یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
کتاب نقد برتر منتشر شد

مجموعه مقاله‌های منتخب سیزدهمین جشنواره نقد کتاب به کوشش افشین داورپناه و الهه رجبی‌فر در قالب کتاب «نقد برتر» عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از اهداف انتشار کتاب «نقد برتر؛ مجموعه مقالات منتخب سیزدهمین جشنواره نقد کتاب» نیز توجه به همین بُعد آموزشی مقالات برگزیده است. همچنین مستندسازی جشنواره نقد و آن‌چه در فضای تولید کتاب در ایران گذشته است، از دیگر اهداف انتشار این اثر به شمار می‌آید.
 
به گفته مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب «این مستندات هم می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت کمی و کیفی نقد کتاب در طول سال‌های گوناگون باشد و هم ارائه‌کننده تصویری از فرآیند تغییر و تحولات تولید و نقد کتاب در ایران باشد؛ مرور این مقاله‌ها همچنین می‌تواند مرور اجمالی و مفید بخش عمده‌ای از کتاب‌های خوب یا جریان‌آفرین تولید و منتشر شده در فضای نشر کشور باشد، بررسی و تحلیل تاریخ نشر، کتاب و کتابت در ایران بی‌شک بدون دسترسی به چنین مجموعه‌ای بسیار دشوار یا پرنقص خواهد بود.»
 
سیدحسن اسلامی‌اردکانی، دبیر علمی جشنواره نقد کتاب در مقدمه این اثر درباره اهمیت گردآوری آن چنین بیان کرده است: «می‌توان این مجموعه را ابزاری برای سنجش جایگاه نقد در کشور و وضع فعلی آن دانست. برای مثال به نظر می‌رسد که در برخی حوزه‌ها مانند ادبیات عرب یا علوم قرآنی و علوم سیاسی، علوم تربیتی و روانشناسی، ایران و اسلام هیچ مقاله انتقادی برگزیده نشده است. این رخداد قابل تأمل است و نباید به‌سادگی نادیده‌اش گرفت. آیا در پنج حوزه هیچ اثر قابل توجهی و بحث‌انگیزی منتشر نشده است یا شده است و کسی ندیده است یا دیده شده اما کسی را حوصله نقد نبوده یا بوده اما جرأت آن یافت و ضرورت آن حس نشده است؟»

 از میان مقاله‌های ارائه شده در این مجموعه می‌توان به «پر اما ناپرداخته، نقدی بر کتاب روش تحقیق در علم اطلاعات و دانش»، «ضرورت تصحیح مجدد مجموعه رسائل عزیزبن محمد نسفی»، «نقد تصحیح‌التدوین فی اخبار قزوین»، «ملاحظاتی درباره برخی مباحث معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی»، «نقد و بررسی نظریه نقد عقل عربی»، «شروط امکان تألیف درباره کانت»، «ما به کجاییم و امانت کجاست؛ نقد ترجمه فارسی اللمع»، «نقد و بررسی دیدگاه پروفسور پاول هک در کتاب زمینه مشترک»، «تألیف فلسفه فقه، ضرورتی که همچنان باقی است»، «دعوت دوباره به فضیلت فکری»، «معرفی و نقد یک کتاب و دو ترجمه آن کلیات فلسفه اخلاق جیمز ریلچز»، «واکاوی مسئله گفت‌وگو: بررسی و نقد کتاب در جهان گفتگو» و «نقد کتاب ارتباط ‌شناسی» اشاره کرد.

 نخستین چاپ کتاب «نقد برتر؛ مجموعه مقالات منتخب سیزدهمین جشنواره نقد کتاب» به همت گروهی از نویسندگان، تهیه و تنظیم دبیرخانه جشنواره نقد کتاب، به کوشش افشین داورپناه و الهه رجبی‌فر، با شمارگان 500 نسخه، در 602 صفحه، به بهای 450 هزار ریال از سوی خانه کتاب منتشر شده است.

نخستین دورۀ جشنوارۀ نقد کتاب سال ۱۳۸۳ با پشتیبانی و حمایت های وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای مسجدجامعی و دبیری آقای سیدفرید قاسمی شروع به کار کرد. معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال مقارن با هفته پژوهش و براساس آیین‌نامه اقدام به انتخاب نقد برتر و معرفی و تشویق منتقدان و فعالان این حوزه می‌کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    سلام وقتتون بخیر چطور میتونم کتاب رو داشته باشم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها