یک بازی کامپیوتری بر اساس کتاب کلاسیک «والدن» نوشتهی هنری دیوید ثورو، فیلسوف آنارشیست آمریکایی، ساخته شده که بازیکنندگان در آن باید به طبیعت واکنش نشان دهند.
روزنامهی نیویورکتایمز در گزارشی نوشته است که این بازی را واحد بازیهای خلاقانهی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ساخته و اساسش بر کتاب کلاسیک «والدن» است.
کتاب «والدن» اخیراً با ترجمهی علیرضا بهشتی به فارسی ترجمه شد و توسط انتشارات روزنه نیز منتشر شد.
این کتاب را یکی از چند شاهکار ادبیات آمریکا به شمار میآورند که اغلبِ خوانندگان و تحسینکنندگان آن در طول ۱۶۰ سال گذشته با اندیشههای ثورو چندان همدلی نداشتند. ثورو در کتابش سازگاری چندانی با مواهب زندگی مدرن نمیبیند و بیشتر وبال میبیند.
بهشتی در مقدمهی ترجمهی این کتاب نوشته است «ثورو میگوید تمامی اقوام بدوی پیش از آنکه با تمدن غربی مواجه شوند احساس ثروت میکردند . اما بلافاصله از تماس گرفتن با تمدن جدید احساس فقر میکنند. آیا این نشانهای از نکبت این تمدن نیست؟»
ثورو میگوید «انسان و گاو قراردادی با یکدیگر دارند که اولی از دومی نگهداری کند و دومی برایش زمین شخم بزند یا شیر بیاورد. اما درست که مینگرید میبینید که در این معامله گاو سود بیشتری میبرد، کما اینکه این طویلهی اوست که بزرگتر از خانهی کشاورز روی آن سایه میاندازد و خوب که دقت میکنید سمورها از انسان سعادتمندتر زندگی میکنند.»
کتاب «والدن» سال 1854 منتشر شد. ثورو به مدت دو سال و دو ماه و دو روز در کلبهای چوبی کنار دریاچهی والدن در ماساچوست زندگی کرد و این کتاب را نوشت.
او در کتابش توضیح میدهد که چگونه با الهامگیری از طبیعت به تعمق در اجتماع و روابط میان انسانها پرداخته و تلاش کرده به یک زندگی ساده و خودکفا برسد.
در بازی کامپیوتری که بر اساس این کتاب ساخته شده بازیکنندگان همان فعالیتهایی را میکنند که ثورو در حدود 160 سال پیش میکرده است.
در این بازی فعالیتهایی مانند نوشتن، ماهیگیری، کشاورزی و جمعآوری پیکان تعبیه شده و بازیکنندگان با انجام دادن آنها میتوانند امتیاز بگیرند.
نظر شما