سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۷
لوح هاي چهره پردازي، جايگزين كتاب شده اند

«عبدالله اسكندري» استاد چهره‌پردازي با اشاره به كمبود كتاب‌هايي با موضوع چهره‌پردازي در كشور، گفت: آموزش چهره‌پردازي ابتدا از طريق كتاب و به صورت عملي در كشور تدريس مي‌شد، اما اخيرا سي دي‌هاي آموزشي جايگزين كتاب شده‌اند.\

«اسكندري» طراح چهره و مدرس چهره پردازی در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: كاهش چاپ كتاب هاي چهره پردازي به اين دليل است كه با پيشرفت تكنولوژي، سي دي هاي آموزشي به دلايل مختلف از جمله ارزان تر بودن، حمل و استفاده آسان در محل كار و منزل به مرور جايگزين كتاب شدند. 

وي تصريح كرد: يكي ديگر از دلايلي كه چاپ و انتشار كتاب طراحي چهره كاهش يافته اين است كه چهره پردازي بايد علاوه بر آموزش تئوري، به صورت عملي تدريس شود تا هنرجويان از تجربه لازم براي طراحي چهره برخوردار باشند.

اسكندري خاطرنشان ساخت: گريمورهاي ايران در خاورميانه رقيب ندارند و تنها بايد دانش خودمان را در اين زمينه ارتقا دهيم. 

وي درباره انتقال تجارب خود از طريق كتاب يادآور شد: ابتدا قصد داشتم كتابي را در اين زمينه چاپ و منتشر كنم، اما با توجه به موارد ذكر شده ترجيح مي دهم اين تجارب در كلاس درس و به صورت عملي در اختيار هنرجويان قرار گيرد.  

« اسكندری» چهره پرداز، طراح چهره و مدرس چهره پردازی سال 1324 در تهران متولد شد. وی در بیش از 170 فیلم بلند، 20 سریال تاریخی و چند اجرای تئاتر و اپرا چهره پردازی كرده است.

بعد از گنجاندن بخش چهره‌ پردازی در لیست بهترین‌های جشنواره فیلم فجر که از دوره هفتم اتفاق افتاد، «عبدالله اسکندری» برای فیلم‌های «مادر»، «ناصرالدین شاه اکتور سینما»، «بلندی‌های صفر»، «آخرین بندر»، « روز واقعه» و «ساحره» برنده سیمرغ بلورین این رشته شده است.

وی در فرانسه، سوریه، امارات و مالزی هم به عنوان طراح گریم و هم به عنوان چهره پرداز كاركرده است و بارها موفق به دریافت جایزه ویژه از جشنواره های جهانی فیلم شده است.

اسكندری احساس خود را در باره این هنر چنین بیان می كند: "چهره پردازی، احیای هنرپیشه در نقش اوست. هنگامی كه چهره هنرپیشه ای را گریم می كنم از او می خواهم در آینه بنگرد و به تدریج، هماهنگ با تغییراتی كه در چهره اش ظاهر می شود و نقشی كه ایفا می كند در درون نیز دگرگون شود. هر گاه چهره ای كه می‌آفرینم با شخصیتی كه هنرمند خلق می‌كند، هماهنگ شود، تجدید حیات هنرمند در نقشش محقق خواهد شد."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط