جلد سوم کتاب «دینپژوهی عرفانی» به شرح و نقد و بررسی کتاب «اسرارالشریعة» عارف بزرگ شیعه، سید حیدر آملی میپردازد.
کتاب «دینپژوهی عرفانی» با بهرهگیری از مایههای شهودی و فکری عرفا و بهویژه کتاب ارزشمند «اسرارالشریعة» تالیف علامه سید حیدر آملی، به قلم دکتر یحیی کبیر، عضو هیات علمی دانشگاه تهران تدوین شده است.
«در بیان فروع پنجگانه: نماز، روزه، زکات، حج و جهاد» و «در بحث فروعات و پنجگانه بودن آنها» دو فصل سومین جلد کتاب حاضر هستند.
طهارتهای سهگانه، شرافت زمان و مکان نماز، معراج صوری و جسمانی، معراج معنوی و روحانی، از مهمترین موضوعاتی است که در فصل نخست بررسی شده است.
درباره «شرافت زمان و مکان نماز» در فصل نخست میخوانیم: «اگرچه زمان از جهت زمان واحد و بسیط است، اما در مراتب زمان، زمان خاصی برای انجام عبادات معین شده است، بهطوریکه اگر آن عبادات نظیر نمازهای یومیه در وقت مخصوص که مقرر شده انجام نشود، پذیرفته نمیشود و مورد قبول واقع نمیشود، زیرا شرافت زمان عبادات نسبت به سایر زمانها، به سبب اطلاع رسول یا نبی و به واسطه وحی خاص از نزد خداوند، معین شده است. بنابراین خداوند به زمان خاص اعمال، شرافت بخشیده و در صورتیکه عملی در زمان خاص خود انجام نشود، اگرچه آن عمل انجام شده است، اما ناقص و ناتمام میباشد و به عبارتی دیگر، آن عبادت صحیح نمیباشد و این نکته برای سایر اعمال نیز صادق است. مثلا اگر شخصی در وصیتش به فرزند خود آدرس گنجی را بدهد که در جایی معین مخفی شده است و بهعنوان مثال میبایست از مکانی خاص ده قدم به طرف مکانی معین برود تا به گنج دست یابد، حال اگر فرزند او قدمی بیشتر از حد معین شده و یا کمتر از آن، پیش برود، البته گنج را نخواهد یافت.»
مولف در فصل دوم نیز موضوعاتی همچون نماز اهل شریعت، نماز اهل طریقت و نماز اهل حقیقت را از منظر سید حیدر آملی تشریح کرده است.
در این فصل درباره اهل طریقت آمده است: «اخلاق الهی برتر از اخلاق انسانی است و رابطه این دو عام و خاص مطلق است. از اینرو، منفصل از یکدیگر نیستند، اما چون اخلاق انسانی مرتبه فروتر اخلاق الهی است، پس صاحبان اخلاق انسانی از عمق اخلاق بازماندهاند، اگرچه در مسیر حق هستند، لذا ائمه معصومین (ع) یاران خود را به رعایت حقوق انسانی دعوت میفرمودند، چنانکه حضرت علی (ع) به مالک اشتر برای حاکمیت مصر، توصیه میفرماید که ای مالک! مردم برادر دینی تو هستند و یا انسانی چون تو میباشند. و اما اگرچه پیروان ادیان الهی چون مسیحیت و یهود و حتی بودائیسم از نعمت اخلاق برخوردار هستند، ولی عمق اخلاق به حضرت خاتم (ص) ختم میشود که فرمود: «انی بعثتُ لأتمم مکارم الاخلاق». لذا اهلالله پیرو وحی خاتم هستند و بهطور کامل در خدمت قرآن بهسر میبرند و در علوم برهانی در حالت حضور هستند و در علو عرفانی در خدمت شهود میباشند. به بیانی دیگر، اهلالله، اهل طریقت و حقیقت هستند. پس چنانکه متذکر شدیم، اهلالله مختص یک دین یا محدود به زمان و مکان نیست.»
نخستین چاپ از جلد سوم کتاب «دینپژوهی عرفانی» در 416 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 30 هزار تومان به همت یحیی کبیر، نویسنده کتاب راهی بازار نشر شده است.
نظر شما