محمدناصر انتصاری، مدیر گروههای علمی آستان قدس رضوی، به مناسبت روز جهانی اهدا خون ضمن اشاره به تاثیر درمانی حجامت در مقایسه با اهدا خون گفت: احتمال بروز خطای انسانی نباید اصل حجامت را زیر سوال ببرد.
اهدا خون در واقع اهدا زندگی است اما از سوی دیگر بررسی خون یکی از مهمترین راههای تشخیص بیماریها و خون سالم ضامن سلامتی است؛ بنابر همین اصل دین مبین اسلام بر حجامت که روش خونگیری است تاکید دارد. توصیه پیامبر اسلام (ص) بر حجامت حاکی از اهمیت این روش درمانی و البته راه پیشگیری از برخی بیماریهاست. دیدگاه منفی درباره حجامت، موجب شده تا افرادی که از این روش استفاده میکنند از اهدا خون منع شوند. گفتوگو با حجتالاسلام محمد ناصر انتصاری، مدیر گروههای علمی آستان قدس رضوی و نویسنده کتاب «حجامت ضامن سلامت» درباره مقایسه حجامت و اهدا خون همچنین دلایل وجود نگاه منفی درباره حجامت در ادامه آمده است.
محمدناصر انتصاری، مدیر گروههای علمی آستان قدس رضوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مقایسه آثار حجامت و اهدا خون اظهار کرد: حجامت دارای پشتوانه علمی و روایی و نتیجه آن نیز حفظ سلامتی، پیشگیری و درمان برخی بیماریهاست؛ اما اهداء خون کار پسندیده انسانی و پاسخ به افراد نیازمند است؛ بنابراین بین این دو عمل در زمینه درمان، نقطه مشترکی وجود ندارد.
وی با اشاره به مصادیق درمان و پیشگیری از بیماریها بهواسطه حجامت افزود: براساس روایت نبیمکرم اسلام(ص) سم از هر راهی وارد بدن انسان شود از محل حجامت خارج میشود؛ بهعبارت دیگر سم از هر طریق ازجمله خوردن، نیش حیوانات یا پوست وارد بدن انسان شود از راه حجامت خارج میشود؛ علاوه براین حجامت تقویتکننده سیستم ایمنی بدن است و از سکته، انسداد عروق پیشگیری میشود.
تتو و خالکوبی نباید کنار حجامت قرار گیرد
انتصاری درباره دیدگاه مراکز بینالمللی بهداشت درباره حجامت و اعمال محدودیت برای اهدا خون افراد حجامت شده ادامه داد: متولیان مراکز بهداشتی باید پاسخ دهند که چرا مقولاتی مانند تتو، خالکوبی و حجامت را در جریان اهدا خون کنار هم قرار میدهند. برخی مدعیاند حجامت از استانداردهای بهداشتی برخوردار نیست. میپرسیم که دلیل طرح این موضوع چیست؟ مولفان و پژوهشگران مدعی این موضوع باید پاسخ دهند؛ اما در پاسخ به پرسشهای احتمالی این افراد را میتوان پاسخ داد.
نویسنده کتاب «حجامت ضامن سلامت» با انتقاد از نگاه یکسان به حجامت، تتو و خالکوبی گفت: نقطه مشترک تتو، خالکوبی و رفتارهای پرخطر جنسی احتمال شیوع انواع بیماریهای عفونی است. اگر حجامت کنار این موارد گذاشته میشود باید پرسید که کدام مرحله از حجامت از استانداردهای بهداشتی برخوردار نیست؟ ابزارهای حجامت لیوان مخصوص بادکش و خونگیری، تیغ و پانسمان است. آیا در حجامت از تیغ جراحی تولید شده در مراکز بهداشتی، استفاده نمیشود؟
مدعیان پاسخ دهند
انتصاری افزود: لیوانهای مورد استفاده از حجامت لیوان یکبار مصرف است و تولیدکنندگان باید نسبت به استاندارد آنها پاسخگو باشند. متولیان تهیه این ابزار، مدعیان تامین استانداردها هستند. چطور این افراد ابزار خود را تایید و بهکارگیری از این ابزارها را خلاف استاندارد میدانند؟
این پژوهشگر اظهار کرد: شاید اشکال به ابزار مطرح نباشد بلکه به روش استفاده از این ابزار ایراد وارد کنند؛ بهعبارت دیگر با صراحت اعلام کنند که تیغ جراحی مشکلساز نیست و اگر از یک تیغ برای چند نفر استفاده شود احتمال بروز خطا وجود دارد؛ بنابراین اشکال احتمالی افراد به اصل جریان حجامت ارتباط داده میشود که منصفانه و عاقلانه نیست؛ چراکه همین اشکالات را میتوان به مراکز بهداشت و پرستارها نیز وارد کرد.
احتمال خطا اصل حجامت را زیر سوال نمیبرد
وی ادامه داد: آیا میتوان براساس احتمال خطای فردی، اصل جریان درمان را زیر سوال بُرد. به نظر میرسد که اینگونه نیست همانطوری که در تخلفات فردی، اصل طب مدرن و استانداردهای آنرا زیر سوال نمیبرند و استانداردهای آنرا خدشهدار نمیکنند.
انتصاری افزود: جریان حجامت را باید احتمال خطای فردی را به اصل جریان حجامت تسری دارد و حجامت را زیر سوال برد؛ نباید به جریان ارزشمند حجامت که در روایتهای اسلامی ریشه دارد و از تاکیدات نبی مکرم اسلام است و در شب معراج به ایشان سفارش شده براساس احتمال بروز خطا زیر سوال برد.
نظر شما