عباس مخبر، مترجم و اسطورهشناس درباره کتاب «امر روزمره در جامعه پسا انقلابی» میگوید: این کتاب حالت کلیشهای کتابهای جامعهشناسی را ندارد و بسیار زنده است.
مولف در این کتاب نگاهی به این موضوع داشته که چگونه جامعه پس از انقلاب از جامعه آرمانی به مصرفی تبدیل میشود و ما چگونه در زندگی روزمره غرق و گرفتار میشویم. کاظمی در این کتاب از مثالهای عینی و خوبی برای تفهیم این موضوع استفاده کرده است.
نویسنده در بخش نخست کتاب، مباحث نظری مربوط به اشیا را مطرح کرده و زندگی روزمره را از خلال رابطه امر مادی و امر غیر مادی بررسی میکند. سپس وارد زندگی فرهنگی کالاها میشود و اشیاء را به لحاظ فرهنگی نشانهگذاری میکند.
در بخش دوم کتاب کاظمی با کمک اشیا به نشان دادن کلیت فرهنگی جامعه در دهه 60 میپردازد. در هر قسمت با استفاده از یک شی روزمرگیها و نقش شی در زندگی افراد جامعه به تصویر کشیده میشود. به طور مثال در قسمت اول از پیکان که در تمام وجوه زندگی افراد جامعه حضور دارد استفاده شده و از «وحدت پیکانی، اخلاق پیکانی و هویت پیکانی و چیزی که وضعیت اقتصادی جامعه را نمایان میساخت» سخن میگوید.
صف، روزمرگیهایی که مردم دهه 60 با آن عجین شده بودند و به تجربه همیشگی شان بدل شده بود، یکی دیگر از این مثالهاست. یکی دیگر از موضوعاتی که نویسنده درباره آن سخن گفته دیوار، دیوارنگاریها و بازآفرینی آرمانها و ایدئولوژیها روی دیوار است. کاظمی در ادامه مباحثش با ویدئو مسائلی چون اوقات فراغت، شرایط جامعه جنگ زده، و متصل شدن به گذشتهای که دیگر وجود نداشت و چگونگی تلاش مردم برای فرار از «نگاه مسلط» را نشان میدهد و در پایان هم بحث شلوارهای جین و کراوات را مطرح میکند، کراوات نیز بهعنوان شی تزیینی مرزهای مختلفی را میان طبقات و گروهها ایجاد میکند و مولف در این کتاب نگاهی به مخالفات و موافقان این موضوع دارد.
در فصل سوم کتاب کاظمی جامعه پسا انقلاب را به تصویر میکشد یعنی جامعه پسا انقلابی که به یک جامعه مصرفگرا تبدیل شده است و نویسنده سیر تحولات یک جامعه انقلابی که به یک جامعه مصرفی رسیده است را شرح میدهد و از پیامدهای آن سخن میگوید که رابطه فرد با بدن تغییر میکند.
نویسنده از خلال فیلمهای فرهادی بهویژه جدایی نادر از سیمین که بازنمایی واقعیتهای پنهان جامعه است این واقعیتها را برای مخاطب تفسیر میکند که جامعه اکنون ما جامعهای ست که از جداییها و عدم توانایی در برقراری ارتباط رنج میبرد و نهاد خانوادهای که سرشار از تناقضات شده است و فرد در جامعه پشتوانهای ندارد.
یکی دیگر از مقولاتی که در کتاب به آن اشاره شده مقوله شادی و ایدئولوژیک شدن آن در زندگی پسا انقلابی ایرانیهاست که شادی را در زندگی آنها کمرنگ و رضایت را کاهش داده است و نویسنده برای رهایی از این ایدئولوژی شدن، غیر دولتی کردن شادی و مقولههای دیگر را مطرح میکند.
در بخش دیگر، کاظمی از کنکور و ایدئولوژی آن در سیاست و منطق ایدئولوژیک خودکنکور سخن میگوید. علاوه بر اینها وی نمایشی شدن زندگی افراد را نشان میدهد که این نمایشی شدن طبقات مرفه به طبقات متوسط نیز سرایت کرده و فساد فرهنگی- علمی را در کنار فساد اقتصادی طبقه مرفه با خود به همراه دارد.
در نگاه کلی میتوان گفت که کتاب «امر روزمره در جامعه پسا انقلابی» به دلیل اینکه همه ما پس از انقلاب اسلامی با مصادیق آن زندگی کردیم، میتواند اثری جذاب و قابل توجه باشد. کتابی که سعی کرده از کلیشههای سنتی جامعهشناسی فاصله بگیرد و نگاه جدید و انتقادی به زندگ روزمره داشته باشد.
نظر شما