رشید کاکاوند، استاد دانشگاه در نشست «بررسی کتابهای گویا سورهمهر» با اشاره به لزوم تبلیغ برای کتاب صوتی گفت: کتاب صوتی به مثابه سند همراه است که جایگزین کتاب کاغذی نمیشود و افزایش فروش کتاب چاپی را فراهم میکند.
کاکاوند درباره ویژگیهای «متنخوان» گفت: محتوای متن و مخاطب آن در انتخاب «متنخوان» موثر است؛ بهعبارت دیگر صدای خوش همه ابزار گفتار و درستخوانی همیشه با خوب خواندن برابر نیست؛ علاوه بر این سواد ادبی و صدای مناسب کفایت نمیکند. مخاطب برای هر نوع صدا شخصیتپردازی میکند بنابراین هر نوع صدا برای خواندن هر متن نیست.
این گوینده سرشناس رادیو و تلویزیون درباره تاثیر کتاب صوتی بر جایگاه کتاب چاپی ادامه داد: هیچ رسانهای رقیب رسانه دیگر نیست و فقط ابزار رسانهای گسترش پیدا میکند؛ در دوره گذار، شاهد مطرح شدن یک رسانه جدید هستیم؛ اما در درازمدت هر رسانه جایگاه خود را حفظ میکند. کتاب صوتی ابزار مناسب برای بهرهوری زمان در ترافیک است به شرطی که تبلیغات مناسبی انجام بگیرد. کتاب صوتی به مثابه سند همراه است که جایگزین کتاب کاغذی نمیشود. همیشه هیجان تازهواردها احساس کنار رفتن قدیمیها را ایجاد میکند.
کاکاوند با اشاره به علاقهمندی تولید کتاب صوتی افزود: قصهخوانی سابقه طولانی در تاریخ ایران دارد و شاید ریشه تولید کتاب صوتی است. باید در جریان تولید کتاب صوتی به صورتی عمل کنیم تا شاهد اعلام درخواست تولید این نوع کتابها از سوی مخاطبان باشیم.
این کارشناس حوزه ادبیات فارسی گفت: کتاب صوتی در صورتی که به سمت نمایش حرکت کند نمیتواند به هدف خود نائل شود؛ البته استفاده از افکت و موسیقی مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما تولیدکنندگان نباید به عرصه نمایش وارد شوند. سوره مهر باید دایره مخاطبان خود را در تولید انواع کتاب افزایش دهد.
ناشران از مزایای کتاب صوتی بیخبرند
آذری درباره بستر علمی تولید کتاب گویا گفت: ارتباط مناسبی بین ناشران کتاب چاپی و ناشران الکترونیک و گویا وجود ندارد؛ بهعبارت دیگر چندان از مزایای استفاده از کتاب گویا باخبر نیستند. تعداد اندکی از نویسندگان کتاب توانایی متنخوانی اثر خود را دارند.
وی با اشاره به جایگاه کتاب صوتی در اروپا و امریکا ادامه داد: در اروپا و امریکا از 20 سال گذشته شرکتهای تولیدکننده کتاب صوتی فعالیت خود را آغاز کردند فقط در کشور آمریکا 400 شرکت در این عرصه فعال هستند. شرکتهای اروپایی و آمریکایی 240 هزار عنوان کتاب صوتی منتشر کردهاند این در حالی است که در مقایسه با این کشورها بسیار عقب هستیم و تولید این نوع کتاب در کشور یک فعالیت جدید به حساب میآید. فعالیت چهار تا پنج شرکت در مجموع زمینهساز تولید 500 کتابصوتی در کشور شده است.
این فعال حوزه نشر الکترونیک ادامه داد: تولید کتاب صوتی در مقایسه با کتاب چاپی فرایند سختتری دارد. بسیاری از مردم با کتاب صوتی بیگانهاند. ناشران نیز بهدلیل ناآگاهی تصور میکنند کتاب صوتی محصولی رقیب کتاب چاپی است که موجب کاهش فروش آن میشود اما کتاب صوتی زمینه افزایش فروش کتاب چاپی را فراهم میکند. سوره مهر، جزو ناشران فعال در عرصه تولید کتاب صوتی و الکترونیکی است. آثار این ناشر با کیفیت بالا و با توجه به معیارهای حرفهای عرضه میشود.
حفظ گویشهای محلی از اهداف سوره مهر الکترونیک
نادری با اشاره به توجه ویژه انتشارات سوره مهر به تولید کتابهای گویا اظهار کرد: کتابهای صوتی، پل عبور از کتابهای چاپی است. تولید کتاب صوتی، بازار مهمی برای عرضه محصول به روشندلان است بنابراین قراردادهایی با کانون نابینایان برای تولید کتابهای صوتی با قیمت پایین منعقد شده است.
وی ادامه داد: بیش از 15 عنوان کتاب صوتی از آثار شاخص در بخش سوره مهر الکترونیک تولید شده است. کتاب صوتی «هی یو» خاطرات سعید ابوطالب از زندان گوانتانامو و دو مجموعه قصه ویژه کودکان همچنین کتاب صوتی «وقتی مهتاب گم شد» با همکاری رادیو نمایش از جمله این آثار صوت سوره مهر است.
رئیس بخش سوره مهر الکترونیک اظهار کرد: با هدف حفظ گویش و زبانهای محلی در تلاش هستیم کتابهای صوتی برای مخاطبان شهرستانی تولید کنیم. شرکتکنندگان در جشنواره نوروزی «سوره مهر» 300 اثر به دبیرخانه ارسال کردند که از بین 10 اثر برتر از یک نفر برای همکاری دعوت به عمل آمد. جشنواره سراسری «من و کتاب» نیز در حال برگزاری است و علاقهمندان میتوانند برای مشارکت در این مسابقه آثار خود را به نشانی manoketab.soore.mehr.ir ارسال کنند.
سیامین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقهمندان به کتاب و کتابخوانی است.
نظر شما