دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
چه عواملی در کسب درآمد پایدار در گردشگری موثرند؟

کتاب «مدیریت درآمد در گردشگری» کسانی را راهنمایی می‌کند؛ که می‌خواهند از صنعت گردشگری تجارت و کسب درآمد کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مدیریت درآمد در گردشگری» حاوی مطالبی است که به کارآفرینان در عرصه گردشگری و سایر مشاغل مرتبط با این عرصه کمک می‌کند تا درآمد حاصل از این شغل را مدیریت کنند. این کتاب تالیف و ترجمه مهدیه شهرابی فراهانی است که توسط نشر نورا روانه بازار کتاب شده است.
 
هر کشوری با توجه به ظرفیت‌های منحصر به فرد خود در زمینه‌های تجاری، آموزشی، علمی، فناوری، تاریخی، تفریحی و گردشگری می‌تواند پذیرای افراد زیادی از سراسر جهان باشد. اما آنچه که امروز در دنیای اقتصاد مورد توجه تاجران هوشیار قرار می‌گیرد کسب درآمد از طریق ظرفیت‌های گردشگری کشور خود و حتی کشورهای دیگر و همین طور مدیریت درآمد حاصل از این کسب و کار پر رونق است.
 
این کتاب در دو بخش اصلی «مدیریت در آمد؛ مفاهیم و تکنیک‌ها» و «مدیریت در آمد در عمل» نکات مرتبط با موضوع کتاب را توضیح می‌دهد. در بخش اول نکاتی چون شکل‌گیری مدیریت درآمد، مؤلفه‌های مدیریت در‌آمد، نقش مدیر درآمد، رویکرد مدیران درآمد، ایجاد سیستم مدیریت در‌آمد و قیمت‌گذاری در مدیریت در‌آمد مورد توجه قرار گرفته است.
 
و در بخش دوم هم مدیریت درآمد در مشاغل مرتبط با گردشگری به تفصیل بررسی شده است. از جمله مدیریت درآمد در هتل‌های چین، مدیریت در آمد در رستوران، گردشگری میراث، پارک‌های موضوعی و گردشگری دریایی و....
 
در مقدمه اصلی کتاب به قلم محمدحسین ایمانی خوشخو، دکترای اقتصاد گردشگری و دانشیار دانشگاه علم و فرهنگ آمده است: «در سال‌های اخیر صنعت گردشگری به عنوان عامل محرک اقتصاد کشورها، موتور اصلی درآمدزایی را به خود اختصاص داده است و بدین جهت ابزارها و تکنیک‌های اقتصادی برای تحلیل و بررسی آورده‌های اقتصادی گردشگری شکل گرفتند.
 
به دلیل پیچیدگی و تنوع داده‌ها و ستانده‌های فرآیند گردشگری، بی‌شک یکسان‌سازی و تعمیم شیوه‌های معمول اقتصادی در این صنعت بی نتیجه خواهد بود. چرا که صنعت گردشگری طوری تشکیل شده است که نمی‌توان آن را همانند سایر صنایع تولیدی و حتی خدماتی گماشت.
 
به همین سبب کسب درآمد پایدار در گردشگری بیش از پیش حائز اهمیت بوده و بایستی از راه کارها و تکنیک‌های تخصصی و به روز شده متناسب با ویژگی‌ها و ظرفیت گردشگری به کار گرفته شود. از این رو مباحث اقتصادی در سطح خرد و کلان به بخش‌های متعددی در گردشگری تقسیم می‌شود که هر کدام شیوه تحلیلی خاص و مرتبط با خود را می‌طلبد.
 
موضوع «مدیریت درآمد» یکی از همین مضامین مهم اقتصادی است که می‌توان سازمان‌ها را برای مدیریت و سودآوری هر چه تمام‌تر در راستای توسعه پایدار گردشگری یاری کند.
 
مهدیه شهرابی، دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ است و تألیف و ترجمه این کتاب را به عهده داشته است. وی  درباره چگونگی تألیف کتاب «مدیریت درآمد در گردشگری» و انتخاب موضوع محوری آن نوشته است: «اولین بار مدیریت درآمد، در صنعت حمل و نقل هوایی مطرح شد که به کارگیری آن در خطوط هوایی آمریکا باعث افزایش 1/4 میلیارد دلاری درآمد در یک دوره سه ساله گردید.
 
امروز صنایع زیادی، تلاش کرده‌اند تا با استفاده از اصول پایه‌ای مدیریت درآمد، آن را به کار گرفته و برای افزایش سود استفاده کنند، به ویژه در صنعت هتلداری از آن استفاده شده است.
 
پس از گذشت حدود چند دهه از انتشار اولین مقاله در زمینه مدیریت درآمد در خطوط هوایی، سیستم‌های رزرو بلیت برای مسافران از شکل سامانه‌های مدیریت فرآیندهای ساده و سطح پایین کنترل موجودی، به صورت سیستم‌های اطلاعاتی بزرگ و استراتژیک درآمده‌اند.
 
امروزه، خطوط هوایی و سایر مؤسسات حمل و نقل، سیستم‌های مدیریت درآمد را به چشم یکی از عوامل کلیدی و تعیین‌کننده در موفقیت آینده خود می‌بینند. انتظارات این شرکت‌ها برای کسب حداکثر درآمد ممکن از طریق سیستم‌های پیشرفته مدیریت درآمد، هم اکنون این سیستم ها را به سمت استفاده هر چه بیشتر از فناوری‌های جدید اطلاعاتی سوق می‌دهد.
 
مدیریت درآمد به امری ضروری برای صنایع خدماتی که ظرفیت محدودی دارند، تبدیل شده و به آن‌ها در مدیریت خدماتشان کمک می‌کند. به ویژه در صنعت گردشگری که مجموعه پیچیده و متشکل از انواع سازمان‌ها و گروه‌های فعال در آن است. به کارگیری صنعت، به ویژه از دیدگاه اقتصادی قلمداد شود.
 
کتاب حاضر تألیف و ترجمه برگرفته از کتاب «Revenue management for hospitality and tourism» است که در سال 2013 از سوی انتشارات آکسفورد به چاپ رسید. پاتریک لگوهیرل استاد دانشکده مدیریت هتل و گردشگری (ESTHUA-EFR, ITBS) و عضو گروه تحقیقاتیGRANAM  در دانشگاه آنگرز فرانسه، و آلن فایال مدرس دانشکده مدیریت مهمانداری روزن در دانشگاه فلوریدای مرکزی در ایالات متحده آمریکا نویسندگان این کتاب هستند.
 
کتاب حاضر برگرفته از مقالاتی است که در کتاب مذکور به چاپ رسیده است و مقدماتی را در زمینه کاربرد روش‌های مدیریت درآمد در اختیار کارشناسان مهمان داری و گردشگری قرار می‌دهد. این کتاب ضمیمه مناسبی برای منابع یادگیری در زمینه مهمانداری و گردشگری است.»
 
کتاب «مدیریت درآمد در گردشگری» در 375 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 20 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان به کسب درآمد از صنعت گردشگری قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها