کتاب «مدیریت مجلات» که بهتازگی از سوی نشر کتابدار منتشر شده است، مسائل مرتبط با پیایندها مانند روش سفارش و تهیه، بایگانی و کاردکس و خدمات آنها را دربردارد.
مطالب این اثر مکمل درسهای مجموعهسازی، سازماندهی اطلاعات، پایگاههای اطلاعاتی و مرجعشناسی است. چرا که بخش مهمی از آن درباره انتخاب و تهیه پیایندهای مختلف از جمله نمایهنامهها و چکیدهنامهها، روشهای سازماندهی و ارائه خدمات اطلاعاتی پیایندها است.
این نوشتار در 10 فصل «تاریخچه تحلیلی پیایندها»، «از نویسنده و ناشر پیایندها تا کتابخانه و جامعه: انواع خدمات مجلات»، «تعاریف، انواع و ساختار پیایندها»، «کارگزاران پیایندها و پایگاههای الکترونیکی و قیمتگذاری پیایندهای الکترونیکی»، «انتخاب پیایندها: روشها و شاخصها»، «ارزیابی پیایندها: روشها و انتخابکنندگان»، «سفارش و اشتراک پیایندها: مراحل، روشها و کارگزاران»، «خدمات تحویل مدرک و همکاری بین کتابخانهای»، «آمادهسازی و سازماندهی محتوای پیایندها» و همچنین «ابزارهای انتخاب ادواریها» تشکیل شده است.
مخاطبان با مطالعه فصل نخست این کتاب، با تاریخچه انتشار روزنامهها و مجلهها در ایران و جهان و همچنین با روند انتشار و دسترسی به محتوای پیایندها آشنا میشوند.
تأثیر نشر بهویژه نشر الکترونیک بر جنبههای مختلف تولید، توزیع و استفاده از پیایندها، تأثیر نشر الکترونیکی پیایندها بر فرایندهای مختلف کار با پیایندها از جمله مجموعهسازی، سازماندهی و خدمات پیایندها و همچنین تفاوتهای راهبردی و کلان در دسترسی به پیایندها و مسائل مرتبط با آن، از جمله مطالب فصل دوم این اثر به شمار میآیند.
مؤلف در فصل سوم سعی کرده است، تعاریف، انواع و ویژگیهای پیایندها، فعالیتهای معمول برای انتشار آنها، محتوای ادواریها، اهداف تولید و انتشار پیایندها و ناشران آنها را توضیح دهد.
مخاطبان با مطالعه فصل چهارم این اثر با پیایندهای الکترونیکی، انواع آنها و پایگاههای اطلاعاتی، مزایا و معایب پیایندهای الکترونیکی از دیدگاههای مختلف، مسائل مربوط به توزیع، اشتراک، دسترسی و قیمتگذاری پیایندهای الکترونیکی و در نهایت با انواع نظامها و اطلاعات درونخطی و پایگاههای اطلاعاتی آشنا میشوند.
مهمترین مسائل مربوط به انتخاب پیایندها و ملاکها و شاخصهای انتخاب پیایندها و پایگاههای اطلاعاتی، از جمله مباحث مطرحشده در فصل پنجم این نوشتار به شمار میآیند.
همچنین مهمترین روشهای مرسوم در انتخاب و ارزیابی پیایندها و کاربرد آنها و روشهای رتبهبندی مجلات و انتخاب مجلات هسته و انتخابکنندگان، در فصل ششم این اثر ارائه شدهاند.
علاقهمندان برای آشنایی با ویژگیهای سفارش و اشتراک پیایندها و کارکنان سفارش، انواع روشهای سفارش مانند سفارش مستقیم و سفارش با واسطه، کارگزاران و مزایا و شاخصهای آنها و همچنین مراحل سفارش و مسائل خاص مربوط به انتخاب و سفارش پیایندهای الکترونیکی، میتوانند فصل هفتم این اثر (صفحه 152) را مطالعه کنند.
همچنین مخاطبان با مطالعه فصل هشتم این اثر تواناییهایی اعم از امانت بین کتابخانهای، مبادله، هدایا و منابع اطلاعاتی رایگان به عنوان روشهای دیگر تهیه پیایندها را کسب میکنند و با خدمات تحویل مدرک و معیارهای انتخاب آن آشنا میشوند.
کاردکس، انواع برگههای کاردکس و نحوه تکمیل آنها، نحوه آمادهسازی فیزیکی پیایندها و سازماندهی محتوایی پیایندها در فصل نهم این نوشتار عرضه شدهاند و نهایتاً در فصل پایانی این اثر انواع ابزارهای انتخاب و نشانی آنها ارائه شدهاند.
نخستین چاپ کتاب «مدیریت مجلات» اثر حمید محسنی، با شمارگان 1000 نسخه، در 231 صفحه، به بهای 180 هزار ریال از سوی نشر کتابدار راهی بازار نشر شده است.
نظر شما