کتاب «هوش هیجانی» به این پرسش پاسخ میدهد که چگونه میتوان هوش هیجانی فرد،گروه یا عملکرد سازمانی را افزایش داد؟
هوش هیجانی یک سازه چندعاملی است که از چند توانایی به هم پیوسته عاطفی، شخصی و اجتماعی تشکیل شده است که ما را در رویارویی با مقتضیّات زندگی روزمره یاری میدهد. هدف از نگارش این کتاب، پاسخگویی به برخی سوالها در رابطه با هوش هیجانی است سوالاتی از قبیل: هوش هیجانی چیست؟ مولفههای گوناگون آن کدامند و چگونه با هم ارتباط دارند؟ رابطه هوش هیجانی با کفایتهای اجتماعی و هیجانی چیست؟
به گفته مولف هوش هیجانی، نوعی توانایی غیر شناختی است و با پنج مقوله «درون فردی»،«بین فردی»،«توان سازگاری»،«مدیریت استرس» و «خلق و خوی عمومی» شروع میشود.
کتاب «هوش هیجانی» در هشت فصل تحت عناوین «مباحثی پیرامون هوش هیجانی»، «تئوریهای هوش هیحانی»، «هوش هیجانی و راهبردهای مقابله»، «رشد هوش هیجانی»، «اندازهگیری هوش هیجانی»، «تغذیه و هوش» نوشته شده است.
در قسمتی از کتاب میخوانید: «هوش هیجانی به عنوان مجموعهای از هوش اجتماعی تعریف شده است، یعنی کنار آمدن با مردم، مهار هیجانها در روابط با انسانها و توانایی ترغیب یا راهنمایی دیگران و شامل ویژگیهایی است مثل: توانایی مهییج و براگیختن خود و استقامت و پایداری در مقابل شکست، از دست ندادن روحیه،پس راندن افسردگی و یاس در هنگام تفکر،همدلی و صمیمیت و امید داشتن.»
کتاب (هوش هیجانی) در 272 صفحه، به شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 15 هزار تومان توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد ارومیه روانه بازار نشر شده است.
نظر شما