مدیر کمیته تبلیغات سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران معتقد است همانطور که ورزش بدون حمایت اسپانسر نمیتوانست پیشرفت کند، کتاب و نشر نیز برای رشد به حمایت و تبلیغات نیاز دارد و در این زمینه مانعی برای هیچ شخص، سازمان و ادارهای وجود ندارد.
در این کارگروه گفتوگوهای مفصل کارشناسی با حضور رئیس نمایشگاه و نمایندگان منتخب صنف برگزار شد تا اینکه پیشنهادی از سوی صنف به این کارگروه ارسال شد مبنی بر اینکه امور اجرایی نمایشگاه در اختیار دو تشکل فراگیر کشور(اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و شرکت تعاونی ناشران ایران-آشنا) قرار گیرد. این پیشنهاد پس از تصویب در شورای تشکلهای نشر، در کارگروه تفویض مورد بررسی قرار گرفت.
در همین راستا هفت کمیته اجرایی و رفاهی، پشتیبانی، تبلیغات، علمی ـ فرهنگی، اطلاعرسانی، ناشران داخلی و ناشران خارجی به صنوف مرتبط این دو تشکل واگذار شد و کمیتههایی که حاکمیتی بودند و قابلیت واگذاری نداشتند مانند کمیتههای روابط عمومی، ستاد امور رسانهای و خبری، تشریفات، نظارت محتوایی، هیئت رسیدگی به تخلفات و شورای نظارت و ارزیابی در اختیار معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران قرار گرفت.
محمدمهدی داودیپور، مدیر کمیته تبلیغات سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران درباره فعالیتهای مرتبط با این کمیته اظهار کرد: از آنجا که بهتازگی فعالیتهای این کمیته به صنف نشر واگذار شده است و بدون تردید صنف، تجربه و تسلط کافی در این زمینه ندارد بنابراین قرار نیست شعار دهد، چرا که انجام امور مربوط به تبلیغات برای اولین بار به ناشران واگذار شده است .
وی ادامه داد: اصل صحبت ما(صنف نشر) این است که اختیارات بیشتری را در خصوص نمایشگاه کتاب تهران در دست بگیریم تا امور مربوط به خود را خودمان به دوش بکشیم. خوشبختانه در این زمینه، امسال با در دست گرفتن کمیته تبلیغات نیز یک گام رو به جلو داشتیم که امیدوارم علیرغم تجربه اول و همچنین از دست رفتن زمان و ... بتوانیم موفقیت لازم را بدست آوریم.
مدیر کمیته تبلیغات سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با بیان اینکه هم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم صنف برای واگذاری صد درصدی سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به تشکلهای نشر، اعلام آمادگی کردهاند، توضیح داد: بدون تردید در این مسیر، نخستین گام، برنامهریزی در همه ابعاد به ویژه تبلیغات خواهد بود. چرا که معتقدیم تبلیغات، حرکت رو به جلوی ناشران را تسهیل خواهد کرد و در آینده میتواند کمبودهای مالی نمایشگاه برای اجرا را پشتیبانی کند.
مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران درباره نقش تبلیغات در حمایت از مسائل مالی نمایشگاه کتاب تهران، توضیح داد: اکنون نمایشگاه کتاب تهران با یارانه روی پاهای خود ایستاده است، اما امیدواریم صنف نشر در آینده بتواند نمایشگاه را با تکیه بر منابع درآمدی صحیح اجرا کند. چرا که معتقدیم باید میان اقتصاد و فرهنگ آشتی شود و نباید از ترس اینکه موقعیت فرهنگی کتاب و ناشر خدشهدار شود، از منابع تأمین اقتصادی فاصله بگیریم.
وی ادامه داد: همانطور که ورزش کشور احتمالا بدون تکیه بر اسپانسر نمیتوانست تا این حد پیشرفت کند، کتاب و نشر نیز نیاز به سرمایهگذارهایی دارد. به همین دلیل به تبلیغات تکیه داریم و مانعی برای اینکه چه کسی و چرا باید به این عرصه وارد شود، نمیبینیم، مگر اینکه احساس کنیم بر مقررات نمایشگاه خدشهای وارد میشود.
داودیپور افزود: معتقدیم باید بخشهای بازرگانی و تولیدی کشور و اساساً کسانی که علاقهمند به تبلیغ خود و کالای خود هستند، به حمایت از کتاب و نشر برخیزند تا در آینده شاهد سرعت بیشتر در ارتقای نشر و کتاب به منظور رسیدن به فرهنگی پویاتر و عمیقتر باشیم.
مدیر کمیته تبلیغات سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در پایان با بیان اینکه امسال در حوزه تبلیغات نمایشگاه، شبکه سوم صدا و سیما به کمک ما آمده و بسیار فعال است، گفت: اساساً در حال حاضر هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم صنف نشر توان تبلیغات نمایشگاه به صورت گسترده و در سطح شهر را ندارند، از این رو، در این زمینه سازمان زیباسازی شهرداری تهران به کمک ما آمد و سال گذشته نیز شاهد تبلیغات گسترده آنها با هزینه خودشان بودیم. ضمن تشکر و امتنان امیدواریم امسال نیز علیرغم اینکه روزهای پُر جنب و جوش انتخابات را در پیش داریم، عرصه کتاب و نشر را فراموش نکنند.
نظر شما