت آموزشی است. نویسندگان در این کتاب طیف گستردهای از مفاهیم علوم رایانه را به گونهای ارائه میدهند که برای دانشآموزان از دوره ابتدایی قابل درک و نیز جذاب است.
کتاب «علوم رایانه بدون رایانه» در 244 صفحه، با شمارگان یکهزار نسخه و به قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات فاطمی به چاپ رسید.
نظر شما