کتاب «ایکسید و نقض قرارداد سرمایهگذاری» به بررسی آن دسته از رویههای دیوانهای داوری میپردازد که ذیل نظام داوری ایکسید تشکیل شدهاند.
مولف کتاب «ایکسید و نقض قرارداد سرمایهگذاری» در مقدمه کتاب مینویسد: «امروزه بیشک سرمایهگذاری مستقیم خارجی، در توسعه اقتصاد کشورها بهخصوص کشورهای در حالِ توسعه نقش حیاتی ایفا میکند. سرمایهگذاری خارجی باعث انتقال فنّاوری و دانش فنی، ورود سرمایه به کشور میزبان، افزایش رقابتپذیری در اقتصاد داخلی و بهبود و ارتقای زیرساختها، راههای مواصلاتی، سدها و فرودگاهها میشود؛ ازاینرو کشورهای درحالِ توسعه میکوشند زمینه جذب هرچه بیشترِ سرمایهگذاریهای خارجی را فراهم کنند. بسیاری از کشورها بهمنظورِ ایجاد محیط حقوقی مطلوب و تشویق سرمایهگذاران خارجی برای سرمایهگذاری در آن کشور، به تصویب قوانینی برای حمایت از سرمایهگذاری خارجی اقدام میکنند. علاوه بر این، دولتها با انعقاد معاهدات دو یا چندجانبه سرمایهگذاری، تضمینهای حقوقی بینالملل به سرمایهگذاران خارجی اعطا میکنند.
سرمایهگذار خارجی که به سرمایهگذاری در کشوری بیگانه اقدام میکند، همیشه با این ریسک روبهروست که چهبسا دولت میزبان به بهانههای واهی به سلب مالکیت از اموال وی اقدام کند یا از انجام تعهدات قراردادی یا بینالمللیِ خود شانه خالی کند. از سویی، هنگامی که دولت میزبان این اقدامات غیرقانونی را انجام دهد، سرمایهگذار خارجی طبق قاعده باید در دادگاههای داخلیِ دولت میزبان طرح دعوا کند و در نتیجه با این خطر روبهرو خواهد بود که چهبسا دادگاه دولت میزبان تحتِنفوذ دولت بوده، یا به هر دلیلی جانبدارانه به نفع دولت میزبان رأی دهد و حقوق سرمایهگذار خارجی را ضایع کند؛ ازاینرو برای کاهش این خطر و ریسک، و جذب هرچه بیشترِ سرمایهگذاران خارجی به سرمایهگذاری در دولتهای بیگانه، در سال 1956م و در ضمن کنوانسیون واشنگتن، نهاد داوری ایکسید پیشبینی شد. تاکنون بیش از 156 کشور به این کنوانسیون پیوسته و از مزایای داوریهای ایکسید بهرهمند شدهاند، ولی دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون علاقهای به پیوستن به آن از خود نشان نداده است. یکی از علل این امر، بیاعتمادی بهکاراییِ مرکز ایکسید است.
کارایی این مرکز از جهات گوناگونی جای تردید دارد؛ از جمله بهکارگیری رویههای متشتت و ناهماهنگ بهوسیله دیوانهای داوری که در مرکز ایکسید شکل میگیرند؛ برای نمونه، صلاحیت مرکز ایکسید از جهت موضوعی به دعاوی سرمایهگذاری محدود میشود، با وجود این، در تفسیر «دعاوی سرمایهگذاری» میان دیوانهای داوری ایکسید اختلاف دیدگاه بهاندازهای زیاد است که شاید نتوان نقطه مشترکی میان آنها یافت. از جمله چالشهایی که مرکز ایکسید با آن روبهرو است، ناهماهنگی و اختلاف رویه درباره معیار ارزیابی خسارات ناشی از نقض قرارداد است.»
به گفته یزدانی، در مقدمه این اثر، در مواردی که دولت میزبان به سلب مالکیت اقدام میکند، این اقدام دولت اصولاً قانونی است و عنصر تقصیر در آن نقشی ندارد، بهشرط آنکه شرایط مشروعیتِ سلب مالکیت را رعایت کند؛ از جمله این شرایط، پرداخت غرامت کامل به سرمایهگذار است. در موارد سلب مالکیت که دولت، سرمایهگذار را کاملاً از مالکیت سرمایه محروم کند، رویه دیوانهای داوری ایکسید بهحق این است که دولت را به پرداخت غرامت کامل به سرمایهگذار مکلف میکنند، ولی در مواردی که اقدام دولت، سلب مالکیت نیست، بلکه دولت فقط یکی از تعهدات قراردادی خود را نقض کرده است، عنصر تقصیر در عمل دولت باید وجود داشته باشد تا باعث مسئولیت دولت شود.
این موارد داخل در قلمرو مسئولیت ناشی از نقض تعهد است و تابع احکام و شرایط مسئولیت در این حوزه از حقوق است؛ از جمله برای تعیین میزان خسارتها نمیتواند از همان ضابطه غرامت کامل تبعیت کند که در موارد سلب مالکیت دولت به پرداخت آن مکلف بود و طبق قاعده باید به قانون حاکم بر دعوا در پرتو مادّه 42 کنوانسیون ایکسید مراجعه کرد. باوجود این، بسیاری از دیوانهای ایکسید تمایل دارند همچنان دراینباره نیز از همان ضابطه پرداخت غرامت کامل تبعیت کنند که در موارد سلب مالکیت اعمال میشود.
این مسئله علاوه بر اینکه بهطور قطع بیعدالتی است؛ زیرا قیاس موارد نقض قرارداد که دولت سرمایهگذار را از مالکیت سرمایه محروم نکرده است، به سلب مالکیت که دولت اساساً مالکیت سرمایهگذار را ازمیان برده است، از مبنای حقوقی صحیحی نیز تبعیت نمیکند؛ چون در موارد سلب مالکیت، عنصر تقصیر مفقود است و دولت به عملِ حاکمیتی اقدام میکند و لزوم پرداخت غرامت از باب تقصیر نیست تا بتوان آن را به چالش کشید، ولی در موارد نقض قرارداد، مسئولیت مبتنی بر تقصیر دولت است و باید تقصیر دولت ثابت شود. برای مسئول قلمدادکردن دولت به استناد نقض قرارداد لازم است وجود تعهد، وقوع تخلف، وقوع خسارت، قابلیت پیشبینی خسارات و... ثابت شود.
تحقیق پیش رو میکوشد این مسئله را بشکافد و فروعات این مسئله را باتوجهبه رویکرد دیوانهای داوری ایکسید بررسی کند.
باتوجهبه اینکه مباحث کتاب حاضر بر دو محور «غرامت» و «خسارت» تنظیم شده است و از سویی ورود به بحث نیازمند بررسیهای مقدماتی است، مباحث آتی در سه بخش تنظیم شده است؛ بخش نخست ذیل عنوان «مفاهیم و تعاریف» تدوین شده است تا از این رهگذر بهتر بتوان با مفاهیم کلیِ مطرحشده در کتاب آشنا شد. باتوجهبه اینکه نخست لازم است برخی مفاهیم مطرح شود و سپس سازمان ایکسید ـ که مطالب کتاب بر پایه آرای صادره از دیوانهای ایکسید استوار است ـ بهاختصار معرفی شود، بخش نخست بهنوبه خود به دو فصل تقسیم شده است؛ در فصل نخست با عنوان «مفهومشناسی»، مفاهیمی همچون «سرمایهگذاری»، «غرامت» و «خسارت» شرح داده شده است؛ زیرا از سویی این مفاهیم، کلیدیاند و از سوی دیگر، تفسیر روشن و یکسانی از این مفاهیم وجود ندارد.
همانگونه که عنوان کتاب، گویای مطلب است، تحقیق حاضر به بررسی آن دسته از رویههای دیوانهای داوری میپردازد که ذیل نظام داوری ایکسید تشکیل شدهاند؛ ازاینرو مناسب است در نگاهی هرچند مختصر، مرکز ایکسید معرفی شود. بر این اساس، در فصل دوم از بخش نخست، ذیل عنوان «معرفی سازمان ایکسید» به معرفی اجمالی این سازمان، اهداف، ساختار، کارکردها، زمینههای تاریخی پیدایش، ویژگیها و امتیازات داوری در نهاد ایکسید پرداخته شده است.
باتوجهبه تمایز میان «غرامت» و «خسارت»، هریک در دو بخشِ مستقل مطالعه شدهاند. در بخش دوم، مباحثی درباره «غرامت ناشی از سلب مالکیت» مطرح شده است. نظر به اینکه «غرامت» در مواردی موضوعیت مییابد که «عمل مصادره» بهوسیله دولت میزبان رخ دهد؛ از این رو مناسب است نخست به مفهوم و مشروعیت سلب مالکیت پرداخته شود، به همین دلیل فصل نخست این بخش به «مفهوم و مشروعیت سلب مالکیت» اختصاص یافته است. فصل دوم از بخش دوم، به مسئله «مبانی و ضابطه غرامت» میپردازد.
در بخش سوم و بخش پایانی تحقیق حاضر که بهنوعی مهمترین بخش این کتاب را تشکیل میدهد، مسئله «خسارت ناشی از نقض تعهدات دولت میزبان» مطرح شده است. مسئله لزوم پرداخت خسارت در موارد نقض تعهد، مستلزم اثبات مسئولیت دولت میزبان در مقابل نقض تعهد است. بر این اساس، مطالب این بخش در دو فصل تنظیم شده است؛ در فصل نخست، به مسئولیت دولت و سرمایهگذار خارجی در دعاوی سرمایهگذاری اشاره شده است. در این فصل، نخست و ذیل عنوان مبحث اول، به مسئولیت دولت میزبان و مبانی و شرایط تحقق آن، و در مبحث دوم به مسئولیت سرمایهگذار خارجی اشاره شده است. در فصل دوم، خسارات ناشی از نقض قرارداد سرمایهگذاری، مبانی، کارکردها، ضوابط ارزیابی و درنهایت شیوههای ارزیابی خسارت مطرح شده است.
کتاب «ایکسید و نقض قرارداد سرمایهگذاری» نوشته حجتالاسلام غلامرضا یزدانی با شمارگان 500 نسخه در 292 صفحه به بهای 18 هزار تومان از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.
نظر شما