دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
نهادینه‌سازی آموزه‌های مهدوی در کودکان

کتاب «مهدی‌باوری در کودکان» با هدف نهادینه‌سازی آموزه‌های مهدوی در کودکان با روش تربیتی تلقین و الگونمایی به قلم ابراهیم عبداللهی تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «مهدی‌باوری در کودکان» با هدف نهادینه‌سازی آموزه‌های مهدوی در کودکان با روش تربیتی تلقین و الگونمایی، در چهار فصل با عنوان‌های «مفاهیم و کلیات»، «بازشناسی دوره کودکی و آموزه مهدوی متناسب»، «روش تلقین آموزه مهدوی» و «روش الگونمایی مهدوی» تالیف شده است.
 
نویسنده کتاب معتقد است که مهم‌ترین وظیفه برای زمینه‌سازی ظهور، پرورش نسلی مهدی‌باور بوده که بهترین مرحله سِنی آن، دوره کودکی است. نخست باید شخصیت کودک بازشناسی و آموزه‌های مهدوی مناسب گزینش شوند، سپس برای نهادینه‌سازی آن‌ها، می‌توان از روش تربیتی تلقین، الگونمایی، پیوند پیام مهدوی با زندگی کودک، همچنین قالب قصه،‌ شعر، نقاشی و نمایش استفاده کرد تا زمینه آشنایی و درونی‌ شدن معارف مهدوی فراهم شود.
 
در فصل دوم درباره «گونه‌شناسی و گزینش آموزه مهدوی برای کودکان» آمده است: «برای انتقال آموزه‌های مهدوی به کودکان و نهادینه‌سازی آن‌ها، افزون بر اتخاذ روش‌های جذاب، متنوع و متناسب با دوره کودکی، باید به نوع محتوا و معیارهای انتخاب آن جهت قرار گرفتن در سامانه انتقال و آموزش به کودک نیز توجه نمود. بازشناسی این معیارها که از اصول تربیتی و آموزشی ویژه دوره کودکی استخراج می‌شود، ما را به بهره‌بری گزینشی از معارف مهدوی رهنمون می‌سازد، زیرا همه آن آموزه‌ها برای ارائه به کودک مناسب نبوده و قابلیت قرار گرفتن در لیست انتقال به وی را ندارند. با درنظر گرفتن معیارهای مذکور، پس از گونه‌شناسی و دسته‌بندی آموزه‌های مهدوی، باید تعدادی را جهت انتقال و نهادینه‌سازی انتخاب و گزینش نمود. موفقیت در این امر، در گرو توجه به اصل تفاوت‌های فردی و رعایت اصل تناسب است. به هرحال، شخصیت هر کودکی در شرایط و محیط ویژه خود، شکل می‌گیرد و ویژگی‌های خاص خود را دارد، پس تفاوت‌های طبیعی، ارثی، زیستی و فرهنگی بین آنان وجود دارد. بر این اساس، باید کودک از جهات مختلف شناخته شود، مانند ویژگی‌های ظاهری و درونی،‌ شرایط و موقعیت زندگی، محیط تربیتی، روحیه او نسبت به مسائل دینی (تشنه، بی‌تفاوت یا فراری)، مرحله سِنی و رشد، ظرفیت و قابلیت و استعدادها، نیازها و مشکلات.»
 
«قهرمان‌جویی» در فصل چهارم به‌عنوان یکی از مبانی الگوپذیری در انسان معرفی شده که درباره آن در صفحه 160 می‌خوانیم: «انسان به‌طور طبیعی علاقه‌مند به قهرمان‌ها است. او دارای روح قهرمان‌پروری است، یعنی می‌خواهد به شخص بزرگی عشق بورزد و او را در زندگی خود الگو قرار دهد. یکی از پشتوانه‌های الگونمایی مهدوی، همین روحیه قهرمان‌دوستی و قهرمان‌جویی است. انتخاب قهرمان، عشق‌ورزی به او و همچنین الگوپذیری از وی، در سرنوشت انسان به‌ویژه در دوره کودکی و شکل دادن به زندگی تاثیر فراوانی دارد. هدایت این تمایل فطری به سوی قهرمانان واقعی و الگوهای والای انسانی می‌تواند کمک موثری به پرورش فضائل اخلاقی در فرد و جامعه باشد. (مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، ص 382.) می‌توان این خصلت ذاتی در کودک را به سمت قهرمانان مهدوی جهت‌دهی کرد. این قهرمانان، الگوهایی هستند که بسان پلکان رشد، موجبات ترقی و تعالی کودکان در جهت رشد فضایل اخلاقیِ هم‌سو با رضایت امام مهدی (عج) را فراهم می‌سازند.»
 
نخستین چاپ کتاب «مهدی‌باوری در کودکان» در 221 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات مرکز تخصصی مهدویت راهی بازار نشر شده است.
 
حجت‌الاسلام ابراهیم عبداللهی، مدرس و محقق مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و کارشناس رادیو معارف است. وی در کارنامه پژوهشی خود، تالیف چندین مقاله را نیز دارد که از آن‌جمله می‌توان به «سبک زندگی اسلامی با نگاهی بر رسانه» که سال 1393 در کنگره بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی ارائه شده، اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها