معاون بازرگانی و برندینگ انتشارات و موسسهی فرهنگی هنری خراسان در کارگاه «مهارتهای فروش و ارتباط با مشتری» که در سالن اهل قلم سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار میشد، گفت: مخاطبشناسی در صنعت نشر مغفول مانده است.
به گفتهی یوسفوندی، مخاطبشناسی در صنعت نشر مغفول مانده است. فعالان این صنعت با تیراژ پایین، کتاب به چاپ میرسانند و مطابق واکنش مخاطبان، تیراژ بعدی را تعیین میکنند. این به معنای آزمون و خطاست که روش علمی و منطقی کار نیست.
وی در ادامه گفت: پایهی تولید و بازاریابی مخاطبشناسی است. همواره شکست در جایی اتفاق میافتد که ضعیفترین بخش سازمان است. قدرت یک زنجیر به ضعیفترین حلقهی آن است. وقتی حلقهی زنجیرهی تولید و فروش را در نظر میگیریم؛ فروش آخرین حلقه است.
یوسفوندی اظهار کرد: زمانی که قرار است محصولی به بازار عرضه شود با مرحلهی آگاهی و عکسالعمل مخاطب مواجه هستیم. کتاب محصولی است که یک بار خریده میشود ولاغیر. برخلاف کتاب محصولاتی مثل شامپو و صابون بارها خریداری میشوند بنابراین کتاب باید در اوج مرحله آگاهی قرار گیرد. این محصول آنقدر باید به جامعه معرفی شود که در اوج مرحلهی آگاهی واقع شود. البته این امر با فرض این مطلب است که مخاطبشناسی انجام شده است.
صنعت نشر در ایران جزو پررقابتترین صنایع است
یوسفوندی با بیان اینکه صنعت نشر در ایران جزو پررقابتترین صنایع است، یادآور شد: همواره بیم آن میرود که یک کتاب توسط ناشران مختلف چاپ شود. این ترس در دل همهی ناشران مجموعهی فروش و شرکت پخش وجود دارد. میبایست کمهزینهترین روش تبلیغ و کمهزینهترین روش معرفی کتاب به مخاطب مدنظر قرار گیرد.
یوسفوندی تاکید کرد: مخاطب زمانی در مقابل یک پیام عکسالعمل مناسب نشان میدهد که پیام به درستی و وضوح اطلاعرسانی شده و مخاطب به درستی آن را فهم کرده باشد.
وی تصریح کرد: تفاوت روشهای اطلاعرسانی خلاقانه با روشهای اطلاعرسانی عمومی این است که نظر مخاطب را جلب میکند و تاثیر بیشتری دارد. نمایشگاه بینالمللی کتاب از روشهای اطلاعرسانی عمومی محسوب میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه فروش، یعنی فرآیندی که طی آن ارزش جابجا میشود، یادآور شد: پول و کتاب هردو ارزش هستند و جابجایی آنها فروش محسوب میشود. به عنوان مثال ایدهی «یکی بخر، دوتاببر» از شیوههای فروش است. شیوهی فروش در جایی معنا مییابد که فروشنده و مخاطب نهایی رودرروی یکدیگر قرار گرفتهاند. باید با شیوههای فروش بازی کرد و هرکسی فروشنده نمیشود.
یوسفوندی با اشاره به اینکه ابزارهای جدید ارتباطی، بازار را متحول کردهاند اظهار کرد: تا میشود باید به این تحولات تکیه کرد. رسانههای سنتی سالیان سال کار میکنند اما رسانههای فعلی هرچند وقت یک بار تغییر میکنند. در برنامهریزیها باید به چرخهی عمر رسانه توجه داشت.
معاون بازرگانی و برندینگ انتشارات و موسسهی فرهنگی هنری خراسان در پایان افزود: بهترین ابزار برای تغییر از گذشته تاکنون بازگویی مزایا و منافع کتاب به مخاطبان است و ابزار کلیدی ترغیب انتقال تجارب مثبت مصرفکنندگان قبلی است. این امر بسیار مهم است که فروشنده به مزایای محصول ایمان داشته باشد؛ نه فقط آگاهی.
سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعهی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار میشود. مجموعهی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد
نظر شما