جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
منابع دانشگاهی بازاریابی‌ قدیمی و نیازمند بازنگری است

فواد ظریفی، مولف کتاب «بازارشناسی پیشرفته» گفت: دانشجویان به دلیل قدیمی بودن بعضی از کتاب‌ها و مباحث ذکر شده در آن، نمی‌توانند ارتباط لازم را با منابع تالیفی برقرار کنند.

فواد ظریفی، مولف کتاب «بازارشناسی پیشرفته» که به تازگی وارد بازار نشر شده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره انگیزه خود از تألیف کتاب‌ در حوزه کارآفرینی با گرایش کسب و کارهای جدید عنوان کرد: کتاب‌نویسی و مقاله‌نویسی از مواد اولیه تدریس است، استادان حوزه کارآفرینی نیز ممکن است برای مباحث آموزشی خود، برخی موضوعات را به صورت مبسوط نداشته باشند، بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، در تألیفات‌ خود سعی کردم تا علاوه بر رفع نیاز دانشجو، به تشریح آن موضوع به مخاطبان در این زمینه بپردازم.
 
وی ادامه داد: دانشجویان به دلیل قدیمی بودن بعضی از کتاب‌ها و مباحث ذکر شده در آنها، نمی‌توانند ارتباط لازم را با منابع تالیفی برقرار کنند؛ بنابراین تصمیم گرفتم به علت عدم همخوانی بعضی از تألیفات موجود با نیازهای آموزشی دانشجویان، دست به قلم شوم و آنچه که نیاز مخاطب را در آن می‌دیدم، به رشته تحریر درآورم.
 
ظریفی افزود: همواره تلاش کردم که تألیفاتم ثمربخش و مفید باشند؛ از این رو به تألیف کتاب بازارشناسی پیشرفته که دومین کتاب در حوزه بازارشناسی است پرداختم.
 
این مدرس دانشگاه با اشاره به «کتاب کارآفرینی تئوری‌ها و کاربردها»، عنوان کرد: من با همکاری رضا نصیری سوادکوهی این کتاب را به رشته تحریر درآوردیم که بیشتر تمرکز آن روی تئوری‌های جدید حوزه کارآفرینی بود، همچنین کتاب دیگری که آماده چاپ، نشر و ورود به بخش دروس دانشگاهی است.
 
وی با اشاره به حوزه نوظهور بازاریابی کارآفرینانه که مربوط به گرایش تحصیلی شخصی خود در حوزه کسب و کارهای جدید است، بیان کرد: کتابی نیز با عنوان «بازاریابی کارآفرینانه» با همکاری ماشاالله تابع جماعت به همت نشر «فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد» منتشر شده است که می‌توان از آن تالیف نیز به عنوان یکی از منابع درسی در دانشگاه نام برد.
 
مولف کتب حوزه کارآفرینی و بازارشناسی درباره وجه تمایز تالیفات خود با سایر کتاب‌ها در این حوزه، اظهار کرد: در این تألیفات سعی بر این بوده که فقط در حوزه‌ تخصصی اثر صحبت کنیم، به دلیل اینکه این ویژگی سبب صراحت بیشتر در تألیف خواهد شد؛ در غیر این صورت برای دانشجو، مشکلاتی در فهم موضوعات، به وجود خواهد آمد.
 
ظریفی یادآور شد: اکثر کتاب‌هایی که تألیف کرده‌ایم، در حوزه بازاریابی، کارآفرینی، بازاریابی کارآفرینانه و فرصت‌های آن و بیشتر با رویکرد دانشگاهی، طبق سرفصل‌ها و نیازها بوده است.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا از منابع خارجی نیز در تألیفات خود استفاده می‌کند، عنوان کرد: ما در تألیف کتاب‌های کارآفرینی و بازاریابی، از تجربیات و تألیفات دانشمندان کارآفرینی نظیر «اسکات شین» و «ونکاترامان» که در زمینه فرصت کار کرده‌اند و همچنین در زمینه بازاریابی از نظریات «فیلیپ کاتلر»، «دراکر»، «آکر»، و«اکر»، «آرم استرانگ» و دانشمندان داخلی مانند «احمد روستا»، مرحوم «داور ونوس» و «کامبیز حیدرزاده» بسیار استفاده کرده‌ایم.
 
 ظریفی تاکید کرد: در کتا‌ب‌های مذکور، کمتر به تعریف دیکته شده از مفاهیم پرداخته‌ایم و تلاش کردیم تا با فن ساده‌نویسی و به کارگیری مثال‌های ملموس در قالب جداول و نمودار، مفاهیم را ابلاغ کنیم تا هر چه بیشتر مورد توجه دانشجو قرار بگیرد؛ همین مورد سبب کشش بسیاری از مخاطبان به سمت این کتاب‌ها شده است.
 
مولف کتب حوزه کارآفرینی و بازارشناسی، درباره تالیفات آماده چاپ خود نیز، گفت: کتاب «فرصت‌های کارآفرینی»  توسط من و آرزو نیک فرجام نگارش شده است که تماما بر نیاز دانشجویان در حیطه کارآفرینی تمرکز کرده است و در آینده نزدیک وارد بازار نشر خواهد شد.
 
وی در پایان گفت: دانشجویان باید همواره با درک ارزش علم و مطالعه، تمام مرارت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، تحمل کرده و برای پیشرفت و اعتلای خود و جامعه با جان و دل بکوشند و بدانند مدیریت دانش نه تنها منحصر به دنیای امروز بلکه از زمان‌های دور توسط حکیمان و بزرگان ایرانی نظیر «ابوالقاسم فردوسی» بسیار مورد توجه قرار گرفته و ارزنده بوده است که گفته‌اند «توانا بود هر که دانا بود»؛ همچنین نظام آموزشی ما باید معضل جزوه‌‌خوانی و خلاصه‌نویسی را از سیستم خود پاک کند، به این علت که باعث محدود کردن دانش و آگاهی دانشجویان شده و در نهایت سبب عدم مؤفقیت و ضعف آنها در مقاطع بالاتر و در محیط‌های کاری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها