یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
استفاده از نماد‌های ایرانی و اسلامی در نوشت‌افزار و  کتاب‌‌ها

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری، در مراسم رونمایی ازچهل عنوان دفتر و نوشت‌افزار با نمادهای ایرانی اسلامی به استفاده از محتوا و تصاویر کتاب‌های کودک پرمخاطب و پرتیراژ کانون در تولید دفتر و نوشت‌افزار تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از چهل عنوان دفتر و نوشت‌افزار با نمادهای ایرانی اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور فریدون واحدی، معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری، جعفر عبدی؛ مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات، شاپور حاتمی و سعید بی‌نیاز، یک‌شنبه 12 شهریور در مرکز آفرینش‌های فرهنگی ‌‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.
 
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری، در این آیین با بیان اینکه امروز چهل عنوان دفتر و نوشت‌افزار با طرح‌های متنوع تولید و در 300 فروشگاه در سطح کشور و بیش از 2هزار نمایشگاه مدارس عرضه کرده‌ایم، گفت: این دفترها با تاکید و تقویت ابعاد فرهنگی آموزشی با محوریت تولیدات بومی تهیه شده است که هم از نظر بصری جذابیت دارد و هم به جنبه‌های یادگیری و مهارت‌های آموزشی مورد نیاز کودکان پرداخته است.
 
فریدون واحدی درباره این محصولات توضیح داد: در این تولیدات در قالب 8 بخش به مسایل ضروری برای کودکان و نوجوان پرداخته شده است. نخستین مورد توجه به مهارت‌های زندگی است. کودکان و نوجوانان ما نیاز به آموزش‌ مهارت‌های زندگی مانند حل مساله، جذب به مطالعه و خواندن و خوب نوشتن و خوب فهمیدن دارند که در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی اضافه کرد: مورد مهم دیگری که در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است آشنایی با کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده که در قالب تصاویر محتوا در این دفترها استفاده شده است. با توجه به اینکه بسیاری از کتاب‌های کانون در بازار نشر با اقبال عمومی مواجه شده‌اند و همچنین کتاب‌هایی پرتیراژ بوده و از طرفی تصاویری جذاب و موردتوجه کودکان داشته‌اند، برآن شده‌ایم خلاصه‌ای از متن این کتاب و تصاویر جذاب آنها را در تولید این دفترها مورد استفاده قرار دهیم.
 
آشنایی کودکان با مفاهیم دینی و حفاظت محیط زیست از طریق آموزش غیرمستقیم
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری، توجه به محیط‌زیست را بخش دیگر مورد توجه در تولید این پروژه‌ عنوان کرد و گفت: ما امروزه نگرانی زیادی از تخریب جنگل‌ها، تخریب درختان، هدر رفت منابع زیرزمینی و از بین رفتن حیات وحش داریم که در قالب این دفترها سعی کرده‌ایم به اهمیت حفظ محیط‌زیست توجه کنیم. همچنین میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس تحت عنوان یادگارهای ماندگار نیز بخش دیگری است که در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است و به واسطه آن آشنایی کودکان و نوجوانان با تاریخ هنر، فرهنگ اجتماعی، میراث ناملموس و سنت‌ها و آداب و رسوم کشورمان با نگاه تقویت هویت ملی و عرق سرزمینی فراهم شده است.
 
وی ادامه داد: در بخش آشنایی با مفاهیم دینی تحت عنوان «گنبد مینا» هم از طریق آموزش غیرمستقیم این مفاهیم را برای کودکان بیان کرده‌ایم. همچنین نشاط و تندرستی مورد دیگری است که در این پروژه مورد توجه بوده است. امروزه شخصیت‌پردازی و تصویرسازی مناسب در تسریع انتقال مفاهیم کاربرد زیادی دارد. ما سعی کرده‌ایم مفاهیم مختلفی مانند بهداشت عمومی، بهداشت فردی، بهداشت جمعی و حفظ نشاط و تندرستی را در قالب زبان طنز و با استفاده تصاویر به کودکان معرفی کنیم. در موارد بعدی نیز تولید دفترهای نقاشی و دفترهای ساده با تصاویر گرافیکی و رنگ‌های جذاب برای توجه به ذائقه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
 
واحدی اظهار امیدواری کرد: کانون پرورش فکری بتواند نقشش را در الگوسازی و تولید نمونه به‌عنوان یک دستگاه متولی در حوزه کودک و نوجوان به خوبی ایفا کند و اغلب کارها را به بخش خصوصی واگذار کرده و بیشتر در حوزه سیاستگذاری، نظارت بر تولید محتوا و حمایت از بخش خصوصی عمل کند.
 
استفاده از تصویرگری‌های جذاب کتاب‌های کودکان
شاپور حاتمی، مدیر پروژه تولید دفتر و نوشت‌افزار کانون نیز در این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره این محصولات پرداخت و گفت: سعی کردیم با تولید طرح‌های جدید بتوانیم جایگاه خودمان را در بین بچه‌ها پیدا کنیم و وارد مدارس شویم و به سلیقه کودکان و نوجوانان بیش از پیش نزدیک شویم و از تصویرگری‌هایی استفاده کنیم که بچه‌ها با آنها ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند.
 
وی در ادامه به اهمیت تشویق کودکان به کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته برخی از کتاب‌های کانون پرورش فکری توانسته‌اند جایگاه خود را در بین مخاطبان پیدا کند و با تیراژهای بالا منتشر شوند. از طرفی بسیاری از این آثار دارای تصویرسازی‌های بسیار جذاب و متنوعی بوده‌اند. لذا تصمیم گرفتیم در طراحی دفتر و نوشت‌افزارهای کانون با الهام از این کتاب‌ها و همچنین طرح جلد آنها و ارایه خلاصه‌ای از داستان این آثار، کودکان و نوجوانان را بیش از پیش به خواندن کتاب‌ها تشویق کنیم.
 
توجه به اهیمت آشنایی با مهارت روانشناختی کودکان در تولید دفتر
سعید بی‌نیاز، مدیر تولید محتوای آثار این پروژه نیز در این نشست بیان کرد: در تولید این محصولات بخش‌های مختلفی را مورد توجه قرار داده‌ایم و تلاش کرده‌ایم به موضوع افزایش شناخت کودکان نسبت به مهارت‌های زندگی بپردازیم. زیرا در محتوای کتاب‌های درسی کودکان در مدارس کمتر این مساله مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که از سوی سازمان بهداشت جهانی 10 مهارت روانشناختی تعریف شده و ما تلاش کرده‌ایم به واسطه روایت‌های ساده داستانی این مهارت‌ها را در تولید محتواهای این محصولات مورد توجه قرار دهیم.
 
بی‌نیاز در این باره توضیح داد: بر این اساس در 5 عنوان از این دفترها به مهارت‌های مقابله با هیجان‌های منفی مانند ترس، خشم، غمگینی، حل مساله و تفکر انتقادی پرداخته‌ایم. در بخش دوم نیز در 4 دفتر مهارت‌هایی که به آسیب فراگیر تخریب محیط‌زیست می‌پردازد مانند حفاظت از یوزپلنگ ایرانی به عنوان نماینده گونه‌های جانوری در معرض خطر، لاله‌های واژگون به عنوان گونه گیاهی در معرض انقراض و همچنین حفاظت از آب و جنگل پرداخته‌ایم. در بخش میراث غیرملموس نیز در این دفترها به یلدا، نوروز، هنر نقالی و فرشبافی به‌عنوان میراث غیرملموس که ما نمی‌بینیم ولی دست به دست منتقل می‌شود، پرداخته‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها