چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
ایبنا باید پیشران تحول نشر باشد

حسن نمکدوست با توصیف محتوای اکثر رسانه‌های مجازی به لقمه‌های جذاب، پراکنده‌ و خوشمزه که از معرفت عمیق برخوردار نیستند، بر نقش ایبنا به‌عنوان نیروی پیش‌ران ایجاد تحول در حوزه نشر تاکید کرد.

حسن نمکدوست تهرانی، روزنامه‌نگار، مترجم و استاد علوم ارتباطات در حاشیه بازدید از خبرگزاری کتاب ایران(‌ایبنا) در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: حال کتاب و وضعیت کتابخوانی در کشور ما با توجه به شمارگان کتاب خوب نیست؛ البته این به معنای پایین بودن ساعت و حجم مطالعه نیست؛ اما وقتی شمارگان کتاب کاهش پیدا می‌کند، ناخود‌آگاه این نگرانی ایجاد می‌شود که سطح مطالعه عمیق و دقیق در جامعه کاهش پیدا کرده است. رسانه‌ها در چند سال گذشته به این مقوله توجه نکرده‌اند علاوه براین رسانه‌‌ها باید از کتاب در قالب‌های کاغذی و الکترونیک حمایت کنند.

به گفته نمکدوست، اطلاعاتی که از طریق شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، الزاما نظام‌مند، عمیق و دارای معرفت به معنای کلاسبک نیستند، بلکه لقمه‌های جذاب، پراکنده‌ و خوشمزه‌ای هستند اما الزاما معرفت همه‌جانبه ندارند؛ در صورتی که کتاب وظیفه دارد، شناخت عمیق‌تری از جهان پیرامون به انسان بدهد؛ به‌عبارت دیگر کتاب نقش بنیادی در تاریخ معرفت دارد؛ علاوه براین تاریخ شناخت را با کتاب معنا می‌کنند. رسانه‌ها باید به این نکات توجه داشته باشند و هرچه در زمینه ترویج کتابخوانی تلاش کنیم اندک است.  
 
نمک‌دوست درباره معیار‌های  تعیین ساعت مطالعه در ایران افزود: خیلی پیش از این نیز اعلام این ساعت‌ها رسم بوده که البته رسم تحقیر‌آمیزی است و از معیار و مبنای علمی اعلام ساعات مطالعه در ایران بی‌اطلاعم. آیا گوش کردن به کتاب صوتی و یا مطالعه نشریه مانند همشهری داستان نیز در ردیف مطالعه کتاب به حساب می‌آِید یا خیر؟   

این استاد حوزه رسانه  تاکید کرد: نمی‌توان درباره ساعت مطالعه مردم ایران به‌طور قطعی نظر داد. اما اگر به دنبال بررسی این وضعیت در یک نظم علمی هستیم باید همه این موضوعات نیز با هم دیده شود.
 
مترجم کتاب «تاریخ اجتماعی رسانه‌ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت» در ادامه با اشاره به شیوه‌های مختلف نشر کتاب در دنیا افزود: نشر کتاب روز‌آمده شده و حتی شاهدیم که نویسنده‌ها قبل از انتشار کتابشان نسخه‌‌هایی را برای نقد و بررسی ارائه و براساس دیدگاه‌های مختلف، محتوا را بازبینی و بعد به انتشار کتاب اقدام می‌کنند. انتشار همزمان نسخه‌های دیجیتال و صوتی نیز از دیگر روش‌های نوین انتشار کتاب است و به نظر می‌رسد که نشر ایران هنوز با این جریان ها هماهنگ نشده است.
 
نمکدوست درباره فعالیت خبرگزاری کتاب ایران نیز با اشاره به تعدد خبرگزاری‌ها ادام داد: فراوانی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری معضل است؛ بنابراین مخاطب، خبرگزاری کتاب ایران را سخت پیدا می‌کند. البته تعداد زیاد رسانه الزاما نقطه قوت نیست هرچند که از تکثر رسانه‌‌ای دفاع می‌کنیم؛ اما باید به تعریف آن در زمینه‌های محتوا، تعامل با دیگر رسانه‌ها و مخاطب توجه کنیم.  

به گفته این مترجم، خانه کتاب در تحول و پوست‌‌اندازی صنعت نشر نقش بسیار موثری دارد. خبرگزاری کتاب ایران نیز می‌تواند پیش‌ران این تحول باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها